رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 18 آذر 1394 - 12:33
  • کد خبر : ۶۸۰۷
  • چاپ خبر : ˝کلیک˝ کن تا ˝جوین˝ شی! / یزدانی، عسکری، شکوهی، لهراسبی و… درباره کانال تلگرام چه گفتند؟

˝کلیک˝ کن تا ˝جوین˝ شی! / یزدانی، عسکری، شکوهی، لهراسبی و… درباره کانال تلگرام چه گفتند؟

صفحه موسیقی: طبیعی است مخاطبان موسیقی همواره به ارتباط بیشتر با خواننده محبوبشان علاقه داشته‌اند، اما موضع خواننده‌ها دراین‌باره چیست؟ آیا آن‌ها هم به ارتباط با مخاطبشان علاقه‌مندند؟   شاید اگر در گذشته به شما گفته می‌شد که روزی مستقیماً با هنرمند محبوبتان در ارتباط خواهید بود، تصورش برایتان خیلی ساده نبود. اما پیشرفت تکنولوژی در […]

صفحه موسیقی: طبیعی است مخاطبان موسیقی همواره به ارتباط بیشتر با خواننده محبوبشان علاقه داشته‌اند، اما موضع خواننده‌ها دراین‌باره چیست؟ آیا آن‌ها هم به ارتباط با مخاطبشان علاقه‌مندند؟

 

شاید اگر در گذشته به شما گفته می‌شد که روزی مستقیماً با هنرمند محبوبتان در ارتباط خواهید بود، تصورش برایتان خیلی ساده نبود. اما پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر و ساخته شدن صدها نرم‌افزار ارتباطی باعث شده که امروزه در خانه‌هایتان بنشینید، عکس‌های جدید خواننده محبوبتان را لایک کرده و در مورد فعالیت‌های هنری او اظهار نظر کنید. حالا می‌توانید تصورش کنید! چندین سال بعد از آن روزها، دیگر ارتباط بین موزیسین و مخاطب به حضور در سالن‌های کنسرت محدود نمی‌شود.

طبیعی است مخاطبان موسیقی همواره به ارتباط بیشتر با خواننده محبوبشان علاقه داشته‌اند، مسئله‌ای که در هر زمان و شرایطی اثبات شده است، اما موضع خواننده‌ها دراین‌باره چیست؟ آیا آن‌ها هم به ارتباط با مخاطبشان علاقه‌مندند؟ برای پاسخ به این پرسش گریزی به کم و کیف ارتباط موزیسین و مخاطب در سال‌های اخیر و انواع مسیرهای ارتباطی طی شده بین آن‌ها خواهیم زد.

از دو دهه گذشته که ایمیل و وبلاگ به عنوان مسیرهای ارتباطی بین افراد بر سر زبان‌ها افتاد، هنرمندانی بسیار اندک حاضر می‌شدند که از این طرق با مخاطبانشان ارتباط برقرار کنند. در اوایل دهه 80 که سیل عظیمی از خوانندگان وارد جامعه موسیقی شدند، تنها چند تن از آن‌ها پذیرفتند که به صورت مستقیم فعالیت‌هایشان را در وبلاگ‌های موسیقی به دوستدارانشان بگویند. اکثریت آن‌ها شخصی را از طرف خودشان مأمور ارتباط با هوادارانشان می‌کردند. آدرس ایمیل‌هایی هم که از خوانندگان مختلف دست‌به‌دست می‌شد، اغلب قلابی بودند. به ناچار افرادی که دوست داشتند خواننده محبوبشان را بشناسند و با او ارتباط بگیرند، همواره ناامید به در بسته می‌زدند.

اما از 7، 8 سال گذشته به یک‌باره انقلاب عجیبی در زمینه ارتباط هنرمند با مخاطب شکل گرفت. با ورود برخی از موزیسین‌های معروف به شبکه‌های مجازی، این انگیزه به هنرمندان دیگر هم داده می‌شد که آن‌ها نیز مسیر هنرمندان محبوب‌تر را دنبال کرده و برای انتقال فعالیت‌های هنری‌شان، وارد شبکه‌های فضای مجازی شوند.

رفته‌رفته با انتقال تکنولوژی‌های ارتباطی به گوشی‌های موبایل و تسهیل در استفاده و ارتباط، کار موزیسین‌هایی که حتی به بروز کردن ماهی یک بار وبلاگ موسیقی‌شان هم تن نمی‌دادند به جایی رسید که نه تنها در یک شبکه مجازی، بلکه در چندین صفحه ارتباطی به صورت همزمان فعالیت کنند.

هم‌اکنون کمتر خواننده‌ای در کشورمان پیدا می‌شود که به این ارتباط مستقیم با هوادارانش تن نداده باشد. استفاده از این صفحات برای هنرمندان مزایای مختلفی دارد. خوانندگان، آهنگسازها، ترانه‌سرایان و تنظیم‌کنندگان از طریق فضای مجازی، ریزترین اخبارشان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به گوش مخاطبانشان می‌رسانند و از طریق بازخوردهایی که مستقیماً از آن‌ها می‌گیرند، به پیشرفت مسیر موسیقی‌شان کمک می‌کنند. اتفاقی که در گذشته ابداً میسر نبود و هنرمندان بازخورد کیفیت آثارشان را تنها می‌توانستند در کنسرت یا کوچه، خیابان‌ها بگیرند.

ارتباط بین هنرمند و مخاطب در فضای مجازی گاه آن قدر گرم شده که بعدها به کافه و رستوران‌ها هم کشیده می‌شود. هم‌اکنون موزیسین‌های محبوبی وجود دارند که مخاطبانشان را به چای و قهوه دعوت کرده و یا به دعوت مخاطبانشان دست رد نمی‌زنند. این ارتباطات دوستانه بین افرادی که خلق می‌کنند با افرادی که مخلوقات موزیسین محبوبشان را دوست دارند، در سال‌های اخیر کم‌نظیر است. شما نمی‌توانید تصور کنید که در سال‌های آینده چه اتفاقاتی در زمینه ارتباط بین هنرمند و هنردوست رخ خواهد داشت. اما جدیدترین مسیر ارتباطی که امروزه در شبکه مَجازی و مُجاز تلگرام به وجود آمده را حتماً می‌شناسید.

نرم‌افزار تلگرام که امروز یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های مجازی ارتباطی بین مردم است، از چند ماه گذشته امکان ساخت کانال را به اختیاراتش افزوده است. طی این زمان، شمار فراوانی از موزیسین‌های کشورمان در این شبکه کانال‌های ارتباطی خود را ساخته‌اند. موزیسین‌ها اکنون از طریق کانال تلگرامشان، جدیدترین فعالیت خود را که می‌تواند شامل عکس، موسیقی یا فیلم باشد، برای علاقه‌مندانشان به اشتراک می‌گذارند.

با ورود به کانال رسمی هر موزیسین، می‌توانید تعداد افرادی که وی را دنبال می‌کنند هم ببینید. تمام این اتفاقات در کوتاه‌ترین زمان ممکن رخ می‌دهد. مخاطبان موسیقی کافی است آدرس کانال تلگرام موزیسین محبوبشان را پیدا کرده تا هر لحظه از خبرها و فعالیت جدید او جا نمانند. حالا برای شناخت خواننده مورد علاقه‌تان نیازی به پیمودن مسافت، صرف هزینه و اتلاف زمان ندارید، کافی است فقط یک نرم‌افزار را بر روی گوشی‌تان نصب کرده و اینترنتی معمولی داشته باشید.

کانال‌‌های تلگرام حالا به یک ابزار جدید و محبوب رسانه‌ای تبدیل شده‌اند. پیشرفت مداوم این شبکه اجتماعی مبتنی بر موبایل حالا و با راه‌اندازی کانال‌ها که امکان انتشار یکسویه محتوا را برای جمع زیادی از مخاطبان فراهم می‌کنند به نقطه جدیدی رسیده است.

یک کانال تلگرام به سادگی ایجاد می‌شود به همین جهت نیازی به هیچ تخصص خاصی (مثلاً برنامه‌نویسی موبایل یا طراحی سایت) نیست به همین دلیل تنها طی چند هفته اخیر شاهد افزایش قابل توجه کانال‌های تلگرامی مختلف بوده‌ایم و تعداد قابل توجهی از مخاطبان نیز به آن‌ها جذب شده‌اند.

کانال‌های تلگرام طبیعتاً مسیر تعاملی شبکه‌های اجتماعی را تغییر داده‌اند و آن را به سمت ارسال یکسویه پیام بازگردانده‌اند (چیزی که پیش از این در رسانه‌های سنتی مثل تلویزیون، رادیو و مجلات وجود داشته است). مخاطبان کانال‌های تلگرام نمی‌توانند نظری روی مطلب بگذارند و به همین دلیل تنها دریافت کننده‌اند.

با این حال مزیت‌های این روش مستقیم ارسال پیام در این است که در مسیر ارسال پیام به مخاطبان دیگر اختلال (نظرات موافق و مخالف و …) به وجود نمی‌آید.

به نوعی تلگرام با تفکیک کانال از گروه حالا کارکردی متناسب به هر بخش بخشیده به این ترتیب حتی تولیدکنندگان محتوا می‌توانند با راه‌اندازی گروه در کنار کانال امکان تعامل مخاطبان با هم را فراهم کنند ولی در عین حال مسیر مستقیم ارسال پیام و مطلب را هم حفظ کنند.

مشخص است که در این عرصه تولیدکنندگان محتوا مانند هنرمندان بیشترین استقبال را از کانال‌های تلگرام انجام دادند اما کانال‌های تلگرام یک امکان خوب هم برای شخصیت‌ها (سیاسی، مذهبی، اقتصادی، و …) است که می‌خواهند رابطه‌ای مستقیم با مخاطبان ایجاد کنند.

ما هم به همین دلیل با برخی از خواننده‌های پاپ درباره کانال‌های تلگرامی‌شان گفت‌وگو کرده و نظرات قابل توجه مثبت و منفی زیادی دریافت کردیم که در ادامه آن را می‌خوانید:

کانال تلگرام به معنای واقعی گل نکرد

حمید عسکری درباره کانال تلگرامی‌اش می‌گوید: به نظر من کانال‌های هنری که توسط هنرمندان ساخته می‌شود صرفاً جنبه خبری داشته و هیچ کاربرد دیگری ندارد. اگر بخواهیم کمی رک‌تر بگوییم باید رسماً بگوییم که کانال‌های تلگرامی به معنای واقعی گل نکرد یا به زبان عامی‌تر نگرفت.

عسکری ادامه می‌دهد: اگر بخواهیم مقایسه ساده‌ای انجام بدهیم اینستاگرام موفقیت بهتری نسبت به تلگرام داشته و توانسته بهتر ظاهر شود. در اینستاگرام شما به راحتی می‌توانید با خواننده‌ها ارتباط گرفته یا برایشان کامنت بگذارید و یا حتی شاهد نقطه نظرات دیگران نیز باشید، اما در تلگرام فقط یک نفر اطلاعات را گذاشته و دیگران تنها نظاره‌گر هستند.

وی افزود: قرار نیست هر اپلیکیش جدیدی که گل کرده و باب می‌شود موفق باشد، البته تلگرام خود جدای از کانال‌ها محسوب شده و برای انتقال راحت و ارتباطات سریع بسیار کاربرد دارد اما این درباره کانال‌ها صدق نمی‌کند.

کانالم دست خودم نیست

رضا یزدانی هم درباره کانال خبری خود می‌گوید: شاید باور نکنید اما این کانال توسط یکی از دوستانم اداره می‌شود و دخالتی در آن ندارم و فقط نظاره‌گر آن هستم، اما در کل ظهور یک چنین اتفاقاتی در حوزه تکنولوژی چیز بدی نبوده و می‌تواند مؤثر واقع شود.

یزدانی ادامه می‌دهد: اما مشکل اصلی که به چشم من می‌آید این است که تلگرام نهایت چندین عضو دارد، اما شبکه‌های دیگر تا هزاران نفر عضویت داشته و تو به راحتی با همه آن‌ها می‌توانی ارتباط بگیرید. کافی است من در یکی از این شبکه‌ها یک مطلبی را به اشتراک بگذارم و در کمتر از 10 ثانیه آن مطلب نزدیک به سه هزار بار دیده و پسندیده شود اما این درباره کانال‌ها انجام‌پذیر نیست.

وی افزود: در حقیقت بهتر است بگوییم در کانال‌ها ما دچار یک سری محدودیت‌هایی هستیم و این خوب نیست. البته باز هم اظهار نظر درباره آن کمی زود بوده و باید منتظر آینده بود.

این یک اتفاق خوب است

علی لهراسبی خواننده اما برخلاف دو همکار دیگرش نظری مخالف داشته و معتقد است: به نظر من وجود یک چنین ارتباطی برای هر هنرمندی جزو واجبات بوده و در کل یک اتفاق خوب است.

لهراسبی ادامه می‌دهد: من به راحتی و تنها با اشاره یک دکمه می‌توانم انواع پیام‌ها اعم از تصویر، ویدئو را در اختیار هوادارانم قرار بدهم و خوشی‌هایم را با آن‌ها شریک شوم.

وی افزود: تنها اشکالی که بر این کانال وارد است یک طرفه بودن آن است.

من علاقه‌ای به فضای مجازی ندارم..!

بهنام علمشاهی یکی از دیگر خوانندگان پاپ درباره فضای مجازی گفت: به شخصه هیچ علاقه ای به فضای مجازی نداشته و سعی می‌کنم کمتر در این محافل حضور داشته باشم.

علمشاهی اضافه می‌کند: من ترجیح می‌دهم ارتباطم با هوادارانم رودررو و از طریق کنسرت‌هایم صورت گیرد.

او در آخر هم می‌گوید: من هیچ کانالی ندارم و اگر کانالی هم با نام من وجود داشته باشد توسط مخاطبانم اداره می‌شود.

اخلاقیات در فضای مجازی کم شده است

شهرام شکوهی هم پاسخ سؤال را از بعد دیگری داده و می‌گوید: من کم‌وبیش در برخی از این شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشتم اما به تازگی سعی می‌کنم هر روز کمرنگ‌تر از سابق حضور داشته باشم.

شکوهی درباره دلایل کمرنگی‌اش در فضاهای این شکلی تشریح می‌کند: از مدت‌ها و زمانی که به کامنت‌ها نگاه می‌کنم یک مقدار نسبت به این فضاها سردتر شده‌ام. به نظرم روز به روز در فضای مجازی اخلاقیات کمتر می‌شود.

او همچنین تأکید می‌کند: متأسفانه در شبکه‌های اجتماعی افراد شخصیت دیگری از خود رو می‌کنند.

به خاطر هوادارانم کانال کولر هم می‌زنم…!

علی اصحابی آخرین کسی است که در این زمینه اظهار نظر کرده و می‌گوید: من سعی می‌کنم از تمامی امکانات شبکه‌های اجتماعی برای دسترسی بیشتر به هوادارانم استفاده می‌کنم. بهتر است بگویم که من هر کاری برای نزدیک‌تر شدن به مخاطبان انجام می‌دهم.

اصحابی اضافه می‌کند: من به خاطر هوادارانم کانال تلگرام که سهل است، کانال کولر هم می‌زنم…!

 

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه