رفتن به بالا
  • یکشنبه - 4 مهر 1400 - 12:17
  • کد خبر : ۸۹۳۷
  • چاپ خبر : رونمایی از آلبوم «آن روز آسمان گریست» در آستانه اربعین حسینی

رونمایی از آلبوم «آن روز آسمان گریست» در آستانه اربعین حسینی

همزمان با فرارسیدن اربعین حسینی آیین رونمایی از آلبوم «آن روز آسمان گریست» روز یکشنبه چهارم مهر ماه در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد. آئین رونمایی از آلبوم «آن روز آسمان گریست» به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری و مشارکت مرکز موسیقی سازمان صداوسیما با حضور علیرضا زندوکیلی معاون هنری، امیرحسین سمیعی مدیر […]

همزمان با فرارسیدن اربعین حسینی آیین رونمایی از آلبوم «آن روز آسمان گریست» روز یکشنبه چهارم مهر ماه در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

آئین رونمایی از آلبوم «آن روز آسمان گریست» به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری و مشارکت مرکز موسیقی سازمان صداوسیما با حضور علیرضا زندوکیلی معاون هنری، امیرحسین سمیعی مدیر امور موسیقی این سازمان و سید محسن حسینی، مهدی محمدی، صادق شیخ زاده خوانندگان این اثر برگزار می‌شود.

تغییرات مدیریتی که برای موسیقی سازمان ثمر بخش بود

علیرضا زندوکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ابتدای این برنامه ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی و گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: جا دارد که ما هر آنچه می‌توانیم برای هموار کردن مسیر شناخت حضرت سیدالشهدا (ع) به عنوان شخصیت بزرگ عالم بشریت فعالیت کرده و در حیطه تخصصی خودمان یک گام برای آن بزرگوار و اهداف والایش برداریم. این اندیشه به هیچ عنوان نباید گم شود. ما خدا را شاکریم که در این ۱۸ ماهی که در امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تغییر مدیریتی مواجه شدیم به واسطه حضور یک مدیر دغدغه مند و جوان کارهای موضوعی را در این عرصه تولید کنیم.

وی افزود: خوشبختانه امروز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در همراهی با حوزه هنری و مدیریت موسیقی سازمان صدا و سیما همه دست دردست هم کار تولید می‌کنند که این آثار از پوئم سمفونی گرفته تا آلبوم توانسته‌اند یک مسیر مشخصی را دنبال کنند. این به ما نشان داد که با ظرف هنر می‌توانیم بسیاری از مفاهیم را به درستی به مردم منتقل کنیم و امروز آلبوم «آن روز آسمان گریست» یکی از همین کارهای شاخصی است که در همان مسیر مشخصی که توضیح دادم، منتشر شده است.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به اینکه موسیقی ردیفی و آوازی مرهون موسیقی مذهبی ماست، توضیح داد: این آلبوم یکی از چندین کارهای ماست که از محتوای بسیار غنی و پرمحتوایی برخوردار است که باحفظ بن مایه هنری کار اگر امروز قدرش دانسته نشود اما در آینده‌ای نه چندان دور می‌تواند مورد استفاده بسیاری از مخاطبان موسیقی ارزشمند قرار گیرد. این همان استراتژی فرهنگی ماست که دوست نداشتیم باری به هر جهت آلبومی را تولید کنیم. این آلبوم محصول یک تلاش دسته جمعی است که دربرگیرنده غنای ارزشمند و مفاهیمی است که در آینده می‌تواند مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

تلاش برای یک الگوی موسیقایی برای مبارزه با موسیقی مبتذل

امیرحسین سمیعی مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم پس از صحبت‌های زندوکیلی با ارائه توضیحاتی درباره روند تولید آلبوم «آن روز آسمان گریست» و سیاست‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در تولید آلبوم‌های موسیقی با مضامین مذهبی گفت: این آلبوم محصول مشترک مرکز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که اشعار ان برگرفته از شعر شاعران آموزش دیده امروز است و این افتخاری برای مدیریت موسیقی سازمان است که در خدمت این عزیزان بودیم.

وی افزود: من در مراسم رونمایی آلبوم نواحی به سیر رویکردهای مدیریتی سازمان در تولید آلبوم‌ها اشاره کرده بودم، این در حالی است آنچه برای ما مهم است توجه به مخاطبان هدف است که چه در آلبوم «نواحی اشک» و چه در این آلبوم دارای تفاوت‌های زیادی است. ما به فرمی احتیاج داشتیم که از شاخص‌های موسیقی ایرانی و موسیقی جهان به صورت توامان استفاده کنیم که این امر می‌تواند با ترکیب یکدیگر دربرگیرنده جذابیت‌های متفاوتی باشد. ما در این آلبوم به همت ارکستراسیون و آهنگسازی جناب سالاروند شرایطی را تجربه کردیم که هوش و ذکاوت یک هنرمند را در حوزه موسیقی آیینی، موسیقی ایرانی و موسیقی جهانی نشان می‌داد.

این خواننده و آهنگساز با اشاره به ویژگی‌های فنی و حضور سه خواننده در فرم‌های آوازی متفاوت آلبوم «آن روز آسمان گریست» گفت: آنچه در این آلبوم توسط آهنگساز صورت گرفته توجه دقیقی و علمی به علومم و فنون موسیقایی است که علاوه بر ارکستراسیون آهنگسازی بخش‌های ملودیک را به شیوه‌ای بسیار فنی انجام داده که تمام این تکنیک‌ها برای بهتر شنیده شدن موسیقی برای مخاطبان عام موسیقی هم مورد توجه قرار گرفته‌اند. این همان نگاه آسیب شناسانه‌ای بود که ما دائم از ابتذال در موسیقی حرف زدیم که این آلبوم می‌تواند الگوی مناسبی برای پاسخ به نقدها و ایجاد یک الگوی موسیقایی در حوزه موسیقی آیینی باشد. در عین حال آهنگساز تمام تلاش خود را انجام داده تا به واسطه توانایی‌های موسیقایی خود و بهره‌مندی از خوانندگان معتبر موسیقی ایرانی، اثر به ساده‌ترین شکل ممکن به گوش شنونده برسد.

توضیحات آقای آهنگساز و انجام چند کار متفاوت

محمد سالاروند آهنگساز آلبوم «آن روز که آسمان گریست» نیز در این نشست با تشکر از دست‌اندرکاران تولید این اثر بیان کرد: ما در این آلبوم با سه خواننده‌ای مواجه شدیم که واقعاً صدای خود را برای اشعار در نظر گرفته شده طراحی کردند موضوعی که در موسیقی آیینی ما بسیار کم دیده شده و می‌تواند اتفاق ارزشمند تلقی شود. به هر حال وقتی این آلبوم به من پیشنهاد شد من تلاش کردم تا در زمانی محدود بتوانیم کارهایی را به نسل امروزی تحویل دهیم که نشانه‌هایی از نسل خود را در این اثر ببینند.

وی افزود: این وظیفه بنده است که بیاییم حرف‌ها و گفتارهای خودمان را در لباس این نسل نیز ارائه دهیم. نکته دیگری که من برای اثر می‌توانم توضیح دهم این است که کار ارائه شده واقعاً برآمده از دل بود که همه ما به نوعی ارادت ویژه‌ای به حضرت سیدالشهدا داریم. همین شرایط باعث شد که با استفاده از موسیقی تعزیه و دیگر موسیقی‌های آیینی ما بتوانیم آلبومی را تولید کنیم که بتواند دربرگیرنده ویژگی‌های باشد که حضور مستقیم موسیقی دستگاهی در موسیقی آیینی را به مخاطب ارائه دهد.

این آهنگساز با اشاره به ویژگی اشعار آلبوم هم گفت: عزیزانی که در این آلبوم به عنوان شاعر حضور داشتند شاعران جوانی بودند که واقعاً کارهای تاثیر گذاری را پیش روی مخاطبان قرار دادند. این عزیزان تلاش صادقانه ای انجام دادند که بتواند اثر فاخری را پیش روی مخاطبان قرار دهند.

امین اکبری (شاعر)، رضا یزدانی (شاعر)، سید محسن حسینی (خواننده)، مهدی محمدی (خواننده)، صادق شیخ زاده (خواننده) هم در ادامه این نشست به بیان نظرات خود پیرامون انتشار آلبوم «آن روز آسمان گریست» پرداختند.

نقش غیرقابل انکار موسیقی آیینی در حوزه‌های مختلف موسیقی ایرانی، انتقاد از بسنده کردن تولید کنندگان آثار موسیقایی از شاعران قدیمی و قدردانی از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در توجه به شعر شاعران جدید، توجه به مولفه‌های ساختاری و تخصصی حوزه موسیقی و ادبیات در تولید آلبوم‌های موسیقی به صورت توامان، تلاش برای بهتر شنیده شدن آلبوم در عرصه مارکتینگ از جمله نکاتی بود که در ادامه این جلسه به آن اشاره شد.

 

منبع: مهر

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه