رفتن به بالا
  • یکشنبه - 14 تیر 1394 - 19:49
  • کد خبر : ۶۲۸۳
  • چاپ خبر : حسام‌الدین سراج :‌ عده‌‌ای هستند که واقعاً اعتقاد دارند جلوگیری از برگزاری کنسرت ثواب دارد!

حسام‌الدین سراج :‌ عده‌‌ای هستند که واقعاً اعتقاد دارند جلوگیری از برگزاری کنسرت ثواب دارد!

صفحه موسیقی : دومین نشست موسیقیایی «بیداد» با موضوع بررسی لغو کنسرت‌های موسیقی عصر روز گذشته (شنبه) 13 تیر 1394 در تالار رودکی برگزار شد. در این نشست امیر بهاری به‌عنوان مجری ــ کارشناس اداره برنامه را به عهده داشت و پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی،کامبیر نوروزی حقوقدان، حسام‌الدین سراج و […]

صفحه موسیقی : دومین نشست موسیقیایی «بیداد» با موضوع بررسی لغو کنسرت‌های موسیقی عصر روز گذشته (شنبه) 13 تیر 1394 در تالار رودکی برگزار شد.

در این نشست امیر بهاری به‌عنوان مجری ــ کارشناس اداره برنامه را به عهده داشت و پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی،کامبیر نوروزی حقوقدان، حسام‌الدین سراج و فردین خلعتبری به‌عنوان سخنران حضور داشتند.

حمیدرضا نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی طی سخنانی گفت: یکی از موارد لغو کنسرت‌های موسیقی ضرر و زیان مادی و معنوی است که گروه‌ها می‌‌بینند. در معاونت سینمایی تصمیم گرفتند که اگر فیلمی به هر دلیلی لغو شد بنیاد فارابی هزینه‌های فیلمساز را جبران کند. ما در موسیقی چنین چیزی نداریم  و برای این مورد چاره‌ای نیندیشیده‌ایم.

وی با اشاره به لغو کنسرت‌های موسیقی با دستورات قضایی گفت: ما با مسئولان قوه قضائیه جلسات زیادی داشتیم و به نتایج خوبی هم رسیدیم. گمان نمی‌کنم دادستانی از این به بعد وارد محدوده لغو کنسرت‌ها شود، برای مثال نامه‌ای که دادستان چناران برای لغو کنسرت علیرضا قربانی داده بود قانونی نبود.

حسام‌الدین سراج خواننده موسیقی ایرانی یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود.

سراج در صحبت‌هایش گفت: وقتی کنسرتی لغو می‌شود نوازندگان، خواننده و مخاطبان لطمه می‌بینند. با لغو یک کنسرت مخاطبان برای آمدن به کنسرت‌های بعدی هم مردد می‌شوند چون می‌دانند باز هم امکان لغو کنسرت وجود دارد. ما و گروه بی‌دل به کرمانشاه رفتیم و عده‌ای آمدند و در سالن را با زنجیر بستند و اجازه ورود مردم را ندادند.

وی ادامه داد: دعوا بین موسیقی و مذهب از قدیم در ایران بوده است. بسیاری علما قائل به حلّیت موسیقی هستند و برخی هم موسیقی را حلال نمی‌دانند. البته در این زمینه اجماع وجود ندارد. عده‌‌ای هستند که واقعاً اعتقاد دارند جلوگیری از برگزاری کنسرت ثواب دارد. ما باید سوءتفاهم با این افراد را حل کنیم.

سراج گفت: با توجه به صحبت‌های مدیر کل دفتر موسیقی و مدیرعامل خانه موسیقی و صحبت‌های مسئولان اماکن در روزهای گذشته من به یک نتیجه‌ای رسیدم که ارشاد مجوز می‌دهد، اماکن مجوز می‌دهد و نیروی انتظامی هم مشکلی برای تأمین امنیت ندارد. پس به‌نظرم بلوری‌ها (طایفه نامرئی در فیلم گاو) موجب تعطیلی کنسرت‌ها می‌شوند.

وی ادامه داد: به ما می‌گویند: “شکایت کنید!”، از کی شکایت کنیم؟ دو طرف دعوا اگر قدرت‌شان یکی باشد می‌شود شکایت کرد. در مشهد من کنسرتی داشتم که با اشعار عثمان سامانی بود و برای بزرگداشت مقام سیدالشهداء تدارک دیده بودیم. قرار بود 15 ماه صفر کنسرت را برگزار کنیم که بعداً به ما گفتند این کنسرت را در روز اول نخست ربیع‌الاول به‌روی صحنه ببرید. بسیاری از مخاطبان برایشان سؤال بود که چرا برنامه‌ای که مختص سیدالشهداء است نمی‌تواند در ماه صفر اجرا شود.

سراج با اشاره به رویکرد دولت یازدهم نسبت به موسیقی گفت: دولت جدید پول ندارد اما نیتش نسبت به موسیقی نیت درستی است. در دولت قبل ما ماه‌های زیادی برنامه‌ریزی کردیم برای برگزاری کنسرت‌مان در سالن وزارت کشور، درست 3 روز قبل از برگزاری کنسرت با ما تماس گرفتند و گفتند رئیس جمهور سالن را می‌خواهد.

به نقل از خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه