رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 5 آبان 1400 - 17:02
  • کد خبر : ۹۶۲۳
  • چاپ خبر : با اجرای پویا سرایی؛ ردیف ابوالحسن صبا برای سنتور آلبوم شد

با اجرای پویا سرایی؛ ردیف ابوالحسن صبا برای سنتور آلبوم شد

آلبوم «ردیف استاد ابوالحسن صبا برای سنتور» عنوان یکی از تازه‌ترین محصولات عرضه شده در حوزه نشر موسیقی است که طی روزهای اخیر با هنرمندی پویا سرایی در دسترس شنوندگان قرار گرفته است. در توضیحات تکمیلی این اثر موسیقایی آمده است: «ردیف استاد ابوالحسن صبا برای سنتور یکی از مهم‌ترین منابع و کتاب‌های آموزشیِ ساز […]

آلبوم «ردیف استاد ابوالحسن صبا برای سنتور» عنوان یکی از تازه‌ترین محصولات عرضه شده در حوزه نشر موسیقی است که طی روزهای اخیر با هنرمندی پویا سرایی در دسترس شنوندگان قرار گرفته است.

در توضیحات تکمیلی این اثر موسیقایی آمده است: «ردیف استاد ابوالحسن صبا برای سنتور یکی از مهم‌ترین منابع و کتاب‌های آموزشیِ ساز سنتور است که سال‌ها پیش توسط شاگردان صبا نظیر داریوش صفوت، فرامرز پایور و محمد بهارلو تدوین شده است. اهمیت این ردیف، به روز بودن و سازگارتر بودنِ مطالب آن برای سنتور در مقایسه با ردیف‌های قدیمی‌تر و مخصوص تار و سه تار (نظیر میرزاعبدالله و اقاحسینقلی) است. اجرای رسمیِ این اثر توسط استاد سعید ثابت سال‌ها پیش تحت نظر استاد مرحوم پایور صورت گرفته و اکنون پویا سرایی عضو هیات علمی دانشکده هنر، نوازنده و آهنگساز دستگاهِ شورِ این ردیف را ضبط و در پلتفرم‌های جهانی منتشر کرده است.»

پویا سرایی آهنگساز و نوازنده سنتور نیز درباره این اثر توضیح داده است: هر دوره تاریخی، تفسیر و قرائتِ خودش از آثار ماندگار را می‌طلبد. ردیف به عنوان اثری تاریخی و ماندگار نیز از این اصل مستثنا نیست.

زمان‌بندیِ زمانه ما، ادراک ما از فرم و نوانس و فرم نسبت به دهه‌های پیش تفاوت پیدا کرده است. از طرفی اگر تفسیرِ امروز ما در قالب آموزش‌هایمان، به هنرآموزان انتقال پیدا نکند، چگونه می‌توانند برای حضور در هنرِ معاصر خود قدم به عرصه اجرا بگذارند؟

نتیجه می‌شود شکاف عمیقی که بین آموختنِ ردیف به شکل کاملاً مدرسی و خشک است و موسیقیِ اجرایی که نمود و رنگ و رخِ کاملاً متفاوتی از ردیفِ آموخته شده دارد. به این جهت، بر آن شدم که پس از گذشت سال‌ها از تدوین این ردیف نسخه قدیمی‌ترِ اجرای آن، اجرای جدیدی از این ردیف را ضبط و منتشر کنم.

آلبوم ردیف استاد ابوالحسن صبا برای سنتور با اجرای پویا سرایی در تمامی پلتفرم‌های بین‌المللی عرضه و فروش آثار موسیقایی منتشر شده است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه