رفتن به بالا
  • دوشنبه - 11 آبان 1394 - 10:59
  • کد خبر : ۶۷۴۷
  • چاپ خبر : علی رهبری: مسایل ارکستر را باید در فضای منطقی برطرف کرد / ارکستر ˝سازهای ملی˝ متوقف نشده است

علی رهبری: مسایل ارکستر را باید در فضای منطقی برطرف کرد / ارکستر ˝سازهای ملی˝ متوقف نشده است

صفحه موسیقی-مینا آتشی: علی رهبری درباره اتفاقات پیش آمده و حواشی پیرامون ˝اپرای عاشورا˝ و ارکستر ˝سازهای ملی˝ توضیحاتی را ارائه کرد. علی رهبری درباره اتفاقات و حواشی ایجاد شده پیرامون ارکستر سمفونیک تهران گفت: در طول این مدت یک سری اتفاقات پیرامون آخرین اجرای ارکستر یعنی “اپرای عاشورا” رخ داده که در توضیح آن تنها […]

صفحه موسیقی-مینا آتشی: علی رهبری درباره اتفاقات پیش آمده و حواشی پیرامون ˝اپرای عاشورا˝ و ارکستر ˝سازهای ملی˝ توضیحاتی را ارائه کرد.

علی رهبری درباره اتفاقات و حواشی ایجاد شده پیرامون ارکستر سمفونیک تهران گفت: در طول این مدت یک سری اتفاقات پیرامون آخرین اجرای ارکستر یعنی “اپرای عاشورا” رخ داده که در توضیح آن تنها می‌توانم بگویم که این اتفاقات و حواشی بیشتر شبیه به سو تفاهماتی هستند که باید بررسی شوند. در واقع مسایل ارکستر باید در فضای منطقی و درست ارائه و برطرف شوند. “اپرای عاشورا” حواشی داشت ولی موفقیتش بسیار بزرگ‌تر از آن بود که تصور کرده بودیم. رهبر و نوازندگان ارکستر با همکاری عده زیادی سولیست و خواننده کر کارشان را با مهارت بسیار در ۵ شب انجام دادند و باعث افتخار ما شدند.

رهبری ادامه داد: طبق برنامه “مهر تا مهر” که تنظیم کرده بودیم قرار بود تا روزهای 13 و 14 مهرماه اولین رهبر مهمان وارد ارکستر شده و قطعه “مرثیه” موتسارت را اجرا کند اما این برنامه بنا به دلایلی به تاریخ دیگری موکول شد. البته بچه‌های ارکستر تمرینات خود را از روز گذشته با این رهبر آغاز کرده‌اند و بزودی قطعه مذکور با حضور رادینچ در تهران ضبط خواهد شد.

وی در ادامه صحبت‌های خود به برنامه‌ریزی اركستر سمفونیك تهران در نیمه دوم سال توضیح داد و گفت: همانطور که در اسفندماه گذشته قول داده بودم برنامه یکساله “مهر تا مهر” ارکستر سمفونیک تهران مانند اغلب ارکسترهای حرفه‌ای جهان برنامه‌ریزی شده و برخلاف روال گذشته در ایران از رهبران میهمان ایرانی و غیر ایرانی بسیار حرفه‌ای هم برای رهبری ارکستر استفاده شده است و از حالت انحصاری برای مدیر هنری درآمده است.

او ادامه داد: یک ارکستر حرفه‌ای باید عادت این را پیدا کند تا بتواند با رهبران مختلف از کشورهای مختلف همکاری و اجرا داشته باشد. از نظر کیفیت رپرتوار هم ما سعی کرده‌ایم از آثار بیش از۲۰ اهنگساز ایرانی نیز در برنامه‌ها استفاده شود.

این رهبر ارکستر درباره حضور ارکستر در کشورهای خارجی برای اجرای کنسرت گفت: این دعوت‌نامه‌ها جای خودشان هستند و انشااله بزودی در نشستی خبری تاریخ دقیق آنها را اعلام خواهیم کرد.

وی همچنین معیار استفاده از رهبران مهمان در اركستر را اینطور بیان کرد: معیار اصلی موفق بودن آنها در این رشته و تجربه و حرفه‌ای بودن این افراد و حقیقی بودن رزومه آنهاست که برای افرادی که یک عمر در این شغل بوده‌اند تشخیص خیلی دشوار نیست. در این انتخابات افراد ایرانی در هر کجای دنیا که بوده‌اند برای ما اولویت داشته‌اند.

این مدیر هنری ارکستر در پایان گفتگوی خود به توقف برنامه ارکستر “سازهای ملی” اشاره کرد و گفت: در مورد ارکستر سازهای ملی مشکل رپرتوار پیش آمد و امکان برنامه‌ریزی برای یک سال این ارکستر وجود نداشت، البته این مشکل هم بزودی حل خواهد شد. آقای تهرانی رهبر این ارکستر هم فقط برای یک بار و موقتا برای این کنسرت انتخاب شده بودند که کارشان را هم بسیار خوب انجام دادند اما احتمالا در برنامه‌های دیگر از رهبران دیگری نیز استفاده خواهد شد.

لازم به یادآوری است اسماعیل تهرانی رهبر ارکستر “سازهای ملی” چندی پیش از توقف برنامه‌های ارکستر سازهای ملی به هنرآنلاین خبر داده بود.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه