رفتن به بالا
  • جمعه - 1 خرداد 1394 - 10:31
  • کد خبر : ۵۸۵۴
  • چاپ خبر : علی مرادخانی: هویت ارکستر ملی مستقل است / ارکستر‌های بزرگ نباید وابسته به افراد باشند

علی مرادخانی: هویت ارکستر ملی مستقل است / ارکستر‌های بزرگ نباید وابسته به افراد باشند

صفجه موسیقی-مینا آتشی: علی مرادخانی که طی روزها گذشته از تمرینات ارکستر سمفونیک تهران بازدید کرد درباره فعالیت مستقل ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی گفت: آقای رهبری نظری داشتند در رابطه با ادغام این دو ارکستر که محترم است اما باید راجع به آن فکر کرد و تصمیم گرفت. ارکستر‌ها می‌توانند در مجموعه نوازنده‌ها […]

صفجه موسیقی-مینا آتشی: علی مرادخانی که طی روزها گذشته از تمرینات ارکستر سمفونیک تهران بازدید کرد درباره فعالیت مستقل ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی گفت: آقای رهبری نظری داشتند در رابطه با ادغام این دو ارکستر که محترم است اما باید راجع به آن فکر کرد و تصمیم گرفت. ارکستر‌ها می‌توانند در مجموعه نوازنده‌ها با هم کار کنند. بدین معنی که هر زمان ارکستر ملی کار دارد گروهی از نوازندگان ارکستر سمفونیک به سولیست‌های ارکستر ملی بپیوندند، اما هویت ارکسترها مستقل خواهد بود.

وی افزود: همچنین مشکلی که سال‌ها ارکسترها با آن مواجه بودند وابستگی آنها به فرد بود. ارکستر‌های بزرگ باید مستقل از افراد باشند به همین منظور ما در بنیاد رودکی قصد داریم سازمانی به وجود آوریم تا هر رهبری که سر کار آمد بتواند از مجموعه نوازندگان این سازمان انتخاب کند.

وی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم سازمان‌های مختلف در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشیم چرا که در زمینه ایجاد یک زیر مجموعه جدید، سازمان بازرسی کل کشور بنا بر دلایل حقوقی اجازه این کار را نمی‌دهد. تلاش ما این است که همه ارکسترها زیر نظر یک مجموعه سازماندهی شوند.

در ادامه مرادخانی در ارتباط با فعالیت ارکستر موسیقی ملی توضیح داد: باید اجازه داد تا تجربه اول این ارکستر انجام شود و بعد شرایط را دوباره ارزیابی کنیم که آیا فعالیت خوب و ثمربخشی داشته است یا خیر. اما در حال حاضر ارکستر سمفونیک تهران به مدیریت آقای رهبری مشغول فعالیت است و ارکستر ملی هم با کمک آقای فرهاد فخرالدینی به عنوان مدیر هنری فعالیتش را جداگانه انجام خواهد داد.

دیگر سوالی که مطرح شد در خصوص همکاری محمدرضا شجریان با ارکستر ملی بود که معاون هنری ارشاد این خبر را تایید نکرد و اشاره کرد که این ارکستر هنوز کار خود را آغاز نکرده و مذاکره‌ای هم صورت نگرفته است. همچنین او درباره صحبت آقای رهبری مبنی بر حقوق دو و نیم میلیونی نوازندگان گفتند: کف دریافت حقوقی نوازندگان ارکستر یک و نیم میلیون است و علی رهبری به اشتباه این رقم را عنوان کرده است.

علی مرادخانی در مورد نظارت بر فعالیت‌های ارکسترها اضافه کرد: نهاد ناظر کل حوزه موسیقی حتی زمانی که بنیاد رودکی هم در این موضوع دخیل باشد، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که نظارت کلی بر همه امور دارد.

او درباه تعطیلی روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت ارشاد توضیح داد: وزارت ارشاد یک سازمان کلی است و معاونت هنری تنها بخشی از این وزارتخانه است. اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد یک روابط عمومی دارد و نیز تمام معاونت‌ها و زیر مجموعه‌ها این وزارتخانه هم روابط عمومی داشتند. حال طبق بخشنامه‌ای از سوی وزیر، قرار است روابط عمومی ارشاد این سرویس را به همه معاونت‌ها بدهد. ما هم به عنوان معاونت هنری از این پس روابط عمومی نداریم و خود وزارت ارشاد در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه