رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 7 مهر 1400 - 11:07
  • کد خبر : ۹۰۴۴
  • چاپ خبر : وقتی تصویر هنرمندان حذف می شود قضاوت‌ها عادلانه تر است

وقتی تصویر هنرمندان حذف می شود قضاوت‌ها عادلانه تر است

یکی از داوران بخش نوازندگی قانون پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان از شرایط جدید داوری آثار شرکت کننده پس از حذف تصویر هنرمندان سخن گفت. به نقل از روابط عمومی جشنواره موسیقی جوان، پریچهر خواجه داور ساز قانون براین نظر است که با حذف تصویر شرکت‌کنندگان و فقط گوش کردن صدای نوازندگی‌شان، قضاوت‌هایمان عادلانه تر می […]

یکی از داوران بخش نوازندگی قانون پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان از شرایط جدید داوری آثار شرکت کننده پس از حذف تصویر هنرمندان سخن گفت.

به نقل از روابط عمومی جشنواره موسیقی جوان، پریچهر خواجه داور ساز قانون براین نظر است که با حذف تصویر شرکت‌کنندگان و فقط گوش کردن صدای نوازندگی‌شان، قضاوت‌هایمان عادلانه تر می شود. ربکا آشوقیان داور ساز پیانو نیز تاکید می‌کند با وجود محدودیت‌های ناشی از پاندمی کرونا کیفیت کار شرکت‌کنندگان در جشنواره عالی یود.

این نوازنده قانون که چندین دوره داوری جشنواره موسیقی جوان را در ساز قانون عهده دار بوده، با اشاره به استمرار جشنواره موسیقی جوان و تاثیر آن در روند موسیقی کشور گفت: اتفاقات موسیقایی در کشور ما زیاد نیستند. مخصوصا اینکه موسیقی در مدارس تدریس نمی شود بر همین اساس رقابت هایی مثل جشنواره موسیقی جوان در کشور ما خیلی کم است و معتقدم این جشنواره، یک رخداد هنری و فرهنگی خوب در همه سازهاست که با اشتیاقی که ایجاد کرده هر ساله شاهد افزایش نفرات شرکت کننده در جشنواره هستیم. با انگیزه ای که جشنواره موسیقی جوان طی سالهای برگزاری اش در جامعه موسیقی تزریق کرده بچه ها انگیزه ها و تلاش شان بیشتر شده برای اینکه بتوانند سالهای متمادی شرکت کنند یا جایزه ببرند و یا به آن مقامی که مدنظرشان است، نزدیک شوند.

وی درباره سطح کیفی آثار این دوره از جشنواره بیان کرد: امسال تعداد نوازنده‌های ساز قانون افزایش پیدا کرده و رقابت یک مقدار نزدیکتر شده بود. البته ما که فیلم ها را نمی دیدیم و فقط صدا را می شنویم ولی به نظر می رسید که بچه ها رقابت شان به هم دیگر نزدیک شده است.

خواجه با اشاره به شرایط داوری بدون دیدن استایل نوازندگان گفت: به نظرم خیلی بهتر بود که بدون تصویر فقط صدا را شنیدیم به جهت اینکه قضاوت عادلانه‌ای انجام می شود. البته بعضی وقتها اگر شبهه و تردیدی داشته باشیم بعد از جمع آرا سعی می کنیم یک فیلم کوتاهی از آن نوازنده ببینیم اما باز هم تاکید می کنم که تنها با شنیدن صدای ساز شرکت کنندگان قضاوت درست تری انجام می شود. به هر حال این هم یک راهی است و شاید بعدها اتاق فکر جشنواره به نتیجه دیگری برسد و آن را تجربه کند.

داور بخش قانون پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در باره نقاط قوت و ضعف شرکت کنندگان در این دوره توضیح داد: من فکر می کنم اتفاق ناخوشایند موضوع آموزش است. چرا که به خاطر کرونا و آموزش آنلاین، برخی از معلمین جوان آن دقت لازم را در موضوع آموزش نداشتند و متاسفانه در آثار بسیاری از شرکت کنندگان مقوله آموزش بسیار مشهود بود به طوری که وقتی آثار را بررسی می کنیم متوجه می شویم یک تعداد کثیری از بچه ها، یک بخش از قطعه را به طور مشترک اشتباه می زنند که این خود نشان از آن دارد که آموزش درستی داده نشده و اینکه عیناً همه با هم اشتباه می زنند یک مقدار عجیب است.

وی درباره فاکتورهای داوری ساز قانون در جشنواره پانزدهم افزود: صحت اجرا، پایبندی به رپرتوار معرفی شده، کوک، بیان درست و از جمله ملاک‌های داوری در ساز قانون بودند اما بیشترین موردی که من و سایر داوران ساز قانون در نظر گرفتیم؛ پایبندی به سرفصل های جشنواره و صحت اجرا بود.

پریچهر خواجه در خاتمه با اشاره به حضور پررنگ استادان موسیقی در مقام داوران جشنواره موسیقی جوان اظهار کرد: حضور استادان پیشکسوت و افرادی که سمبل فرهنگی و هنری کشور هستند، در عین حال که باعث خرسندی است این انگیزه را ایجاد کند که داوطلبان خودشان را در جایگاه بالا ببینند و سعی کنند برای جایگاهش تلاش بیشتری کنند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه