رفتن به بالا
  • یکشنبه - 8 فروردین 1395 - 06:43
  • کد خبر : ۶۸۸۳
  • چاپ خبر : اولین کنسرت سال 95 گروه پالت برگزار شد

اولین کنسرت سال 95 گروه پالت برگزار شد

گروه «پالت»، شب گذشته در اولین کنسرت سال 95 خود که در قالب جشنواره نوروزی برج میلاد برگزار شد، با اجرای تصنیف «مبتلا» از محمدرضا شجریان، این قطعه را به خسروی آواز ایران تقدیم و برایش آرزوی سلامتی کرد. در کنسرت شب گذشته «پالت» هنرمندان زیادی از جمله تورج شعبانخانی، فردین خلعتبری، حبیب رضایی و… […]

گروه «پالت»، شب گذشته در اولین کنسرت سال 95 خود که در قالب جشنواره نوروزی برج میلاد برگزار شد، با اجرای تصنیف «مبتلا» از محمدرضا شجریان، این قطعه را به خسروی آواز ایران تقدیم و برایش آرزوی سلامتی کرد.
در کنسرت شب گذشته «پالت» هنرمندان زیادی از جمله تورج شعبانخانی، فردین خلعتبری، حبیب رضایی و… حضور داشتند که اعضای گروه، قطعات جداگانه‌ای را به این هنرمندان تقدیم کردند و با اجرای تصنیفی از محمدرضا شجریان با مطلع «نسیمی کز بن آن کاکل آیو/ مرا خوش‌تر ز بوی سنبل آیو» با شعری از باباطاهر که از ساخته‌های حسن یوسف‌زمانی است، با ابراز امیدواری برای شنیدن دوباره آواز شجریان، برای او آرزوی سلامتی کردند.

کنسرت گروه «پالت» با اضافه شدن تدریجی اعضای گروه روی استیج و با  قطعه «یادگار دوست» از آلبوم «آقای بنفش» آغاز شد که به دلیل ریتم تندش در شروع کنسرت، شور و حالی خاصی به سالن داد. قطعه والس «ماهی و گربه» و قطعه «لیلی» دیگر قطعات بودند که خطوط ملودی‌های آکاردئون به نوازندگی سردار سرمست، در کنار ساکسیفون روزبه اسفندارمز و سولوهای موجز و انتخاب شده‌اش، باعث شد سالن به هیجان بیاید.

قطعه آرام و عاشقانه «از سرزمین‌های شرقی» با پیانوی سردار سرمست، ویولنسل مهیار طهماسبی و کلارینت روزبه اسفندارمز در حالی اجرا شد که ویدئوی این قطعه به کارگردانی سارا طبیب‌زاده روی صحنه پخش می‌شد. بعد از آن «پالت» باز هم آهنگ دیگری از اولین آلبوم خود با نام «والس شماره 1» اجرا کرد که به دلیل فرم موسیقایی، ریتم والس و ترانه عاشقانه‌اش بسیار بین طرفداران «پالت» محبوب است. در ادامه، «مثلث» یکی دیگر از قطعات پرطرفدار این گروه خوانده شد که مهیار طهباسبی (نوازنده ویلونسل) در برخی از قسمت‌های آن که پیش از این با صدای مهدی ساکی شنیده بودیم، به عنوان خواننده همراه شد. در ادامه، بخش اول برنامه با اجرای قطعه «خونه مادربزرگه» که با سولوی ویلنسل آغاز می‌شود و این ساز در ادامه به صورت کاملا شفاف، رنگ موثری به این قطعه می‌دهد، به اتمام رسید که همانند همیشه مردم در بخش انتهایی آن، با خواندن شعر خونه مادربزرگه، گروه را همراهی کردند.

بخش دوم کنسرت «پالت» و تقدیم قطعاتی به محمدرضا شجریان، تورج شعبانخانی، فردین خلعتبری و حبیب رضایی
بعد از استراحت کوتاهی بخش دوم با بازخوانی قطعه «به رهی دیدم برگ خزان» که آن را پیش از این با صدای ایرج بسطامی، شعری از بیژن ترقی و آهنگسازی پرویز یاحقی شنیده بودیم، با تنظیمی از سردار سرمست نواخته شد که می‌توان گفت پالتی‌ها این قطعه را به روایت خودشان به مخاطبان ارائه دادند. «رنگ شماره 1» قطعه بعدی بود و بعد از آن امید نعمتی با تقدیم قطعه «خانه به دوش» به تورج شعبانخانی که در سالن حضور داشت از این هنرمند قدیمی قدردانی کرد. قطعه‌ای که سر نخی از سلیقه مشترک بچه‌های «پالت» و عباس مهرپویا در خلق ترانه‌هایشان به دست می‌دهد. موسیقی کولی‌های اروپای شرقی که «پالت» با میل فراوان جلوه‌های فراوانی از آن را در موسیقی‌اش بکار می‌گیرد.

«سال تا سال» قطعه بعدی بود که امید پیش از اجرایش، آن را به حبیب رضایی که به گفته او، دوست همیشگی گروه «پالت» بوده، تقدیم کرد که مثل همیشه بخش پایانی آن با آواهای جیپسی جزی که اعضای «پالت» به نوبت می‌خواندند، مورد توجه قرار گرفت.

«پالت» برای بخش بعدی، اجرای تصنیف «مبتلا» از محمدرضا شجریان را در نظر گرفته بود که سال‌ها پیش، یک‌بار آن را در یکی از کنسرت‌های خود اجرا کرده بود. نعمتی پیش از اجرای این قطعه گفت: «متأسفانه این‌روزها، اسطوره‌های کمی در دنیا باقی مانده‌اند. ما اسطوره‌های زیادی داشتیم که فکر می‌کنم در حال حاضر تنها اسطوره در قید حیات‌مان، محمدرضا شجریان است. ما بسیار خوش‌شانس بودیم که در دوره حیات بهترین آوازه‌خوان تاریخ‌مان زندگی می‌کنیم اما تنها کاری که از دست‌مان برمی‌آید این است که برای ایشان انرژی خوب بفرستیم و آرزوی سلامتی کنیم. امیدواریم بتوانیم به‌زودی صدای این استاد مسلم آواز را از نزدیک بشنویم.»

البته این‌ها تنها تقدیمی شب گذشته گروه «پالت» نبود و امید نعمتی پیش از اجرای قطعه بعدی گفت: «قطعه «نیمی از ما» یکی از آهنگ‌های نوستالژیک و خاطره‌انگیز نسل ما است و همه می‌دانیم که افراد زیادی روی نسل ما تأثیر گذاشته‌اند. موسیقی ما هم تحت تأثیر خیلی‌ها بوده که یکی از آنها فردین خلعتبری است، پس قطعه «نیمی از ما» را به او تقدیم می‌کنیم.» حین اجرای این قطعه، روی پروژکتورهای صحنه، کلیپ آهنگ «نیمی از ما» که هدیه شب یلدایی «پالت» به مخاطبانش بود پخش می‌شد که حس نوستالژیک و بار عاطفی زیادی برای مخاطبان داشت.

در انتها، «اینجا شهر من نیست» که همیشه جزو یکی از پرطرفداران‌ترین قطعات «پالت» است نواخته شد. در این قطعه بخش آلمانی زبان آن که در آلبوم توسط گیزبرت خوانده شده، طبق روال کنسرت پیشین، توسط عضو دیگری از گروه «پالت» یعنی داریوش آذر (نوازنده کنترباس) خوانده شد که با اوج و فرودها و تحریرهایی که به صدایش می‌داد، توانست بسیار توانا در این بخش ظاهر شود و تشویق‌های چند دقیقه‌ای مردم را برایش در پی داشت. علاوه بر آن، تکنوازی ویولنسل مهیار طهماسبی با حال و هوای دستگاهی انتهای آن، برای مخاطبی که گوشش به موسیقی ایرانی عادت دارد، بسیار شنیدنی بود.

بعد از این قطعه گروه که استیج را ترک کرده بود، در میان تشویق‌های ممتد مردم دوباره روی صحنه آمد و قطعه «نرو بمان» را با همراهی پررنگ مخاطبان اجرا کرد.

روزبه اسفندارمز (کلارینت، کلارینت باس، ساکسوفون تنور، هم‌خوان)، امید نعمتی (خواننده)، داریوش آذر (کنترباس، هم‌خوان)، کاوه صالحی (گیتار، هم‌خوان)، مهیار طهماسبی (ویولنسل، هم‌خوان)، سردار سرمست (آکاردئون، کیبورد، هم‌خوان) و امین طاهری (درامز) اعضای گروه «پالت» بودند که به تهیه‌کنندگی احسان رسول‌اُف روی صحنه رفتند.

حبیب رضایی، فردین خلعتبری، تورج شعبانخانی، پوریا پورسرخ، گروه «دنگ شو»، گروه «عجم»، گروه «بمرانی»، سجاد افشاریان، محمدرضا عقیلی، منصور ضابطیان، علی جعفری‌پویان، کوروش بابایی، علیرضا تهرانی، فریبا نادری، محمد پرویزی و سارا منجزی‌پور از جمله مهمانان این شب بودند.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه