رفتن به بالا
  • شنبه - 27 بهمن 1397 - 15:35
  • کد خبر : ۷۹۶۲
  • چاپ خبر : اجرای اركستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی
سی و چهارمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر

اجرای اركستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی

غروب جمعه بیست و ششم بهمن ماه، در سومین روز از سی و چهارمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، اركستر سمفونیك تهران قطعاتی از آهنگسازان  ایران و جهان را نواخت. به گزارش خبرآوا به نقل از روابط عمومی ‌سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، اركستر سفمونیك تهران این بار در جشنواره به رهبری شهرداد روحانی […]

غروب جمعه بیست و ششم بهمن ماه، در سومین روز از سی و چهارمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، اركستر سمفونیك تهران قطعاتی از آهنگسازان  ایران و جهان را نواخت.

به گزارش خبرآوا به نقل از روابط عمومی ‌سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، اركستر سفمونیك تهران این بار در جشنواره به رهبری شهرداد روحانی و با حضور شاهین فرهت دبیر جشنواره، فریدون شهبازیان رهبر اركستر ملی ایران و رازمیك اوهانیان رهبر گروه كر اركستر سمفونیك تهران، دو قطعه از آهنگسازان ایران و یكی از قطعات مطرح جهان را در دو بخش اجرا كرد.

   خوان چهارم از هفت خوان رستم

قطعه آغازین این كنسرت، پوئم سمفونی هفت خوان رستم، اثر رضا كهریزی، موسیقیدان جوان ایرانی بود. كهریزی این قطعه را براساس تكنیك‌های آهنگ­سازی قرن بیستم نوشته كه شامل چهار قسمت با نام­های ظهور رستم، گرفتن رستم رخش را، آوردن رستم كیقباد را از كوه و هفت خوان رستم است؛ قسمت چهارم این قطعه، توسط اركستر اجرا شد. كهریزی در گفت­و­گویی كه اخیراً با یکی از رسانه­ها داشت، اظهار كرد كه این پوئم سمفونی در فرم روندو نوشته شده و هر كدام از روندو‌ها و بخش‌های میانی، یكی از خوان‌ها را روایت می‌كند. در پایان اجرای بخش چهارم پوئم سمفونی هفت خوان رستم، رضا كهریزی به دعوت شهرداد روحانی روی صحنه آمد تا مورد تشویق مخاطبان قرار بگیرد.

    نوشتن یك قطعه به درخواست موسیقیدان جوان

دومین قطعه­ای كه توسط اركستر سمفونیك تهران اجرا شد، كنسرتو برای ویولن و اركستر، اثر شاهین فرهت بود. برای اجرای این قطعه، امین غفاری به روی صحنه آمد تا به عنوان سولیست، اركستر را همراهی كند. شاهین فرهت درباره این قطعه بیست و پنج دقیقه­ای در گفت­و­گویی كه سال نود و سه انجام داده بود، گفته كه به درخواست امین غفاری، یكی از فارغ التحصیلان موسیقی این قطعه را نوشته تا او بتواند آن را با اركستر اجرا كند. در پایان اجرای این قطعه، روحانی از فرهت دعوت كرد تا روی صحنه حاضر شود. با اتمام این قطعه، بخش اول كنسرت اركستر سمفونیك پایان یافت تا بعد از تنفس كوتاه، بخش دوم آغاز شود.

    پرنده افسانه­ای هیجان آفرید

به گزارش روابط عمومی‌سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، بخش دوم كنسرت اركستر سمفونیك تهران به اجرای سوئیت پرنده آتشین، اثر ایگور استراوینسكی، آهنگساز شهیر قرن بیستم روس اختصاص داشت. پرنده آتشین ظاهری چون طاووس و جثه­ای بزرگ با پر‌هایی شعله­ور، درخشان و رنگارنگ دارد كه در افسانه‌ها و ادبیات روس بسیار دیده می­شود. سوئیت باله پرنده آتشین، قطعه ایست كه برای اركستر بزرگ به همراهی باله نوشته شده است. بر اساس فرم سوئیت كه از زمان باروك باقی مانده، شامل یك مقدمه و قسمت‌های مختلف است. این قطعه در سال هزار و نهصد و ده از سوی سرگئی دیاگیل اف، منتقد هنری روس و مدیر شركت باله روس در پاریس به استراوینسكی سفارش داده شد. بر اساس حكایت‌ها و افسانه‌های فلك روسیه، پرنده آتشین می‌تواند برای صاحبش عامل خوشبختی یا نفرین باشد.

بعد از صحبت‌های شهرداد روحانی، اركستر قطعه رقص‌های اسلوانی، اثر آنتونین لئوپلد دورژاك، آهنگساز اهل چك از دوره رمانتیك را به عنوان قطعه بیز اجرا كرد.

خبرآوا/ حامد بهجتی

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه