رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 19 آبان 1400 - 13:06
  • کد خبر : ۹۷۸۵
  • چاپ خبر : موسیقیدان ژاپنی کتاب «بداهه نوازی در موسیقی سنتی ایران» را نوشت

موسیقیدان ژاپنی کتاب «بداهه نوازی در موسیقی سنتی ایران» را نوشت

به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن، کتاب «بداهه نوازی در موسیقی سنتی ایران» نوشته ماساتو تانی استاد دانشگاه کوبه ژاپن و هنرمند برجسته ژاپنی که به موسیقی سنتی ایرانی تسلط کامل دارد، توسط انتشارات استایل نوت (stylenote) در ۱۳۲ صفحه و به زبان ژاپنی منتشر شد. دماساتو تانی که نوازنده سرشناس سنتور است […]

به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن، کتاب «بداهه نوازی در موسیقی سنتی ایران» نوشته ماساتو تانی استاد دانشگاه کوبه ژاپن و هنرمند برجسته ژاپنی که به موسیقی سنتی ایرانی تسلط کامل دارد، توسط انتشارات استایل نوت (stylenote) در ۱۳۲ صفحه و به زبان ژاپنی منتشر شد.

دماساتو تانی که نوازنده سرشناس سنتور است این کتاب را با موضوعاتی چون تعامل میان آواز، ساز، بدن و سیستم مدال و نمونه‌های مختلف در ۶ فصل به ترتیب با این عناوین نوشته است: بررسی شخصیت در موسیقی، وزن موسیقی، تاریخچه تغییرات استفاده از سنتور در هند و ایران، بررسی احساس جسمی و فهم آن در دستگاه های موسیقی، بدن و ساز سنتور و برداشت و درک از ردیف.

دیوسالار رایزن فرهنگی ایران در ژاپن درباره این موسیقیدان ژاپنی گفت: دکتر تانی از شخصیت‌های برجسته هنری در ژاپن است که در ایران نزد اساتید برجسته آموزش دیده و تحصیل کرده و هم اکنون به عنوان استاد دانشگاه و فعال هنری در ژاپن، نقش موثر و ارزشمندی را در معرفی هنر ایرانی و به ویژه به صورت تخصصی و حرفه‌ای در ارتباط با سنتور ایفا می‌کند. او به دعوت رایزنی فرهنگی در برنامه‌های مختلف همچون سمینار «ایران» در دانشگاه ریوکوکو در کیوتو، وبینار «موسیقی ایرانی به روایت هنرمند ژاپنی»، رونمایی از مجله تخصصی «ایران» و… سخنرانی و به اجرای برنامه زنده پرداخته و در چهارمین شماره از مجله تخصصی «ایران» رایزنی فرهنگی که به معرفی موسیقی ایرانی به زبان ژاپنی اختصاص دارد نیز یک مصاحبه تفصیلی از وی منتشر شده است.

وی افزود: خوشبختانه شاهد هستیم که محققان و فعالان ایران شناس، اسلام شناس و اساتید زبان و ادبیات فارسی، آثار متنوع و متعددی را در حوزه‌های تخصصی خود به جامعه فرهنگ دوست ژاپن ارائه می‌کنند. این تولیدات نقش موثری در ایجاد شناخت از فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی دارد. کتاب بداهه نوازی در موسیقی سنتی ایران نیز قطعاً نقش موثری را در گفت‌وگوی دو فرهنگ ایران و ژاپن ایفا خواهد کرد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه