رفتن به بالا
  • جمعه - 30 مهر 1400 - 01:15
  • کد خبر : ۹۴۶۴
  • چاپ خبر : آغاز چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی در کرمان

آغاز چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی در کرمان

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران شامگاه پنجشنبه بیست و نهم مهر به میزبانی شهر کرمان در باغ موزه وزیری آغاز می شود. در اولین روز از برگزاری این رویداد که در قالب اینترنتی پیش روی مخاطبان قرار می گیرد. محمود شالویی سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیامی را منتشر کرد. در […]

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران شامگاه پنجشنبه بیست و نهم مهر به میزبانی شهر کرمان در باغ موزه وزیری آغاز می شود.

در اولین روز از برگزاری این رویداد که در قالب اینترنتی پیش روی مخاطبان قرار می گیرد. محمود شالویی سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیامی را منتشر کرد.

در متن پیام محمود شالویی آمده است:

«فرهنگ و هنر، سرمایه ممتاز سرزمین ماست و گنجینه و منظومه متنوع فرهنگ های بومی، فرصتی برای امروز و آینده است.

موسیقی نواحی ایران، مصداق گویا و خموشِ تنوع و تکثر فرهنگی است که در هر نقطه ای با تاریخ و جغرافیای فرهنگی و اجتماعی، آیین ها و زندگی مردم پیوند خورده و به عشق و صفای دل‌های مردمان و هنرمندانِ مناطق ایران از دیروز تا امروز تداوم یافته و از این رهگذر چراغ موسیقی نواحی همچنان روشن است.

جشنواره موسیقی نواحی ایران یکی از بسترهایی است که از زنده بودن موسیقی نواحی حکایت می کند و امکانی است تا به فردای آن هم اندیشیده شود. موسیقی نواحی ایران ریشه در گذشته دارد و میراث فرهنگی و هنری است اما تأمل درباره چگونگی و بالندگیِ آن در آینده و همزیستی با جهان و جامعه پرشتاب با شناخت دقیق و عمیق گذشته نیز قابل تامل و توجه است.

هنرمندان و پیشکسوتان موسیقی نواحی ایران تاکنون میراث دار و پرچمدار این موسیقی بوده اند که در هر مقطعی گرامیداشت آنان امری شایسته می نماید. یاد هنرمندان گرانقدر موسیقی نواحی که از میان ما رفتند، به نیکی ماندگار است و امید که هنرمندان و جوانان، نویدبخش روزهای روشن موسیقی نواحی ایران باشند و بتوانند مسیر بزرگان بااصالت این عرصه را استمرار بخشند.

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با محوریت “وحدت در کثرت موسیقی اقوام ایرانی” هم به سنت ها و اصالت های درون قومی و بین قومی و هم به رویکردهای خلاقانه در موسیقی توجه دارد و بخش پژوهشی نیز فرصتی برای کنکاش در وضعیت موسیقی نواحی ایران است که در عین تنوع و تکثر، در باطن خود وحدت فرهنگی در موسیقی ایران را به ارمغان می آورد.

بر خود لازم می دانم از عموم هنرمندان، اعضای شورا، دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، ستاد جشنواره، دفتر موسیقی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و همه دست اندرکاران به پاس همراهی و همکاری صمیمانه آنان در برگزاری جشنواره قدردانی کنم. سلامت و توفیق همگان را از درگاه خداوند بزرگ آرزومندم.»
منبع: مهر

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه