رفتن به بالا
  • شنبه - 13 تیر 1394 - 12:02
  • کد خبر : ۶۲۴۷
  • چاپ خبر : سنتوری بدون مرد پاییزی !

سنتوری بدون مرد پاییزی !

صفحه موسیقی – سجاد مالمیر : مدتی از مصاحبه صریح و جنجالی داریوش مهرجویی ، کارگردان مشهور سینمای ایران در مورد محسن چاوشی و موسیقیِ فیلم جدید مهرجویی که ادامه فیلم ماندگار سنتوری است ، می گذرد . مصاحبه ای که در این مدت کوتاه با واکنش های متفاوتی از طرف اهالی موسیقی ، اهالی […]

صفحه موسیقی – سجاد مالمیر : مدتی از مصاحبه صریح و جنجالی داریوش مهرجویی ، کارگردان مشهور سینمای ایران در مورد محسن چاوشی و موسیقیِ فیلم جدید مهرجویی که ادامه فیلم ماندگار سنتوری است ، می گذرد . مصاحبه ای که در این مدت کوتاه با واکنش های متفاوتی از طرف اهالی موسیقی ، اهالی سینما ، خبرگزاری ها ، روزنامه ها ، مجلات و مخاطبان موسیقی و سینما همراه بود . البته مطابق معمولِ پس از این گونه اظهار نظرها ، چاوشی باز هم سکوت کرد که البته بعید است این سکوت ابدی باشد ، چرا که این رشته سر دراز دارد و قطعا سنتوریِ پر حاشیه ، باز هم سر و صدا خواهد کرد و چاوشی را نیز درگیر آشفتگی هایش خواهد کرد .

ماجرا از آن قرار است که چاوشی برای خواندن در « سنتوری مرد پاییزی » که نام فیلم جدید مهرجویی ست ، رقم 500 ملیون تومان طلب کرده که به گفته ی مهرجویی ، این رقم سه برابر دستمزد کارگردان فیلم است . تشخیص آنکه افشای رقم قرارداد با توجه به این شرایط ، کار درستی است یا خیر ؛ در مخلص کلام نمی گنجد و به عهده مخاطب سپرده می شود . بدینگونه رقم پیشنهادی محسن چاوشی در حالی از طرف کارگردان افشا می شود که نزدیکان چاوشی ، علت اصلی ارائه چنین پیشنهادی را عدم علاقه وی به همکاری در فیلم جدید مهرجویی می دانند . طی پیگیری های خبرنگار صفحه موسیقی ، مطلع گشتیم که اختلاف چاوشی و مهرجویی بر سر مسائلی دیگر بوده که نزدیکان چاوشی از بازگویی جزئیات آن اختلافات اجتناب کردند . سعید قطبی زاده منتقد سینما در این باره می نویسد : « بسیار دیده‌ام که چاوشی شرافتش را با نرفتن‌ها و نخواندن‌ها نشان داده و ارقامی ده‌ها برابر این ، وسوسه‌اش نکرده . او اهل کیسه دوختن از قِبَل هنرش نیست که اگر بود در خانه‌ای هشتاد متری در گوشه‌ای از تهران مستاجر نبود » .

از صحبت های مهرجویی آنگونه پیداست که او چاوشی را مدیون خود می داند و معتقد است که چاوشی محبوبیت و البته مجوزش را با سنتوری اخذ کرده ، در حالی که چاوشی بارها گفته بود که سنتوری نه تنها مسیر اخذ مجوز را برای او میسر نکرد ، بلکه سنگی دیگر بر راه مجاز شدن وی انداخت . سینا سرلک از خوانندگان موسیقی سنتی ، مهرجویی را به رفتار غیر حرفه ای محکوم می کند و بر این عقیده است که مهرجویی نباید رقم پیشنهادی چاوشی را افشا می کرد و البته آنکه بهرام رادان را نیز نباید به عنوان نماینده خود به دعوت از چاوشی می فرستاد ، بلکه خودش بهمراه تهیه کننده حضور می یافتند و طبق جلسه حرفه ای پیشنهادشان را ارائه می دادند . البته لازم به ذکر است که این اتفاقات در حالی رخ می دهد که چاوشی همچنان از رفتار غیر حرفه ای عوامل فیلم سنتوری در زمان اکران آن گله مند است . به گفته ی چاوشی ، برای اکران سنتوری از او که نقش پر رنگی در فیلم داشت ، از طرف عوامل فیلم دعوت به عمل نیامده بود به طوری که چاوشی مجبور می شود برای فیلمی که موسیقی آن را خوانده ، به همراه همسرش بلیط تهیه کرده و به تماشای فیلم بنشینند . چاوشی اضافه می کند که در آن اکران و در تیتراژ پایانی سنتوری نیز ، نامی از او نبود که این نکته نیز می تواند دلیل محکمی برای دلخوری به وجود آورد .

مهرجویی برای اجرای قطعات موسیقی فیلمش با یک خواننده جدید به توافق رسیده که البته هنوز نمی خواهد نام او فاش شود . وی در این باره گفته بود که این خواننده جدید از لحاظ مهارت موسیقی و اخلاق حرفه ای ، بهتر از محسن چاوشی است که این صحبت با واکنش های تندی همراه شد . سرلک در این باره خطاب به مهرجویی می گوید : « به هیچ عنوان نمی توان منکر این شد که زیباترین زمان فیلم سنتوری زمانی بود که صدای محسن چاوشی همراه با تکنیک نوازندگی اردوان کامکار پخش می شد . فضایی که شما ایجاد می کنید با این نوع مصاحبه ها ، باعث می شود که حرمت ها از بین برود » . گذشته از آنکه مهرجویی سالها پیش در مدح چاوشی گفته بود که هر خانواده ای که نان شب هم نداشته باشد ، حداقل یک سی دی از محسن چاوشی در خانه خود دارد .

در هر صورت ، سنتوری بدون مرد پاییزی ساخته خواهد شد . اتفاقی نچندان دلچسب چه برای جامعه موسیقی و چه برای سنتوری و سینما . مطمئناً عدم حضور چاوشی در سنتوری ، تاثیر منفی خود را بر کم و کیف آن خواهد گذاشت و این تاثیر ممکن است به حدی باشد که مانع موفقیت فیلم شود . از طرف دیگر ، جایگزینی یک صدای دیگر بر روی تصاویر بهرام رادان که اکثریت مردم ایران با آن خاطره دارند ؛ ممکن است مخاطب را پس بزند و تصاویر نوستالژیک قبلی را نیز تحت تاثیر قرار دهد . تمامی این مشکلات در حالی رخ می دهد که منتقدین و مخاطبان سینما ، چندان موافق ساخته شدن سنتوری 2 نبوده و امیدی به موفقیت آن فیلم ندارند .

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه