رفتن به بالا
  • پنجشنبه - 31 اردیبهشت 1394 - 19:11
  • کد خبر : ۵۸۵۰
  • چاپ خبر : برگزاری دومین نشست کانون ناشران خانه موسیقی / نمایشگاه محصولات شنیداری برپا می‌شود

برگزاری دومین نشست کانون ناشران خانه موسیقی / نمایشگاه محصولات شنیداری برپا می‌شود

صفحه موسیقی-مینا آتشی: سه شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه در سالن اجتماعات خانه موسیقی دومین نشست کانون ناشران خانه موسیقی با محوریت بررسی فروش دیجیتال آثار صوتی و آسیب‌شناسی قراردادهای فروش دیجیتال با حضور رامین صدیقی (نشر هرمس)، بابک چمن آرا (نشر آوا خورشید)، غلام علمشاهی (آوای نکیسا)، نیما جوان (پخش جوان)، صدرالدین حسین خانی (ایران گام)، […]

صفحه موسیقی-مینا آتشی: سه شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه در سالن اجتماعات خانه موسیقی دومین نشست کانون ناشران خانه موسیقی با محوریت بررسی فروش دیجیتال آثار صوتی و آسیب‌شناسی قراردادهای فروش دیجیتال با حضور رامین صدیقی (نشر هرمس)، بابک چمن آرا (نشر آوا خورشید)، غلام علمشاهی (آوای نکیسا)، نیما جوان (پخش جوان)، صدرالدین حسین خانی (ایران گام)، حمید نوری فام و.. برگزار شد.

اگر می‌خواهیم در این عرصه باقی بمانیم، باید تغییر کنیم

بابک چمن آراسخنگوی این کانون در ابتدای جلسه گفت: موضوع فروش دیجیتال آثار صوتی یکی از موارد پر اهمیت در عرصه فروش آثار موسیقایی است که طی سال‌های اخیر در تمام دنیا به شدت مورد توجه قرار گرفته و می‌تواند بیشتر از این‌ها مورد بررسی قرار گیرد ضمن اینکه این شیوه فروش آثار موسیقایی به شدت موضوع قانونمندی است که اگر به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم می‌تواند در بسیاری موارد به ما کمک کند.

635676539618052143

وی ادامه داد: اکثر افرادی که در کار تهیه، تولید ونشر آثار موسیقایی هستند باید به این نکته واقف باشند که اگر می‌خواهیم در این عرصه باقی بمانیم، باید تغییر کنیم ما امروز در شرایطی قرار داریم که باید و تحت هر شرایطی خود را به روز کنیم. چرا که امروزه شیوه بستن قراردادهای مالی فروش دیجیتال در دنیا در ترازی قرار گرفته که باید به آن بیش از این‌ها توجه کنیم. ما باید باور کنیم که ایجاد یک فروشگاه دیجیتالی در عرصه تولید و نشر آثار موسیقایی، موضوع بسیار جدی و پراهمیتی است که باید به آن توجه کنیم. ما صاحب اثر هستیم بنابراین با به وجود آمدن چرخه‌های جدید فروش آثار موسیقایی است که می‌توانیم در این حوزه نیز سهم داشته باشیم.

قرارداد آهنگ‌های پیشواز ناجوانمردانه منعقد شده است

سخنگوی کانون ناشران خانه موسیقی اضافه کرد: قراردادهای مربوط به آهنگ‌های پیشواز طی سال‌های اخیر بسیار ناجوانمردانه منعقد شده است. این در حالی است که ما در دوره‌های اول ماجرای آهنگ‌های پیشواز وارد کار شدیم تا به نوعی کار راه بیفتد و همه شاهد هستند که وقتی چنین ماجرایی مطرح شد، همه ناشران آثار موسیقایی تلاش خود را برای ارتقای این فضای ارائه شده، انجام دادند اما تا به امروز که پیرامون این ماجرا صحبت می‌کنیم، همچنان حق ۲. ۵ درصدی قراردادهای قبلی برای ما لحاظ می‌شود که این موضوع در مقایسه با عددی که به مردم پیامک می‌شود، بسیار ناچیز است که برای حل آن جزء یک حرکت صنفی، کاری نمی‌توان کرد.

چمن آرا درباره راه حل این مساله هم گفت: به نظر من باید چند ناشر بیایند و بگویند که ما قرارداد نمی‌بندیم. متاسفانه ما انتظار داشتیم که شرکت‌های مخابراتی به ما پیشنهادهای بهتری بدهند اما این کار را انجام ندادند و در حال حاضر از دسترنج ما و هنرمندانی استفاده می‌کنند، بدون آنکه درصدی را به قرار داد اضافه کنند.

چه بخواهیم چه نخواهیم تا ۵ سال دیگر فروس محصولات وجود نخواهد داشت

در ادامه نشست رامین صدیقی رئیس کانون ناشران خانه موسیقی گفت: این پدیده دیگر پدیده جدیدی در ایران نیست و لازم است که پیرامون این موضوع جلسات و مباحث بیشتری برگزار شود. ما نباید بر سر اصول اولیه‌ای که پیرامون این موضوع مطرح می‌شود، مشکل داشته باشیم. بنابراین از شما می‌خواهم از این پدیده فرار نکنید، چرا که ما چه بخواهیم، چه نخواهیم تا پنج سال دیگر فروش محصولات به صورت فیزیکی دیگر وجود نخواهد داشت.

او افزود: اگرچه فروش فیزیکی آثار می‌تواند در کنسرت‌ها به دلیل حال و هوایی که دارد، مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. اما باید بپذیریم که تولید فیزیکی دیگر به صورت انبوه تا چند سال آینده می‌سر نیست. پس ما مجبوریم که بازتاب فروش دیجیتال آثار موسیقایی را حتی از نظر زیبا‌شناختی نیز قبول کنیم و بپذیریم که چنین رویکردی در کشور ما ضرورت دارد.

این ناشر در آخر هم گفت: تشکیلات کانون ناشران خانه موسیقی از این پس باید در زمینه آموزش و پژوهش حوزه فروش آثار دیجیتال تلاش بیشتری داشته باشد. ما ملزم هستیم که نسبت به این ماجرا حساسیت بیشتری داشته باشیم.

باید با شرکت‌های اینترنتی مذاکره کنیم

صدرالدین حسین خانی مدیر انتشارات ایران گام به عنوان آخرین سخران برنامه برای تاکید بیشتر روی مسئله فروش گفت: یکی از کارهایی که می‌توان در عرصه فروش دیجیتال آثار موسیقایی به آن توجه بیشتری کرد، مذاکره با شرکت‌هایی است که فروشنده اینترنت هستند، چرا که این شرکت‌ها می‌توانند با تفاهماتی که با ناشران موسیقی انجام دهند، هم در حوزه دانلودهای غیرقانونی و هم در حوزه فروش دیجیتال آثار صوتی، تلاش‌هایی را انجام دهند.

در آخر این هم اندیشی قرار بر این شد که با همکاری خانه موسیقی و انجمن موسیقی ایران، نمایشگاه محصولات شنیداری که چند سال پیش نیز برگزار شد، مجددا میزبان علاقه مندان و مخاطبان موسیقی باشد. این نمایشگاه در هفته‌های آینده و بعد از مشخص شدن مکان برگزاری نمایشگاه که به احتمال زیاد برج میلاد تهران خواهد بود، برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه