رفتن به بالا
  • سه شنبه - 4 آبان 1400 - 15:09
  • کد خبر : ۹۶۰۵
  • چاپ خبر : آخرین لالایی را در گوش پروین بهمنی خواندند

آخرین لالایی را در گوش پروین بهمنی خواندند

پیکر پروین بهمنی دوشنبه ـ سوم آبان‌ ماه ـ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد. مراسم خاکسپاری پیکر پروین بهمنی، از هنرمندان و پژوهشگران شناخته‌شده موسیقی نواحی ایران که در این سال‌ها به «خالق لالایی‌های مادرانه ایران زمین» شهرت داشت، دوشنبه (۳ آبان ماه) با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در قطعه هنرمندان هشت […]

پیکر پروین بهمنی دوشنبه ـ سوم آبان‌ ماه ـ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.

مراسم خاکسپاری پیکر پروین بهمنی، از هنرمندان و پژوهشگران شناخته‌شده موسیقی نواحی ایران که در این سال‌ها به «خالق لالایی‌های مادرانه ایران زمین» شهرت داشت، دوشنبه (۳ آبان ماه) با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در قطعه هنرمندان هشت زهرا (س) برگزار شد.

در این مراسم خانواده زنده‌یاد بهمنی، نیکنام حسینی‌پور – مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، سید عباس عظیمی – مدیرعامل مجموعه فرهنگی برج آزادی و مدیرعامل اسبق موسسه هنرمندان پیشکسوت، منصور صارمی – نوازنده ، هنرمندان قشقایی و همچنین شاگردان و علاقمه‌مندان این هنرمند حاضر بودند همچنین کورش اسدپور و کورش رضوانی از طریق تلفن قطعاتی را اجرا کردند.

به نقل از روابط عمومی موسسه هنرمندان پیشکسوت، مراسم تشییع پیکر پروین بهمنی از ساعت ۱۱ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار شد و پیکر این هنرمند در کنار زنده‌یاد فاخره صبا، خواننده اپرا و همسر استاد ابوالحسن صبا به خاک سپرده شد.

نیکنام حسینی پور، مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت صحبت خود را با این بیت از فروغ آغاز کرد: تنها صداست که می‌ماند.

حسینی‌پور در ادامه ضمن عرض تسلیت به خانواده بهمنی و سترگ خواندن نقش پروین بهمنی در ایل قشقایی گفت: زنده‌یاد بهمنی کار سترگی را انجام داد؛ چرا که نقش بانوان در ایل بسیار دشوار است و ایشان با حفظ این نقش همزمان کار موسیقی خود را پیشبرد و فرهنگ قشقایی را نه تنها که صادر کرد بلکه زنده هم نگاه داشت.

مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت ادامه داد: ما ایلیاتی‌ها با کوچ خیلی آشنا هستیم، زیاد کوچ کرده‌ایم اما کوچ امروز استاد بهمنی خیلی متفاوت است. ایشان یکی از سرمایه‌های گرانقدر کشور در حوزه موسیقی بودند. یکی از میراث‌داران و میراث‌بانان حوزه فرهنگ شفاهی موسیقی ایل قشقایی و نواحی ایران بود. ایشان نقش پررنگی در گسترش فرهنگ قشقایی داشته‌اند. نه تنها در موسیقی بلکه نوع پوشش این بانوی هنرمند نیز باعث گسترش فرهنگ و حفظ هویت ایل قشقایی بود.
حسینی‌پور در ادامه گفت  او معلمی عاشق برای دختران این سرزمین بود و بخشی از تاریخ شفاهی ایل قشقایی را جهانی کرد. همچنین ایشان به همه آداب و رسوم اجدادش پایبند بود و آن را گسترش می داد. موسیقی با ایل درآمیخته است بخصوص موسیقی قشقایی که در جنوب ایران از فارس تا بویراحمد، اصفهان، سمیرم و همچنین چهارمحال بختیاری که تلفیقی شده است با موسیقی لری و نقش پروین بهمنی در گردآوری و حفظ این آثار بسیار پررنگ است.
در ادامه مراسم پیام تسلیت محمدمهدی اسماعیلی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – و محمود شالویی – سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – خوانده شد. همچنین هنرمندان قشقایی نغمه‌ها و آوازهایی را به یاد این بانوی هنرمند خواندند.

در پایان مراسم دامون شش بلوکی – فرزند بزرگ پروین بهمنی – ضمن تشکر از حاضرین گفت : پروین بهمنی برای من دوست ، همکار ، هم‌خانه و بعد مادر بود .
دامون شش بلوکی، فرزند مرحومه بهمنی در ادامه به نقل از یداله رویایی گفت: مادر وقتی مرد، دیگر هیچ‌وقت نمیمیرد؛ الان با پوست، گوشت و استخوان این جمله را درک می‌کنم. در این لحظه زبان بنده برای تشکر الکن است، تعداد زیادی از چهره‌های بزرگ هنری، فرهنگی، سیاسی و ایلات قشقایی و بویراحمدی برای مادر زحمت بسیار کشیدند و تشکر میکنم.

پروین بهمنی چندی پیش به دلیل مشکلات قلبی ـ ریوی در بیمارستان بستری شده بود و پنجشنبه (۲۹ مهر ماه) درگذشت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه