رفتن به بالا
  • شنبه - 27 شهریور 1400 - 13:47
  • کد خبر : ۸۷۲۴
  • چاپ خبر : آلبوم موسیقی «نواحی اشک» رونمایی شد

آلبوم موسیقی «نواحی اشک» رونمایی شد

آیین رونمایی از آلبوم موسیقی «نواحی اشک» به همت مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری با حضور متین رضوانی‌پور خواننده و پژوهشگر اثر و امیرحسین سمیعی مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری در فرهنگ‌سرای عترت برگزار شد. در ابتدای مراسم امیرحسین سمیعی مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری ضمن عرض تسلیت به […]

آیین رونمایی از آلبوم موسیقی «نواحی اشک» به همت مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری با حضور متین رضوانی‌پور خواننده و پژوهشگر اثر و امیرحسین سمیعی مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری در فرهنگ‌سرای عترت برگزار شد.

در ابتدای مراسم امیرحسین سمیعی مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان گفت: آلبوم «نواحی اشک» پیش از این و به صورت گام به گام در دهه اول محرم منتشر شد. در محرم سال 99 این جریان را با آلبوم «مرثیه ناتمام» شروع کردیم. این آلبوم، موسیقی همراهی‌کننده نداشت و به نسبت سخت‌پسندتر بود. امسال تلاش کردیم از دو جهت دیگر به این سمت حرکت کنیم. در آلبوم «نواحی اشک» از موسیقی پس‌زمینه و همراهی‌کننده استفاده شده است.

وی افزود: شهری شدن موسیقی و حضور موسیقی‌های وارداتی که هیچ اساس و پایه‌ای ندارند، باعث شده از موسیقی اصیل فاصله بگیریم. همچنین عدم سیاست‌گذاری درست در حوزه موسیقی در لطمه خوردن موسیقی آیینی نقش داشته است. در آلبوم «نواحی اشک» به صورت پژوهشی در این عرصه وارد شده‌ایم. افتخاری بود که آقای متین رضوانی‌پور خواننده و پژوهشگر در این آلبوم همراه ما بودند و از آقای سعید عظیمی درخواست کردیم این آلبوم را تنظیم کنند. این حرکت را ما جدی ادامه خواهیم داد. امسال از دو جهت وارد شده‌ایم؛ یکی آلبوم «نواحی اشک» و دیگری آلبوم «آن روز آسمان گریست» که ان‌شاءالله قبل از اربعین رونمایی خواهد شد.

در ادامه مراسم متین رضوانی‌پور خواننده و پژوهشگر آلبوم «نواحی اشک» ضمن تشکر از سازمان فرهنگی هنری برای همکاری در این پروژه گفت: تحقیقات این پروژه از سال 83 آغاز شد. اوایل دهه 80 شاهد پاپ شدن موسیقی‌های مذهبی بودیم. در همان دوران من در هیئتی بودم که مرثیه‌ای اصیل خوانده شد. آن نوحه به قدری روی من تاثیر گذاشت که به فکر فرو رفتم و تصمیم گرفتم آوازهای سنتی را جمع‌آوری کنم. از آن زمان تا کنون بالغ بر 5 هزار نوحه سنتی جمع‌آوری کردم که از آن نوحه‌ها تا کنون 32 عنوان کتاب تولید شده است. در این مسیر من با تلاوت‌های قرآن اصیل، اذان‌های مختلف، لالایی و مناجات روبه‌رو شدم.

وی افزود: خیلی خوشحالم که دوستان در مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری با دلسوزی این آواها را بازسازی کردند که امروز در قالب آلبوم «نواحی اشک» منتشر شده است. امیدوارم فرصت و امکان بازسازی و انتشار مابقی آثار جمع‌آوری‌شده فراهم شود.

در پایان مراسم مصطفی بیات رییس فرهنگ‌سرای عترت و مدیر فرهنگی هنری منطقه 12 ضمن تشکر از مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری گفت: من بسیار لذت و بهره بردم از دغدغه، تلاش و خلاقیتی که دوستان در عرصه هنر موسیقی اسلامی دارند. نگاه من به بحث آیین‌های مذهبی و موسیقی که باید با آن همراه باشد یک نگاه سنتی و آمیخته با تاریخ انبیاست. ترویج و تکثیر شریعت همراه با بحث موسیقی آمیخته بوده است. کشور ما فرهنگ کهنی دارد و همراه در رگ و پوست ما بحث هنر و موسیقی عجین شده است.

وی افزود: وظیفه ما این است که داشته‌های عمیق فرهنگی‌مان در عرصه موسیقی و هنر را حفظ کنیم. چرا که داشته‌های عمیق فرهنگی ما روز به روز دارد تضعیف و مورد هجمه واقع می‌شود. هرچقدر جلو می‌رویم از معنویت و حس درونی فاصله می‌گیریم و از هم گسیختگی و چندپارگی فرهنگی در کشور ما عمیق‌تر می‌شود و ما زبان یک دهه بعد را نمی‌توانیم بفهمیم. این دست کارهایی که انجام می‌شود، باعث می‌شود بتوانیم فرهنگ اصیل را حفظ کنیم. امیدوارم روز به روز شاهد کارهای بهتر و زیباتر از مدیریت امور موسیقی باشیم.

در پایان مراسم از آلبوم موسیقی «نواحی اشک» رونمایی شد.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه