رفتن به بالا
  • سه شنبه - 4 آبان 1400 - 15:24
  • کد خبر : ۹۶۱۴
  • چاپ خبر : برگزاری چرخشی جشنواره موسیقی نواحی اتفاق خوبی نیست

برگزاری چرخشی جشنواره موسیقی نواحی اتفاق خوبی نیست

محمود شالویی (سرپرست معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در روز اختتامیه چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران،‌ کرمان که شامگاه یکشنبه دوم آبان‌ماه برگزار شد به این استان رفت و محمد اله‌یاری (سرپرست دفتر موسیقی و رئیس جشنواره) او را همراهی کرد. او در رابطه با برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در کرمان به سوالات خبرنگاران پاسخ […]

محمود شالویی (سرپرست معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در روز اختتامیه چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران،‌ کرمان که شامگاه یکشنبه دوم آبان‌ماه برگزار شد به این استان رفت و محمد اله‌یاری (سرپرست دفتر موسیقی و رئیس جشنواره) او را همراهی کرد.

او در رابطه با برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در کرمان به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

باید یادآور شد هنرمندان و اساتید مناطق مختلف ایران در جشنواره امسال مسیر طولانی شهر خود تا کرمان را با اتوبوس آمده بودند که این موضوع نیز انتقاداتی را از سوی هنرمندان و رسانه‌ها برانگیخته است. اینکه چرا مسئولان اداره ارشاد کرمان هنرمندان را به جای هواپیما با اتوبوس به کرمان آورده‌اند سوالی است که اداره ارشاد و انجمن موسیقی کرمان به آن پاسخ شفافی نداد.

شالویی در اینباره گفت: جشنواره نواحی در هر نقطه‌ای از کشور برگزار شود برای کسانی که از نقاط دیگر می‌آیند، دور دست محسوب خواهد شد. بنابراین رفت و آمد برای همه هنرمندان کشور سخت خواهد بود. این طبیعی است که جشنواره را به هر استان دیگری ببریم شرکت‌کنندگانی که از استان دیگر به آنجا می‌آیند دچار سختی‌هایی می‌شوند.

او افزود: استان و شهر کرمان زیرساخت‌هایی دارد که یکی از آن‌ها بستری چون فرودگاه و دیگری راه آهن است که برای ترددها مهیاست و اگر مشکلاتی در این زمینه هست در شهرهای دیگر هم وجود دارد.

شالویی در حالی اینها را مطرح کرد که مسئولان در استان کرمان گفته بودند شهرهایی چون تبریز یا مشهد به کرمان خطوط هوایی ندارند!

برگزاری چندین دوره جشنواره موسیقی نواحی در شهر کرمان همواره بنا به دلایل مختلف مورد انتقاد هنرمندان عرصه موسیقی بوده و هست. یکی از موارد مهم مطرح شده این است که استان کرمان در مقایسه با مناطق با قدمت موسیقی مستقل و منحصر به فردی ندارد که بنا به اسناد و مدارک تاریخی درست هم هست.

او گفت:  ما باید جشنواره‌های دیگری را برای استان‌های دیگر تعریف کنیم. ما باید جشنواره هامان را در تمام نقاط ایران تقسیم کنیم. یعنی نباید هیچ نقطه‌ای باقی بماند در حالی که رویدادی در آن برگزار نشود؛ بنابراین حین تقسیم‌بندی سهم کافی به همه نقاط مهم ایران می‌رسد.

شالویی در ادامه گفت: از طرفی استان کرمان زیرساخت‌های آماده‌ای دارد و از طرف دیگر مسئولان استانی و مقامات محلی آمادگی همکاری تمام عیار را با جشنواره موسیقی نواحی دارند و شاید این امکان در استان‌های دیگر به سرعت و سادگی مهیا نشود و اینکه کرمان تجربه چندین‌ساله برگزاری جشنواره نواحی را دارد.

شالویی در پاسخ به این سوال که استان کرمان به طور مستقل موسیقی ندارد، گفت: در استان کردستان جشنواره‌ای بود که «ذکرالذاکرین» نام داشت و ما به این فکر می‌کنیم که آن را احیاء کنیم. زیرا نمی‌توان برنامه‌ها رابه جشنواره‌ای چون موسیقی نواحی محدود کرد.

موضوع چرخشی کردن جشنواره موسیقی نواحی البته با وجود انتقادات متعدد، تا به امروز به نتیجه مثبتی نرسیده است. شالویی درباره موضوع مذکور نیز توضیحاتی داد.

سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد، در ادامه گفت: زمانی که مدیرکل هنرهای تجسمی بودم هم این اعتقاد را داشتم که به جای چرخشی شدن یک رویداد، باید آن را در جایی تثبیت کنیم. تجربه ما نشان می‌دهد که این اتفاق بهتری است.

وی در پاسخ به اینکه برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در کرمان طی چند دوره گذشته اتفاقات جدید و موثری را رقم نزده، گفت: دلیلش این است که در همه دوره‌ها در رابطه با برگزاری جشنواره در کرمان، تردید و دو دلی وجود داشته است. برگزارکنندگان در کرمان همواره در تردید و دو دلی بودند که آیا در دوره بعد، جشنواره در این استان برگزار می‌شود یا خیر؟ اما زمانی که بدانند جشنواره مال آن‌هاست برای برگزاری بهتر تلاش می‌کنند و حال این اتفاق افتاده است.

وی در ادامه درباره تاسیس دبیرخانه دائمی جشنواره در شهر کرمان هم توضیحاتی ارائه کرد.

او بیان کرد: اگر مسئولان برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در کرمان به تعهداتشان عمل نکنند، باید جوابگو باشند و این واضح است.

شالویی افزود: ما قرار است  دبیرخانه‌ای ثابت ایجاد کنیم و حال باید بنشینیم و اساسنامه‌ای برای آن تعریف نماییم و تفاهنامه‌ای در این راستا امضا کنیم. در متن تفاهم‌نامه قید خواهد شد استان کرمان که با دبیرخانه دائمی میزبانی جشنواره را پذیرفته، باید مسئولیت‌ها را بپذیرد و تعهدات مطرح شده و به تفاهم رسیده را ایفا نماید.

با اعلام محمود شالویی در روز اختتامیه، دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی نواحی به طور دائمی در کرمان برقرار می‌شود و این به آن معناست که بحث انتقال جشنواره از استان کرمان به استان‌های دیگر منتفی است؛ مگر اینکه اتفاقات دیگری رخ دهد.

شالویی در ادامه توضیحاتش گفت: اگر دبیرخانه به تعهدات عمل نکند طبیعی است که این اتفاق حقی دائمی محسوب نشود. استان کرمان و هر استان دیگر زمانی می‌تواند دبیرخانه دائمی داشته و میزبان یک رویداد باشد، که همه تسهیلات لازم را برای برگزاری بهتر فراهم کند. میزان نواقص و معایب را به کمترین سطح خودش برساند و اسباب رضایت هنرمندان و گروه‌های شرکت کننده را فراهم نماید. اگر موفق به انجام این کارها نشود، طبیعی است که تغییراتی اعمال خواهد شد و وحی منزلی در اینباره وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که ارشاد و انجمن موسیقی کرمان اتفاقی را در جهت بهتر شدن جشنواره موسیقی نواحی رقم نزده‌اند، گفت: حال دیگر تفاهم‌نامه‌ای وجود خواهد داشت و باید اتفاقات مثبت بر اساس تعهدات رخ دهد. اینکه جشنواره در یک استان ثابت برگزار شود تجربه ماندگاری خواهد بود. من در عرصه هنرهای تجسمی چنین تجربیاتی داشته‌ام. مثلا ما جشنواره‌ای در شهری برگزارمی کردیم و می‌گفتند اگر جشنواره بازهم در همان شهر برگزار می‌شد، خیلی بهتر بود و معایب و نواقص مدام تکرار نمی‌شد.

شالویی تاکید کرد: مطمئن باشید با تعهداتی که گرفته می‌شود و با تفاهم نامه محکمی که بسته خواهد شد، باید نواقص و معایب حتما برطرف شود. اگر هنرمندان بزرگ و پیشکسوت هم در رویدادحضور یابند هم مسئولیت‌ها دوبرابر می‌شود و باید آسایش و امنیتشان تامین شود. مطمئن باشید در جشنواره‌هایی که میزبان پیشکسوتان هستند ما همه تلاشمان را به کار خواهیم بست که بیشترین تسهیلات و مناسب‌ترین امکانات را در اختیار داشته باشند.

محمود شالویی، سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد در پایان درباره توضیحات مسئولان و اعلام بودجه تخصیص یافته و لیست هزینه‌ها گفت: در اینباره بحث شفاف‌سازی مطرح است و دولت جدید روی این موضوع تاکید دارد و باید بودجه و هزینه‌ها اعلام شود. حال نیز مسئولان جشنواره باید بودجه و لیست هزینه‌ها را اعلام کنند و هیچ موضوع پنهانی وجود ندارد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه