رفتن به بالا
  • دوشنبه - 3 آبان 1400 - 11:09
  • کد خبر : ۹۵۸۹
  • چاپ خبر : درجه یک هنری به ۲ هنرمند موسیقی خراسان جنوبی اعطا شد

درجه یک هنری به ۲ هنرمند موسیقی خراسان جنوبی اعطا شد

گواهینامه درجه یک هنری (دکترای تخصصی موسیقی) به ابراهیم و محمد سلم‌آبادی از هنرمندان عرصه موسیقی نواحی خراسان جنوبی اعطا شد. مراسم اعطای درجه یک هنری روز شنبه با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان و هنرمندان در محل مکتب‌خانه موسیقی نواحی واقع در باغ و عمارت جهانی اکبریه بیرجند برگزار شد. استاد […]

گواهینامه درجه یک هنری (دکترای تخصصی موسیقی) به ابراهیم و محمد سلم‌آبادی از هنرمندان عرصه موسیقی نواحی خراسان جنوبی اعطا شد.

مراسم اعطای درجه یک هنری روز شنبه با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان و هنرمندان در محل مکتب‌خانه موسیقی نواحی واقع در باغ و عمارت جهانی اکبریه بیرجند برگزار شد.

استاد ابراهیم سلم‌آبادی متولد ۱۳۳۶ است که در زمینه نوازندگی دهل و دایره ۵۰ سال سابقه دارد و مدرس دهل، دایره، رقص‌های محلی و آیینی است.

کسب مقام برتر در جشنواره‌های معتبر استانی و ملی از جمله نوازنده برتر موسیقی اقوام دیوار یخی بیرجند، نوازنده برتر جشنواره آب در شعر ایران زمین و داور جشنواره منطقه‌ای شرق کشور در بیرجند، بخشی از موفقیت‌های او است.

استاد محمد سلم‌آبادی نیز متولد ۱۳۲۴ است که در زمینه نوازندگی سرنا ۶۰ سال سابقه دارد و از نوازندگان برتر ساز سرنا در ایران است.

کسب مقام برتر در جشنواره‌های معتبر استانی و ملی از جمله نوازنده برتر موسیقی اقوام دیوار یخی بیرجند و نوازنده برتر جشنواره آب در شعر ایران زمین، بخشی از توفیقات این هنرمند است.

استاندار خراسان جنوبی در این مراسم گفت: اعطای گواهینامه‌های هنری به فرهیختگان، نشان‌دهنده قوام و ارزشمندی هنر در استان است.

حمید ملانوری دریافت گواهینامه‌های دکترای تخصصی توسط هنرمندان استان را مایه افتخار دانست و تاکید کرد: باید به تناسب ظرفیت‌های موجود، زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم تا از این توفیقات به‌درستی استفاده شود.

وی افزود: اعطای این درجات، حکایت از جایگاه ارزنده استان در زمینه دارا بودن جاذبه‌های گرانسنگ به‌ویژه در حوزه منابع انسانی دارد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در استانی مثل خراسان‌ جنوبی که مهد فرهنگ و هنر است، قدر و منزلت هنرمند و هنر بر هیچ کسی پوشیده نیست.

وی زبان هنر را دارای نفوذ خواند و گفت: با استفاده از زبان هنر به‌خوبی می‌توان ناقل هر گونه پیام یا نقدی بود.

ملانوری با تاکید بر اینکه هنر سرشار از لطافت ایرانی در رشته‌های مختلف نمود دارد اظهار داشت: یکی از این هنرها، موسیقی نواحی است که برگرفته از آداب، سنن، رسوم و عقاید یک منطقه است.

وی افزود: موسیقی نواحی بیان‌کننده حرکات، سکنات و اقداماتی است که مردم جامعه انجام می‌دهند و با غم، اندوه، شادی و همه رفتارهای جامعه است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به نیاز انسان به محیط بانشاط و روحیه شاداب برای فعالیت گفت: این هنر است که با رشته‌های مختلف خود، می‌تواند این شرایط را رقم بزند و این انگیزه و روحیه را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه بیش از یک سال و نیم است که درگیر شیوع کرونا هستیم افزود: براساس پژوهش‌های صورت گرفته، بیش از ۵۰ نوع آسیب اجتماعی ناشی از این بیماری بر جامعه تحمیل شده است.

ملانوری تصریح کرد: جبران این آسیب‌ها در دوران پساکرونا، هزینه‌های زیادی به همراه خواهد داشت و ما در ستاد استانی مدیریت کرونا از دستگاه‌های متولی خواستیم با کمک هنر و با استفاده از ظرفیت هنرمندان، محتواهایی تولید کنیم که فضای جامعه را به سمت نشاط ببرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم در این مراسم به زحمات و تلاش‌های استاد ابراهیم و محمد سلم‌آبادی در زمینه حفظ نواهای سنتی منطقه اشاره کرد و گفت: این هنرمندان سالیان طولانی است که پرچم موسیقی نواحی را به دوش می‌کشند و در مراسم و مناسبت‌های رسمی و غیر رسمی این سنت کهن را به آیندگان منتقل می‌کنند.

ناصر نبی‌زاده افزود: در فضای فعلی که موسیقی‌های غربی و شرقی به جای موسیقی‌های سنتی بین جوانان رواج پیدا کرده است، اهمیت کار این اساتید بیشتر مشخص می‌شود.

وی گفت: موسیقی نواحی اقتباسی از آیین‌ها، جنگ‌ها، نبردها، لحظات غم و شادی مردم منطقه است که نیاز به توجه ویژه‌تر دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از اداره کل میراث فرهنگی به‌واسطه اختصاص دادن بخشی از باغ تاریخی اکبریه به فعالیت‌های مکتب‌خانه موسیقی نواحی استان قدردانی کرد و افزود: امیدواریم بتوان در این بستر برای حفظ و گسترش موسیقی نواحی و این سنت‌های اصیل تلاش کرده و ظرفیتی را برای قدردانی از تلاشگران این عرصه فراهم کنیم.

وی گفت: تا پیش از این مراسم فقط دو استاد گرانقدر “محمدعلی کیانی‌نژاد” نوازنده ساز نی و “مهدی اسماعیلی مود” هنرمند خوشنویس در استان خراسان جنوبی دارای درجه یک هنری بودند و امروز مفتخریم که درجه یک هنری را به دو استاد دیگرمان در حوزه موسیقی تقدیم کنیم.

نبی‌زاده اظهار داشت: پرونده تعدادی از اساتید هنرمند نیز در حال پیگیری است تا منتج به اهدای درجه یک هنری شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه