رفتن به بالا
  • جمعه - 2 مهر 1400 - 14:29
  • کد خبر : ۸۸۶۴
  • چاپ خبر : از نقالی تا سینه‌زنی پر شور همه به عشق ارباب

از نقالی تا سینه‌زنی پر شور همه به عشق ارباب

اولین اجرای گروه‌های هنری در «بر خط ماه و نوا» انجام شد. گروه‌های شرکت کننده در هفتمین دوره رویداد «بر خط ماه و نوا» اولین اجراهای خود به روی صحنه بردند. این رودیاد به صورت آنلاین توسط انجمن موسیقی ایران با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و حمایت دفتر موسیقی برگزار شد. در روز نخست […]

اولین اجرای گروه‌های هنری در «بر خط ماه و نوا» انجام شد.

گروه‌های شرکت کننده در هفتمین دوره رویداد «بر خط ماه و نوا» اولین اجراهای خود به روی صحنه بردند. این رودیاد به صورت آنلاین توسط انجمن موسیقی ایران با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و حمایت دفتر موسیقی برگزار شد.

در روز نخست اجراها، در ابتدا رضا کدخدا از تهران به روی صحنه رفت و غزلیاتی درباره امام حسین (ع) اجرا کرد. سپس قاسم هاشمی روایتی از خروج امام حسین (ع) از مدینه و اشاره به بازگشت کاروان به مدینه (داستان بشیر) را به تصویر کشید.

اجرای دوم به گروهی ۹ نفره به سرپرستی ولی قنبرزاده از تالش اختصاص داشت و این گروه در مدت ۳۰ دقیقه اجرای خود، ۳ آیین را اجرا کردند. کار نخست، «کرنا زنی» نام داشت که در این مراسم، عده‌ای قبل از فرارسیدن ایام محرم و صفر قبل از اذان حدود ده دقیقه مقابل مسجد برنامه اجرا می‌کنند و همچنین در ده روز ابتدایی ماه محرم نیز همراه با هیئت عزاداری به اجرا می‌پردازند. کار دوم این گروه «علم بندی» نام داشت که در این مراسم عده‌ای در شب هفتم محرم وسط هیئت عزاداری به اجرا می‌پردازند و اگر مریضی باشد که علاج آن سخت باشد و یا عروس و دامادهایی که بچه‌دار نمی‌شوند، یک تکه لباس بچه‌گانه به علم آویزان می‌کنند و بعد از گذشت سه روز از روز عاشورا، مجدداً هر شخصی که وسایلی به علم آویزان کرده بود، آن را از روی علم برمی‌دارد. کار سوم و پایانی این گروه نیز «وشته‌جوش» به معنی سینه‌زنی با سرعت زیاد نام داشت که این مراسم بدین صورت است که زمانی که مرثیه‌خوان اجرا می‌کند و زمانی که اوج می‌گیرد، سینه‌زنان بی‌حال می‌شوند و مرثیه ضرباهنگ بیشتری به خود می‌گیرد.

پس از اجرای این گروه، گروهی دو نفره متشکل از محسن میرزاعلی و مرشد علی ناری به روی صحنه رفتند و در این اجرا، مباحث مختلفی از تولد و نوع قیام و در نهایت شهادت مختار را روایت کردند.

اجرای پایانی روز نخست، به اجرای گروهی ۱۳ نفره به سرپرستی حسین زنگانه اختصاص داشت. این گروه در این اجرا، دو نوحه و همچنین توضیحاتی در مورد فلسفه عزاداری علی‌آباد کتول را اجرا کردند. اجرای این برنامه بدین صورت بود که نوحه‌خوان در جایی مشخص می‌ایستد و سینه‌زنان به دور ایشان می‌چرخند و حلقه تشکیل می‌دهند. نخستین نوحه‌ای که اجرا شد، نوحه‌ای بود که همه ساله به طور سنتی در علی‌آباد کتول اجرا می‌شود و نوحه دوم نیز «سرپا سینه» نام دارد که این نوحه هم‌اکنون حدود ۷۰ سال است که در این محل به صورت نمادین اجرا می‌شود.

گفتنی‌است؛ این اجراها از تاریخ ۱ تا ۴ مهرماه همزمان با اربعین حسینی برگزار می‌شود که تلویزیون اینترنتی تیوا، صفحات مجازی انجمن موسیقی ایران و بنیاد رودکی به عنوان بسترهای پخش مجازی آن معرفی شده‌اند و مخاطبان می‌توانند بر اساس زمان بندی مشخص شده در جدول، به صورت رایگان اجراها را مشاهده کنند.

 

منبع: آنا

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه