رفتن به بالا
  • سه شنبه - 30 تیر 1394 - 15:41
  • کد خبر : ۶۳۲۶
  • چاپ خبر : صابر ابر: من هنر موسیقایی ندارم / مهیار علیزاده: پرفورمنس ˝در شعله با تو رقصان˝ تقلید یا پیروی نیست

صابر ابر: من هنر موسیقایی ندارم / مهیار علیزاده: پرفورمنس ˝در شعله با تو رقصان˝ تقلید یا پیروی نیست

صفحه موسیقی-مینا آتشی: نشست خبری “در شعله با تو رقصان” صبح امروز سه‌شنبه 30 تیرماه با حضور صابر ابر همخوان، مهیار علیزاده آهنگساز و حسین توتونچیان تهیه‌کننده در تالار وحدت برگزار شد. صدور مجوز زمان زیادی برد در ابتدای نشست حسین توتونچیان تهیه‌کننده این کار گفت: “در شعله با تو رقصان” یک پرفورمنس داستانی موسیقایی است […]

صفحه موسیقی-مینا آتشی: نشست خبری “در شعله با تو رقصان” صبح امروز سه‌شنبه 30 تیرماه با حضور صابر ابر همخوان، مهیار علیزاده آهنگساز و حسین توتونچیان تهیه‌کننده در تالار وحدت برگزار شد.

صدور مجوز زمان زیادی برد

در ابتدای نشست حسین توتونچیان تهیه‌کننده این کار گفت: “در شعله با تو رقصان” یک پرفورمنس داستانی موسیقایی است که برای اولین بار به این شکل در ایران شاهد آن هستیم. این کار سختی‌های زیادی داشت که بار اصلی این مشکلات بیشتر روی دوش صابر ابر و مهیار علیزاده بود.

توتونچیان ادامه داد: این کنسرت نمایشی به خاطر اینکه شامل دو بخش نمایشی و موسیقایی می‌شد صدور مجوز آن زمان زیادی برد و به همین خاطر ما برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی آن زمان محدودی داشتیم. این اجرا روز جمعه دوم مردادماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.

یک تجربه جالب

مهیار علیزاده آهنگساز این کار درباره جزئیات بیشتر اجرا بیان کرد: برای خودم و تمام اعضای گروه تجربه خوب و جالبی بود. این اجرای داستان شیخ صنعان عطار نیشابوری است و ما بیشتر بخش‌های عاشقانه آن را مدنظر قرار دادیم. طبق مطالعاتی که داشتیم قسمت طلب هفت شهر عشق این داستان را برای روایت و اجرا انتخاب کردیم و با یک نگاه مینی مالیستی که به ماجرا داشتیم تلاش کردیم به این قسمت از داستان توجه بیشتری کنیم. البته پیش از این قرار بود من این کار را به صورت یک اپرای واقعی روی صحنه ببرم، اما چون در ایران امکانات اجرای اپرا وجود ندارد، سطح آن را عوض کردیم که بر این اساس علاوه بر حضور یک ارکستر متشکل از سازهای ایرانی و غربی و حضور خوانندگان جوان موسیقی ایرانی، کار با روایت دو نفره صابر ابر و پانته‌آ پناهی‌ها در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.

علیزاده افزود: از این اثر یک آلبوم صوتی هم آماده شده که تمامی مراحل مربوط به ضبط، میکس و مسترینگ آن به طور کامل انجام گرفته است و هم‌اکنون در قسمت حراست وزارت ارشاد برای صدور مجوز نهایی قرار دارد. ما تلاش داشتیم همزمان با برگزاری کنسرت، آلبوم را نیز منتشر کنیم، اما فکر می‌کنم با توجه به مواردی که اشاره کردم کار با دو سه هفته تأخیر در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: “در شعله با تو رقصان” پرفورمنسی داستانی-موسیقایی است كه قسمت با کلام این اثر متفاوت از آن چیزی است كه این روزها در كنسرت‌ها شنیده می‌شود. بخش‌هایی تصنیف است و آواز و بخش‌هایی دكلمه. بخش اعظمی از اشعار را علیرضا كلیایی سروده و بخش‌های غیرمنظوم را خود علیزاده نگاشته و البته این‌ها منهای تصانیفی است كه از شاعرانی چون مولانا، اخوان ثالث و ابتهاج در كار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

من هنر موسیقایی ندارم

صابر ابر بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما که در این پروژه به عنوان همخوان حضور دارد درباره این تجربه هم گفت: بنده تا به امروز بیشتر به عنوان مخاطب موسیقی بودم تا اینکه خودم در یک اثر موسیقایی نقش داشته باشم و صراحتاً می‌گویم که من هنر موسیقی ندارم و تنها در چند پروژه مانند این اجرا همکاری داشته‌ام.

ابر اضافه کرد: این اجرا با موسیقی و یک داستان همراه است که داستان در چند بخش توسط هفت خواننده روایت می‌شود. قرار بود بخش نمایشی این اثر بیشتر از فضایی باشد که برای برنامه روز دوم مرداد در نظر گرفته شده است، اما با توجه به روند کند صدور مجوز ناچار شدیم فضای موسیقایی اثر را بیشتر کنیم. آنچه مخاطب در این اثر با آن روبرو خواهد شد حس و انتقال روایت با موسیقی است و اجرای یک داستان در چند بخش تقسیم شده است که با حضور خوانندگان و دو راوی مرد و زن، داستان روایت می‌شود.

از این کار با تمام وجود دفاع می‌کنم

این بازیگر و همخوان در پایان صحبت‌هایش هم افزود: وقتی هنرمندی در یک فضایی برای ارائه کاری حضور پیدا می‌کند باید از آن کار دفاع کند پس من با تمام وجودم از این پروژه دفاع می‌کنم.

این کار تقلید نیست

آهنگساز این کار در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر استفاده از واژه پرفورمنس و نزدیک نبودن این کار به این واژه گفت: قرار بود “در شعله با تو رقصان” یک پرفورمنس باشد. حتی دو بازیگر هم برای این کار در نظر گرفته بودیم، اما همان‌طور که تهیه‌کننده کار اشاره کرد، مراحل دریافت مجوز زمان زیادی برد و نتوانستیم به معنای واقعی کلمه پرفورمنس از آن بهره ببریم.

سازنده قطعه “پرده‌نشین” در پاسخ به سؤال دیگری درباره انتخاب صابر ابر و پانته‌آ پناهی‌ها تأکید کرد: احساس بیش از حد نرمال در صدا كه كاملاً با پروژه من مناسبت داشت دلیل انتخاب آن‌ها بود. من و علیرضا كلیایی متون و اشعار دیالوگ‌ها را تحریر كردیم كه از سخت‌ترین بخش‌های كار بود. به هر حال خوانندگانی كه برای این كار انتخاب شده‌اند، همگی سخت‌كوش هستند و آینده دارند؛ كما اینكه برخی از آن‌ها هم‌اكنون چند آلبوم در بازار دارند و مشغول اجرای كنسرت با هنرمندان سرشناس هستند. پس نمی‌توان گفت كه این چهره‌ها مطرح نیستند، بلكه می‌توان گفت این دوستان به تجربیات بیشتری نیاز دارند تا جا پای خوانندگان مطرح كنونی بگذارند.

مهیار علیزاده در آخر این نشست درباره دیگر اعضای این کنسرت هنری هم عنوان کرد: نوازنده‌ها هم همان نوازندگان شناخته‌‌شده‌ای هستند كه این روزها در عرصه‌ موسیقی فعال‌اند، كسانی چون میثم مروستی (ویلن)، آتنا اشتیاقی (ویلنسل)، اردوان انزابی‌پور (گیتار باس)، پیمان حاتمی و غیره. شاید از همین نوازندگان می‌شود متوجه شد كه نمی‌توان سبك مشخصی برای موسیقی این مجموعه متصور شد. شاید نشود ژانری برای این اثر تعریف كرد. شاید بشود آن را یك پرفورمنس موسیقایی دانست، یعنی كنسرتی همراه با المان‌های نمایشی و اجرایی.

پرفورمنس “در شعله با تو رقصان” روز جمعه 2 مردادماه سال جاری یک سئانس در تالار وحدت به تهیه‌کنندگی شرکت “ققنوس” روی صحنه خواهد رفت.

 

 

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه