رفتن به بالا
  • پنجشنبه - 25 تیر 1394 - 17:16
  • کد خبر : ۶۳۱۴
  • چاپ خبر : “تعصب”  پارامتری که در زمینه ی قضاوت موسیقیایی بسیار دخیل بوده است!

“تعصب” پارامتری که در زمینه ی قضاوت موسیقیایی بسیار دخیل بوده است!

صفحه موسیقی – سینا جهانگیرزاده : برنامه ” مــاه عـســل ” ، یکی از پربیننده ترین برنامه های  تلویزیونی ایرانی میباشد که رمضان هر سال به روی آنتن رفته و شریک سفره های افطار مردم میشود. طبیعی است که هر برنامه یا شوی تلویزیونی که جای به سزا و قابل توجهی در دل مخاطبان بـیـابد […]

صفحه موسیقی – سینا جهانگیرزاده : برنامه ” مــاه عـســل ” ، یکی از پربیننده ترین برنامه های  تلویزیونی ایرانی میباشد که رمضان هر سال به روی آنتن رفته و شریک سفره های افطار مردم میشود.

طبیعی است که هر برنامه یا شوی تلویزیونی که جای به سزا و قابل توجهی در دل مخاطبان بـیـابد ، حواشی و حرف و حدیث های خاص خود را به دنبال خواهد داشت. برنامه ” ماه عسل ” نیز از این قاعده به دور نیست. هر دسته از این حاشیه ها در حیطه ی مربوط به خود ، مورد بحث قرار میگیرد. بحثی که هر سال با آغاز این برنامه و حتی پیش از آن میان اهالی موسیقی رونق میگیرد ، بحث ” تیـتراژ ماه عسل ” میباشد.

ماه عسل سال 93 که با صدای مرحوم ” پاشایی ” آغاز میشد و صدای ” یراحی ” به آن پایان میبخشید ، با استقبال خاص و مورد قبول مخاطبان قرار گرفت. زیرا که در آن دوره از موسیقی در ایران ” مرتضی پاشایی ” یکی از محبوب ترین هنرمندان به شمار میرفت و صدای ” مهدی یراحی ” هم که طرفداران خاص و پرشمار خود را داشت. به همین جهت تیراژهای آغازی و پایانی ماه عسل مورد قبول مخاطبان و اهالی موسیقی قرار گرفت.

اما امسال، تیتراژ ماه عسل ، قبل و بعد از شروع برنامه سخنها و بحثهای زیادی را در بر داشت.مدتی قبل از استارت ماه عسل 94 ، صحبتهایی بر مبنای حضور ” بابک جهانبخش ” به گوش میرسید که قرار بر این بـود که با گروه ماه عسل همکاری مثمر ثمری داشته باشد.اما بعد از گذشت چند روز ، ” جهانبخش ” در صفحات رسمی خود اعلام کرد که این همکاری ، امسال هم نتیجه ای جز قطع همکاری در بر نخواهد داشت. جهانبخش ، با گروه ماه عسل تجربه ی مشابهی را در سال 92 داشته است که در برنامه ی آن سال ” فرزاد فرزین ” جایگزین وی شد و امسال نیز تصمیم به جایگزینی ” امیرعلی بهادری ” گرفته شد.

حال در کنار این نقل و انتقالات ، بحث دیگری که ایجاد میشود این است که آ یا این تصمیم ها مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته یا خیر؟

” بابک جهانبخش ” که از هنرمندان موفق و پر طرفدار مارکت موسیقی ایران میباشد ، با اعلام خبر عدم حضور خود در ماه عسل امسال ، بسیاری از طرفدارانش و منتقدان عرصه موسیقی را متاثر کرد. حضور ” بهادری ” که تا دقایق آخر آغاز اولین قسمت امسال مشخص نبود ، نارضایتی بسیاری از منتقدان و همچنین طرفداران ماه عسل را در بر داشت.
برخی نیز معتقدند که آهنگ ماه عسل بهادری ، به دلیل تقابل برنامه ریزی ها و بی نظمی عوامل ماه عسل ، با مدیریت ” مهدی یراحی ” در زمانی بمدت یک هفته آماده ی پخش شده بوده و ازین جهت انتظار زیادی هم نباید داشت و این اثر را در گروه آثار مورد قبول قرار میدهند.

البته گفتنی است که ” امیرعلی بهادری ” نیز کارنامه درخشانی در زمینه ترانه و آهنگ و همکاری با هنرمندان مطرح این عرصه رقم زده است.

پس از گذشت مدتی از پخش ماه عسل ، جهانبخش اثری را تحت نام ” سکوت ” منتشر کرد که با دقت در جزئیات میتوان به راحتی فهمید که این اثر نتیجه ی هزینه و زحمت زیادی است و اعمال این هزینه نشان میدهد که ” بابک جهانبخش ” تمایل زیادی به آشکار شاختن حدود قدرت خود در زمینه ی ترانه و حتی تنظیم دارد. مثل همیشه، پارامتری که در زمینه ی قضاوت موسیقیایی بسیار دخیل بوده است ، ” تعصب ” است که تا به حال تاثیر زیادی در بازار موسیقی داشته است.

امید به این می رود که روزی برنامه ریزی و البته ” اتحــاد ” میان عوامل و اهالی موسیقی به قدری از قدرت خود دست یابد که حاشیه های به دور از رقابت هنری ، جایگاهی در اخبار نخست رسانه ها نداشته باشد و هر هنرمند به مقامی که شایسته ی ” استعداد ” و ” خلاقیتی ” اوست دست پیدا کند.

 

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه