رفتن به بالا
  • دوشنبه - 3 آبان 1400 - 11:00
  • کد خبر : ۹۵۸۳
  • چاپ خبر : برگزیدگان هشتمین جشنواره بین المللی تک‌نوازان دف تهران معرفی شدند

برگزیدگان هشتمین جشنواره بین المللی تک‌نوازان دف تهران معرفی شدند

این آیین عصر یکشنبه با حضور علی‌اصغر خسروی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۶ و رئیس فرهنگسرای بهمن، مهدی غلامی دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی تک‌نوازان ساز دف، اساتید و بزرگان موسیقی کردستان و نوازندگان ساز دف در مرکز همایش‌های بین‌المللی شهید آوینی فرهنگسرای بهمن برگزار شد. تبدیل فرهنگسرای بهمن به قطب ساز دف ایران مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۶ در […]

این آیین عصر یکشنبه با حضور علی‌اصغر خسروی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۶ و رئیس فرهنگسرای بهمن، مهدی غلامی دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی تک‌نوازان ساز دف، اساتید و بزرگان موسیقی کردستان و نوازندگان ساز دف در مرکز همایش‌های بین‌المللی شهید آوینی فرهنگسرای بهمن برگزار شد.

تبدیل فرهنگسرای بهمن به قطب ساز دف ایران

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۶ در این آیین ضمن تبریک میلاد حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق(ع) گفت: یکی از وظایف اصلی فرهنگسرای بهمن، برگزاری رویدادهای موسیقی است، در این حوزه هم پیشتاز بوده است و امیدواریم با همراهی هنرمندان، این مجموعه را به قطب ساز دف ایران تبدیل کنیم و خانه دف ایران را به عشق دوستداران این ساز در فرهنگسرای بهمن مستقر و برپا کنیم.

خسروی با تقدیر از حضور بیش از هشتاد درصد اساتید ساز دف در اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی تک‌نوازان ساز دف افزود: هفت دوره قبلی این جشنواره که یک دوره آن سال قبل به صورت مجازی برگزار شد، به هیچ وجه قابل قیاس با این دوره نیست.

وی بیان کرد: با افتخار اعلام می‌کنم، این برنامه‌ از بعد کمی و کیفی قابل توجه است که میزبان شرکت‌کنندگانی در رده‌های سنی الف (۷ تا ۱۲سال)، ب (۱۳ تا ۱۹ سال) و ج (۲۰ سال به بالا)، از ۵۴ شهر ایران و کشورهای مختلف جهان از جمله هند، اسپانیا، ترکیه، کانادا و آمریکا بوده است و امیدواریم شاهد حضور شرکت‌کنندگان بیشتری از کشورهای مختلف جهان باشیم.

رئیس فرهنگسرای بهمن اظهارداشت: از همین امروز برای برگزاری و اجرای دور نهم جشنواره تک‌نوازان ساز دف تلاش خواهیم کرد تا بتوانیم این ساز را بیشتر از قبل به کشورهای دیگر معرفی کنیم.

خسروی گفت: ساز دف جزو سازهای کوبه‌ای محسوب می‌شود که از صدر اسلام به بعد در دوره هخامنشیان، ساسانیان ریشه در فرهنگ ایرانی اسلامی ما دارد حتی برخی اعلام کردند که ساز دف توسط مسلمانان به کشورهای اروپایی صادر و معرفی شده است و در آنجا مورد استفاده قرار گرفته است.

وی افزود: با تدبیر هیات انتخاب و داوران، این جشنواره در دو بخش آقایان و بانوان برگزار شد و بانوان توانستند با شرایط خاصی که به لحاظ فیزیولوژی حاکم است و طبق گفته اساتید، این ساز ، ساز کوبه‌ای بوده و باید بستری مناسب برای رقابت منطقی و سالم فراهم شود، این امر با تدبیر دبیرخانه جشنواره فراهم شد و بانوان و آقایان در دو بخش جداگانه روزهای ۳۰ مهر و یکم آبان در مرحله نهایی با یکدیگر به رقابت پرداختند.

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۶ بیان کرد: حضور حدود ۵۰۰ شرکت‌کننده در این جشنواره، از شهرها و کشورهای مختلف نشان دهنده، نیاز به توجه جدی به استفاده از زبان هنر برای انتقال مفاهیم دارد.

خسروی خطاب به اساتید و نوازندگان ساز دف اظهارداشت: شما با ساز دف ارتباط معنوی برقرار کرده‌اید اما ما به این شکل به آن نگاه می‌کنیم که به فرهنگ و هویت خود اعتماد کرده‌اید و اگر قرار است فرهنگ و هویت کشور را به نسل بعد انتقال دهیم، یکی از ابزار آن، هنر است و یکی از آن ابزارهای هنر نیز ساز دف است.

دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی تک‌نوازان ساز دف نیز با ارایه گزارشی از برگزاری جشنواره گفت: دبیرخانه از ابتدای خرداد امسال تشکیل شد و با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا، قطعی شدن زمان اختتامیه و رقابت نهایی میسر نبود در نهایت ششم تیر فراخوان منتشر و مهلت ارسال آثار تا پایان تیر درنظر گرفته شد.

غلامی افزود: ۴۸۳ اثر در گروه‌های سنی «الف»(۷ تا ۱۲ سال)، «ب»(۱۳ تا ۱۹ سال) و «ج»(۲۰ سال به بالا) به دبیرخانه هشتمین جشنواره بین‌المللی تک‌نوازان ساز دف ارسال شد، در کل ۳۳۲ نفر خانم و ۱۵۱ نفر آقا(گروه سنی الف ۹۷ نفر، گروه سنی ب ۱۸۸ نفر و گروه سنی ج ۱۹۸ نفر) از ۵۴ شهر و هشت کشور به دبیرخانه جشنواره نمونه کار ارسال کردند و زمان ارسال آثار نیز با توجه به حجم بالای آثار ارسال شده تمدید نشد.

وی بیان کرد: هیات انتخاب از اواخر تیر تا اوایل مرداد کار بازبینی آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره را آغاز و با دقت هر چه بیشتر نوازندگانی را که شرایط و کیفیت لازم برای شرکت در رقابت نهایی را داشتند، انتخاب و به دبیرخانه جشنواره اعلام کرد.

دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی تک‌نوازان ساز دف اظهارداشت: در مجموع تعداد ۱۵۰ اثر در رده‌های سنی الف (بانوان ۲۲ نفر، آقایان سه نفر)، رده سنی ب (بانوان ۴۷ نفر، آقایان ۲۱ نفر) و رده سنی ج (بانوان ۳۱ نفر، آقایان ۲۴ نفر) توسط هیات انتخاب به عنوان منتخبان برای شرکت در رقابت نهایی اعلام شدند.

غلامی گفت: با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده توسط دبیرخانه جشنواره مقرر بود زمان مراسم اختتامیه و رقابت حضوری نوازندگان پنجم تا هفتم مرداد همزمان با عید غدیرخم برگزار شود که با توجه به قرمز شدن اکثر شهرهای ایران و حاد شدن وضعیت کشور از لحاظ شیوع ویروس کرونا تصمیم بر آن شد، زمان اجرای مراسم اختتامیه و رقابت نهایی به هفته وحدت موکول شود و با توجه به بهبود شرایط و واکسینه شدن عموم مردم و زحمات کادر درمان این مراسم امروز برگزار شد.

وی افزود: هیات داوران هشتمین جشنواره بین‌المللی تک‌نوازان ساز دف؛ فربد یداللهی، رضا دربندی، زانیار حسامی و مهدی غلامی پس از داوری و بازبینی آثار هنرمندان شرکت‌کننده در بخش نهایی که طی روزهای ۳۰ مهر و اول آبان برگزار شد، با توجه به رده‌های سنی شرکت‌کنندگان؛ «الف»، «ب» و «ج» برگزیدگان را اعلام کردند.

اسامی برگزیدگان هشتمین جشنواره بین‌المللی تک‌نوازان ساز دف

رده سنی «الف» (آقایان)؛ ماهان دادخواه نیکو از تهران برگزیده و پارسا خوراب از کردستان شایسته تقدیر.

(بانوان)؛ رتبه نخست-نازنین زهرا آتش پیکر از یزد، افرا اصلان حسینی از تبریز، نیایش ذاکری مهر از مازندران، رتبه دوم-نسترن خان احمد از اصفهان، آنا اسدی از مازندران، رتبه سوم-مهگل حبیبی از اراک، ایلماه گنجه‌ای از فارس، ملیکا وکیلی از تهران، پرنیان طالبی از تهران، سلنا پورسعید از تبریز.

رده سنی «ب» (آقایان)؛ رتبه نخست-آراز شیخی از سنندج، رتبه دوم-دیاکو آرام بنیاد از سنندج، رتبه سوم-امیرحسین عاشوری از مازندران، امید معینی از اصفهان.

(بانوان)؛ رتبه نخست-آنیتا موسوی از تهران، رتبه دوم- بهار سادات مدنی از اصفهان، شقایق وحید از اصفهان، رتبه سوم- شیلان عبداللهی از مهاباد.

رده سنی «ج» (آقایان)؛ رتبه نخست-متین رحمانی از سنندج، رتبه دوم-محمد مرادی از سنندج، صهیب خسروی از بوکان، رتبه سوم-محمدکمال موسویان از کرج، محمدمهدی قاسمی از شیراز، محمد فتحی از مازندران.

(بانوان)؛ رتبه نخست-نرگس قربانی از قائمشهر، رتبه دوم-هاجر فرامرزیان از اصفهان، زیبا مروی از تهران، رتبه سوم-نگار فتحی از اصفهان، فاطمه نژادعاشوری از تهران، نیکتا صالح از اصفهان، ژوان شاطریان از تهران.

مریم یزدان خواه(کادر درمان) از اصفهان و فریبا حیدری از تهران و در بخش بین‌الملل یاسمین بللی از کشور ترکیه شایسته تقدیر شدند.

اجرای نماهنگ میلاد پیامبر اکرم(ص) توسط رامین بهرامی، اجرای گروه اساتید کردستان، همنوازی بیش از ۵۰۰ دف نواز و اساتید کردستان در مدح پیامبر اکرم(ص)، اجرای ارکستر سه جار به سرپرستی استاد زانیار حسامی از دیگر بخش‌های این جشنواره بود.

 

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه