رفتن به بالا
  • جمعه - 1 خرداد 1394 - 17:16
  • کد خبر : ۵۸۶۵
  • چاپ خبر : پیروز ارجمند: به آینده موسیقی امیدوارم / اولین سالگرد درگذشت نیما وارسته برگزار شد

پیروز ارجمند: به آینده موسیقی امیدوارم / اولین سالگرد درگذشت نیما وارسته برگزار شد

صفحه موسیقی- مینا آتشی: مراسم یابود اولین سال درگذشت تنظیم کننده، آهنگساز و ویلونیست موسیقی پاپ نیما واسته امروز ظهر (جمعه اول خرداد ماه) در فرهنگسرای ارسباران با حضور پیروز ارجمند، بنیامین بهادری، مریم حیدرزاده، پدرام کشتکار، رضا تاجبخش، علیرضا میرآقا، امید حجت، ایمان حجت و… برگزار شد. علی ضیا آبی پاکی را ریخت ابتدای این […]

صفحه موسیقی- مینا آتشی: مراسم یابود اولین سال درگذشت تنظیم کننده، آهنگساز و ویلونیست موسیقی پاپ نیما واسته امروز ظهر (جمعه اول خرداد ماه) در فرهنگسرای ارسباران با حضور پیروز ارجمند، بنیامین بهادری، مریم حیدرزاده، پدرام کشتکار، رضا تاجبخش، علیرضا میرآقا، امید حجت، ایمان حجت و… برگزار شد.

علی ضیا آبی پاکی را ریخت

ابتدای این مراسم با مجری‌گری علی ضیا آغاز شد و این مجری در‌‌ همان ابتدا و بعد از خواندن چند بیت شعر و خوش آمد گویی آب پاکی را ریخت و گفت: من اعتراف می‌کنم که در جلوی شما استرس زیادی دارم و‌تر سم از این است که سوتی بدهم در نتیجه فقط به خواندن و معرفی نام مهمانان بسنده می‌کنم. اولین نفر برای سخنرانی محسن وارسته (پدر نیما وارسته) بود.نیما هم پسرم بود هم رفیقم

محسن وارسته که به سختی سعی می‌کرد بغض خود را نگاه دارد گفت: نیما هم پسرم بود هم رفیقم در نتیجه با او خاطرات زیادی دارم که اینجا برای شما یکی از این خاطرات را بازگو می‌کنم: نیما برای انجام کار موسیقایی به آمریکا سفر کرده بود و یکی از شب‌ها که او پیش ما نبود تماس تلفنی از آمریکا برقرار شد و شخصی که در آن کشور با نیما همکاری داشت نزدیک به سه ربع با من صحبت کرد و تمام حرف او این بود که نیما در اینجا بهتر می‌تواند دیده شود و ما تمام امکانات را در اختیار او خواهیم گذاشت از شما که پدرش هستید می‌خواهم او را راضی کنید تا همین جا بماند.

وارسته ادامه داد: بعد از اتمام مکالمه‌ام با آن شخص با خود نیما صحبت کردم و از او خواستم تا روی این موقعیت فکر کند اما او گفت: پدر درست است که اینجا تمام شرایط لازمه را دارد اما من نمی‌توانم از میهنم، خانواده و دوستانم بگذرم اینجا شما‌ها را کم دارد.! نیما بعد از آن مکالمه درست یک هفته بعد با اینکه تا یک ماه دیگر فرصت اقامت داشت به ایران بازگشت.

نیما عصبانی می‌شد اما ناراحت نه..!

علیرضا میرآقا (نوزانده ترومپت) گفت: نیما زیاد عصبانی می‌شد اما هیچ وقت ناراحت یا غمگین نمی‌شد، با اجازه خانواده‌اش یک خاطره از او دارم که شاید جالب باشد: برای اجرای برنامه‌ای به آمریکا رفته بودیم و از آنجایی نیما به شدت به شکمش می‌رسید و وقت ناهار هم گذشته بود دائما مشغول غر زدن بود و عصبانی از اینکه چرا غذای برای خوردن وجود ندارد..، تا جایی که ساعت ۵ عضر ناهار خوردیم و از آنجا به بعد نیما دیگر حرفی نزد و ساکت شد…! همانطور که گفتم ما در بد‌ترین شرایط هم با او خاطرت خوبی داشتیم و هنوز باور ندارم که او دیگر بین ما نیست، مطمئنم در همین اطراف است و یک روز می‌آید می‌گوید که تمام این مدت ما را سر کار گذاشته یا حتی در یک جایی نشسته و ویلونش را برای کسانی که دوست دارد می‌نوازند.

ای کاش این سال‌ها دیگر برنگردد

از دیگر سخنرانان مراسم سعید شهروز (خواننده) بود که گفت: امیدوارم این سال‌ها برنگشته و این اتفاقات دیگر تکرار نشوند حرفی ندارم جز اینکه قطعه “رفیق روزهای تنهایی” را تقدیم نیما و خانواده‌اش کنم. شهروز این قطعه را با پیانو اجرا کرد.

به آینده موسیقی امیدوارم

پیروز ارجمند هم در مراسم اولین سالگرد درگذشت زنده یاد نیما وارسته گفت: دوست ندارم در چنین مراسمی صحبت کنیم و لازم است که دیگر در چنین برنامه‌های ارزشمندی سخنرانی کمتری وجود داشته باشد البته چنین رویداد‌ها و محافلی فرصت مناسبی است که بتوانیم با طرح موضوعات مختلف پیرامون موسیقی به سمتی حرکت کنیم که مشکلات و معایب این حوزه حل شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: نیما وارسته از جمله هنرمندان تاثیرگذار موسیقی پاپ کشورمان بود که نقش بسیار موثری را در ارائه موسیقی پاپ خوب ارائه می‌کرد و خوب به خاطر دارم در زمانی که من در حوزه موسیقی پاپ فعالیت می‌کردم و استفاده از سازهایی چون گیتار الکتریک ممنوعیت کامل پخش در رسانه ملی را داشت نیما وارسته نیز جزو افرادی بودکه نقش خوبی در عرصه موسیقی داشت و همانطور که ما به آقایان در رسانه ملی اثبات کردیم که در‌‌ همان برنامه گزارش هفتگی شما و موسیقی که برای آن استفاده می‌کنید گیتار الکترنیک نیز وجود دارد، نیما وارسته نیز در کنار سایر هنرمندان حضور داشت. در آن دوران بود که به صورت قطره چکانی حقانیت موسیقی را به اثبات رساندیم.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد گفت: قطعا نیما وارسته از هنرمندان تاثیرگذار عرصه موسیقی است که اگر در زمان حیاتش پای درد دل‌های او می‌نشستیم به طور حتم از وزارت ارشاد گله‌مند بود. اما باید به این نکته اشاره کنم که ما مسئولان وزارت ارشاد باید کاری کنیم که شما هنرمندان را زیاد اذیت نکند. ما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم که از جانب ما به شما اذیت کمتری وارد بشود و زمان فرا برسد که شما موسیقیدانان در فعالیت‌های موسیقایی کشور حضور موثرتری داشته باشیم و ما فقط نهاد ناظر باشیم.

ارجمند تصریح کرد: موسیقیدانان همگی از شریف‌ترین هنرمندان کشور ما هستند که تصور غلطی در مورد آن‌ها بوجود آمده است. شما کدام شغلی را دیده‌اید که به فرد شاغل در آن گفته شود شغل تو حرام است اما آن‌ها با کمال تواضع و فروتنی کار خود را انجام دهد. وقتی جماعتی مانع برگزاری کنسرت‌های دارای مجوز وزارت ارشاد می‌شوند و برنامه‌ها را لغو می‌کنند این هنرمندان متواضع و هنرمند عرصه موسیقی هستند که آرام و بی‌سر و صدا کار خود را انجام می‌دهند. متاسفانه آنچه که در جو موسیقی مطرح می‌شود خارج از واقعیت است.

این آهنگساز ادامه داد: من حداقل ماهی یک بار با دوستان دلواپس جلسات زیادی را برگزار می‌کنیم و بر این باورم که بخشی از دغدغه‌های دوستان دلواپس دغدغه‌هایی به حق و درست است ولی باید باور کنیم که مشکلات حل خواهد شد. همین که از تعداد هزار و ۶۰۰ کنسرت موسیقایی، ۴ کنسرت لغو می‌شود اتفاق خوبی است که باید به سمتی برویم که همین چند کنسرت لغو شده نیز وجود نداشته باشد.

ارجمند با بیان اینکه به آینده موسیقی ایران امیدوارم توضیح داد: متاسفانه ما سهمی در بازار جهانی موسیقی نداریم بنابراین بنده یکی از مخالفان پیوستن به قانون کپی رایت جهانی هستم چرا که بر این باورم وقتی سهم ما در بازار جهانی تقریبا نزدیک به صفر است چه پولی را باید برای مالکیت معنوی بدهیم؟ ما باید در قدم اول فضایی را فراهم کنیم که قانون مالکیت معنوی ابتدا در کشورمان اجرایی شود اگر ما بتوانیم نهادی چون رسانه ملی را به این سمت ببریم که برای پخش آثار موسیقایی مبلغی را پرداخت کنند آنگاه می‌توانیم به موضوع بین المللی شدن موسیقی ایران در قانون مالکیت معنوی نیز امیدوار باشیم.

مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد افزود: با توجه به موضوعاتی که به آن اشاره کردم می‌خواهم در این مراسم ارزشمند خبر خوبی را به شما اعلام کنم اینکه طی روزهای گذشته موفق به تشکیل “شورای هماهنگی موسیقی کشور”شدیم  که در این شورا که وظیفه‌اش پیگیری مطالبات هنرمندان موسیقی است نهادهایی چون رسانه ملی، وزارت ارشاد و سایر دستگاه‌هایی که به نوعی باموسیقی در ارتباط هستند حضور دارند که خوشبختانه تا به امروز نیز اتفاقات خوبی افتاده است ضمن اینکه اخیرا هم در شهرداری تهران اتفاقات خوبی پیرامون آموزش موسیقی افتاده که به زودی کلاس‌های آموزش موسیقی نیز در فرهنگسرا‌ها راه اندازی خواهد شد؛ این در حالی است که با تدوین شیوه نامه کنسرت‌ها برج میلاد نیز به زودی کنسرت‌های پاپ اضافه خواهد شد البته یکی دیگر از مواردی که ما طی هفته‌های گذشته به آن دست پیدا کردیم ملزم کردن تالارهای میزبان برگزاری کنسرت برای استانداردسازی در بخش صدا است که اگر چنین اتفاقی برای این سالن‌ها نیفتد مجوز برگزاری کنسرت به آن‌ها داده نخواهد شد.

ارجمند در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این نکته که امسال، سال کیفیت موسیقی ایران است توضیح داد: خوشبختانه طی ماه‌های گذشته حمایت‌های خوبی از طریق استانداری‌ها برای توسعه و گسترش موسیقی در شهرهای کشور انجام گرفته و ما تلاش داریم تا با همکاری شما هنرمندان عزیز صنعت موسیقی کشور فضا را به سمتی هدایت کنیم که بخش کیفی موسیقی نیز ارتقا پیداکند. امسال با تفاهمنامه سه جانبه‌ای که میان وزارت کشور، نیروی انتظامی و وزارت ارشاد امضا خواهد شد امنیت کنسرت‌ها نیز تدوین می‌شود و تمام موارد غیر قانونی که منجر به هنجارشکنی در کنسرت‌ها می‌شود نیز رفع خواهد شد.

مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد گفت: برخی از مواقع به دفتر موسیقی وزارت ارشاد این گله را می‌کنند که چرا ما در مقابل موضوعات حاشیه‌دار لغو کنسرت‌ها کاری را انجام نمی‌دهیم که من باید به این دوستان بگویم ما علاقه‌مند به ایجاد بحران نیستیم اما از فردای روزی که کنسرتی لغو می‌شود بخش حقوقی دفتر موسیقی وارد کار شده و نسبت به شکایت از گروه‌های خودسر درباره لغو کنسرت‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهیم به طوری که هم اکنون تعدادی از پرونده‌های قضایی پیرامون دخالت گروه‌های خودسر در لغو کنسرت‌ها وجود دارد که برای آن‌ها محکومیت نیز صادر شده است پس می‌بینید که ما تلاش خود را انجام می‌دهیم اما تمایل داریم که این فعالیت‌ها در فضایی آرام برگزار شود شما مطمئن باشیم که هیچ کنسرتی از چشم ما دور نمی‌ماند و ما به عنوان یک دستگاه فرهنگی که تلاش می‌کند در فضای آرام به فعالیت ادامه دهد مراقب اوضاع هستیم و از شما هنرمندان نیز تشکر می‌کنیم که تا به امروز تحمل کرده‌اید تا این صنعت به تعالی برسد.

ارجمند در بخش پایانی صحبت‌های خود توضیح داد: روزنامه واشنگتن پست چندی پیش درباره برگزاری کنسرت کیتارو در ایران توضیح داد که فضای برگزاری کنسرت در ایران فضای امنی است و مانند فضای غیر امنیتی چون شهر بغداد نیست و همه می‌توانند آرام به تماشای کنسرت بنشینند که این موضوع می‌تواند از جهات مختلف قرار گیرد اما مطمئن باشید که قطعا قصد ما این است که شما هنرمندان را کمتر اذیت کنیم.

نیما را مدت‌هاست می‌شناسم

رضا تاجبخش (نوزانده و آهنگساز) نیز گفت: از سال ۷۵ با نیما آشنا شدم و ده سال بعد یعنی ۸۵ هم همکاری و دوستی نزدیکم با او شروع شد و در این مدت خاطرات زیادی بین ما وجود دارد اما اینجا ترجیح می‌دهم یک گله را مطرح کنم آن هم اینکه، دیروز در بهشت زهرا باید کسانی که دوستان نیما می‌بودند حضور پیدا می‌کردند اما با کمال تعجب من چهره‌های غیر آشنا زیادی دیدم و اثری از دوستان نیما نبودند! این ناراحتم کرد چرا که به احترام خانواده نیما باید این دوستان در این مراسم حضور پیدا می‌کردند که نکردند! او در ادامه قطعه‌ای از واروژان را تقدیم روح نیما کرد.

کاش قبل از مرگ یادبود بگیریم

مریم حیدزاده (شاعر) هم که در این مراسم حضور داشت گفت: یکی از ایراد‌های بزرگ ما این است که بعد از مرگ یک هنرمند برای او بزرگداشت یا یادبود برگزار می‌کنیم، از انجایی که هیچ تضمینی برای دیدن طلوع صبح فردا نیست پس از همین الان به فکر باشیم.

او افزود: مطمئم هیچ تسلیت و واژه‌ای نمی‌تواند تسکین دهنده داغ این خانواده باشد اما همین در کنار هم بودن‌ها و شرکت در این مراسم بهترین نوع همدردی خواهد بود. این شاعر در ادامه یکی از اشعار خود را با پیانو رضا تاجبخش به نیما تقدیم کرد.

نیما از ابتدا با من بود

آخرین سخنران این مراسم بنامین بهادری (خواننده) بود که گفت: هر جریانی برای خود طرفدارانی پیدا می‌کند اما این جریان طرفداران پر و پار قرص داشت که نمونه‌اش همین شما عزیزان که از اول با من و نیما بودید تا امروز که اینجا هستیم، نیما و فرید احمدی از ابتدای فعالیت کاری‌ام با من همراه بودند و امروز به خاطر یاد او قطعه‌ای که با نیما سال ۸۴ برای ناصر عبدالهی عزیز ساختیم با نام “منو ببخش” را اجرا می‌کنم.

او در آخر نیز گفت: من شب گذشته این قطعه را با رضا تاجبخش برای نوزاندگی پیانو آن هماهنگ کردم و از آنجایی که بیش از حد به رضا اعتماد دارم آن را اجرا می‌کنم. این خواننده بعد از پایان صحبت‌های خود قطعه “منو ببخش” را با نوازندگی پیانو رضا تاجبخش اجرا کرد.

در آخر هم کلیپ زیبایی با ساز خود نیما و تصاویر این هنرمند در یکی از کنسرت‌های اخیر از نمایشگر داخل سالن پخش شد.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه