رفتن به بالا
  • دوشنبه - 28 اردیبهشت 1394 - 19:34
  • کد خبر : ۵۸۱۲
  • چاپ خبر : هوشنگ کامکار: با کمال میل دعوت ارکستر سمفونیک البرز را پذیرفتم

هوشنگ کامکار: با کمال میل دعوت ارکستر سمفونیک البرز را پذیرفتم

صفحه موسیقی-مینا آتشی: ارکستر سمفونیک البرز برنامه ˝شب‌های آهنگسازان ایرانی˝ را دوم خرداد در دو سئانس در سالن همایش‌های برج میلاد به رهبری سهراب کاشف اجرا می‌کند.نشست خبری ارکستر سمفونیک البرز صبح روز دوشنبه با حضور هوشنگ کامکار آهنگساز، محمدحسین تفرشی مدیر ارکستر و تهیه‌کننده و سهراب کاشف رهبر ارکستر سمفونیک البرز در خانه هنرمندان ایران […]

صفحه موسیقی-مینا آتشی: ارکستر سمفونیک البرز برنامه ˝شب‌های آهنگسازان ایرانی˝ را دوم خرداد در دو سئانس در سالن همایش‌های برج میلاد به رهبری سهراب کاشف اجرا می‌کند.نشست خبری ارکستر سمفونیک البرز صبح روز دوشنبه با حضور هوشنگ کامکار آهنگساز، محمدحسین تفرشی مدیر ارکستر و تهیه‌کننده و سهراب کاشف رهبر ارکستر سمفونیک البرز در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

نوازندگان و گروه با هم تعامل خوبی داشته‌اند

در ابتدای مراسم محمد حسین تفرشی تهیه کننده برنامه گفت: ارکستر البرز در آبان ماه گذشته تشکیل و تاسیس شد و ما اولین اجرای اپرای عاشورا را پیش رو داشتیم که این اپرا بنا به دلایلی اجرا نشد. در‌‌ همان زمان تمرین و تعامل خوبی میان ارکستر و بچه‌های گروه صورت پذیرفت که این تعامل منجر به این شد که برنامه “شب‌های آهنگسازان ایرانی” شکل رسمی به خود بگیرد.

او افزود: این برنامه ما اهمیت خاصی دارد چرا که شب برگزاری کنسرت مصادف شده با سالروز آزادی خرمشهر و همچنین حضور یک آهنگساز مولف به نام هوشنگ کامکار که همیشه حضور پررنگی در مناسبت‌های ملی داشته است. بیش از یک هفته است که تمرینات متمرکز ارکستر آغاز شده و خوشبختانه تمام نوازندگان همکاری و تعامل خوبی داشتند و تمرینات به خوبی در حال انجام است.

با کمال میل این دعوت را پذیرفتم

بعد از پایان صحبت‌های برنامه گذار هوشنگ کامکار آهنگساز گفت: مقدمات این کار پیش از ایام نوروز فراهم شد و استارت آن به طور رسمی زده شد، من با کمال میل دعوت این دوستان را پذیرفتم. من نزدیک به ۳۸ سال است که برای اجرای آثارم سراغ کسی نرفتم و همچنین تمامی این آثار هم به مرحله اجرا نرسیده است.

او ادامه داد: برای این برنامه چند کار برای اجرا دارم که یکی از کار‌ها “سمفونی خرمشهر” است. به نظر من این واقعه در تاریخ ایران به حدی بزرگ است که نمی‌شود عظمتش را توصیف کرد، دلیرمردانی که با دست خالی از خانواده و خاکشان دفاع کردند.

وی افزود: قطعه بعدی از دلیر مردانی است که به خاطر دفاع از عدالت و انسان دوستی جان خود را از دست داده‌اند، این قطعه را در سال ۶۰ درست در وقتی که وزارت ارشاد اجازه نمی‌ داد اشعار افراد متوفی ساخته شود اما من این کار را ساختم و بسیار هم در آن حال و هوا خاطره انگیز شد.

این آهنگساز در ادامه صحبت‌های خود به دیگر قطعات اجرایی اشاره کرد و گفت: به غیر از این دو قطعه کار دیگر با نام “انفال” را نوشتم که این کار هم مربوط به وقایع دوران جنگ و زمانی که صدام حسین مردم کرد را از سرزمینشان رانده است. آخرین کار هم مربوط به کنسرتو برای سنتور می‌شود. این قطعه برای ارکستر سمفونیک نوشته شده که در آن شاهد تکنوازی سنتور سیاوش کامکار خواهیم بود.

در ادامه این نشست خبری سهراب کاشف رهبر ارکستر هم گفت: از این بابت که اولین سری از مجموعه “شب‌های آهنگسازان ایرانی” با آثار هوشنگ کامکار اجرا می‌شود خوشحالم و از ایشان هم بابت حضورشان در برنامه ممنونم.

کاشف ادامه داد: رپرتوآر اجرایی ما شامل دو قسمت است در بخش اول قطعاتی از آهنگسازان موسیقی کلاسیک به اجرا در می‌آید و در بخش دوم هم آثاری از هوشنگ کامکار اجرا می‌شود.

ارکستر سمفونیک و البرز هیچ تقابلی با هم ندارند

این آهنگساز پیشکسوت در جواب سوال خبرنگاری مبنی بر وجود تقابل میان سمفونیک تهران و البرز گفت: این اجرا به هیچ وجه جنبه اعتراضی  نداشته و فعالیت‌های این ارکستر همانطور که اشاره شد از پیش از عید آغاز شده بود. من باز بر این نکته تاکید می‌کنم که من هیچگاه در طول زندگی حرفه‌ایم از هیچ رهبری نخواسته‌ام قطعات من را اجرا کند.

کامکار همچنین گفت: من یک گله‌ای از مرکز موسیقی دارم آن هم اینکه چند ماه پیش با من تماسی گرفته شد و به من اعلام شد که عضو شورای مشورتی ارکستر سمفونیک هستم. من و ارسلان کامکار همیشه از کسانی بودیم که از علی رهبری دفاع می‌کردیم به همین خاطر با آمدن علی رهبری من پذیرفتم تا به عضویت این شورا در بیایم. در ادامه اولین جلسه این شورا تشکیل شد و هیچگاه جلسه دیگری برگزار نشد و بدون اینکه به من اعلام شود این شورا منحل شد. گله‌ من این است که چرا حداقل یک اطلاع به من ندادند که این شورا منحل شده است.

هر ۵۰ شب یک اجرا

این رهبر ارکستر درباره برنامه‌های آتی ارکستر نیز گفت: تمام تلاشمان این است که هر 50 شب یک اجرا داشته باشیم آهنگسازان اجراهای بعدی هم مشخص شدند و برای دو نوبت آینده همه چیز برنامه‌ریزی و تعیین شده است. برنامه‌ بعدی شب آهنگسازان ایرانی بعد از ایام ماه مبارک رمضان اجرا خواهد شد.

ارکستر سمفونیک البرز برنامه “شب‌های آهنگسازان ایرانی” را دوم خرداد در دو سئانس در سالن همایش‌های برج میلاد به رهبری سهراب کاشف اجرا می‌کند.

 

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه