رفتن به بالا
  • سه شنبه - 22 اردیبهشت 1394 - 14:41
  • کد خبر : ۵۷۷۹
  • چاپ خبر : کیوان ساکت: موسیقی هم رنگ دارد/ علیرضا مجابی: ارتباط موسیقی و نقاشی تنگاتنگ است

کیوان ساکت: موسیقی هم رنگ دارد/ علیرضا مجابی: ارتباط موسیقی و نقاشی تنگاتنگ است

صفحه موسیقی-مینا آتشی: نشست خبری پرفورمنس ˝رنگاهنگ˝ امروز در تالار وحدت با حضور کیوان ساکت و علیرضا مجابی برگزار شد. نشست خبری برگزاری پرفورمنسی با نام “رنگاهنگ” با موضوع تلفیق نقاشی و موسیقی با حضور کیوان ساکت (خواننده) و علیرضا مجابی (نقاش) امروز (سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه) در تالار وحدت برگزار شد. وقتی موسیقی به‌چالش دعوت […]

صفحه موسیقی-مینا آتشی: نشست خبری پرفورمنس ˝رنگاهنگ˝ امروز در تالار وحدت با حضور کیوان ساکت و علیرضا مجابی برگزار شد.

نشست خبری برگزاری پرفورمنسی با نام “رنگاهنگ” با موضوع تلفیق نقاشی و موسیقی با حضور کیوان ساکت (خواننده) و علیرضا مجابی (نقاش) امروز (سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه) در تالار وحدت برگزار شد.

وقتی موسیقی به‌چالش دعوت می‌شود

در ابتدای برنامه علیرضا مجابی (نقاش) در توصیف اجرای خود گفت: این دومین پرفورمنسی است که توسط بنده برگزار می‌شود، تمام تلاشم در  اجرا این است که با یک نگاه متفاوت به سمت این پرفورمنس رفته و بتوانم چالشی میان موسیقی و نقاشی ایجاد کنم.

او افزود: تمام سعی ما این است که در حضور مخاطب و با لحظه همگام شده تا بتواتیم آثار جالبی را خلق کنیم، به نظر من مهم‌ترین هدف این پرفورمنس برداشتن مرز بین هنرهاست. در این اجرا هیچ یک از ما ذهنیتی نسبت به دیگری نداتسته و همراه با لحظات و البته همراهی ساز اثرم را در جلوی چشم مخاطب خلق می‌کنم.

مجابی درباره تکنیک خود گفت: تکنینک ما در این پرفورمنس میکس مدیاست که اصولا اکلریک روی آن غالب شده است.

او همچنین گفت: یک مسئله را هم نباید فراموش کرد آن هم اینکه شب گذشته ما یکی از بزرگ‌ترین شاعرهای دنیا را از دست دادیم، کسی که برای خود و کلماش حرمت زیادی قائل بود و نماینده شعر فارسی بود. واژه‌ها تا پیش از حضور سپانلو بیگانه بودند و توسط او بود که ارزش پیدا کردند.

اروپا مهد نقاشی است

در ادامه نشست کیوان ساکت گفت: این پرفورمنس برای من و علیرضا اولین بار نیست و هر کدام از ما در فضاهای متفاوت تواسنتیم موقعیت‌های مشابه‌ای را تجربه کنیم، من از کودکی با این دو مقوله (نقاشی و موسیقی) آشنا بودم و به نظرم موسیقی ارتباط تنگاتنگی با نقاشی دارد.

او افزود: من هر قطعه‌ای که می‌سازم درست در‌‌ همان لحظه خلق تصویری در ذهنم نسبت به آن کار ترسیم می‌شود و در حقیقت بخش زیاد کارهایم در تصویر صورت می‌پذیرد. اگر به اکثر کارهای من دقت کنید می‌توانید حتی در آن کارها هم تصویر سازی داشته باشید.

ساکت ادامه داد: من در بیشتر نت‌های موسیقی یا دستگاه‌های آن می‌توانم رنگ‌های مختلف و متنوعی را ببینم برای مثال رنگ لا در نت موسیقی آبی است، دستگاه چهارگاه قهوه‌ای مایل به متالیک و ماهور هم سفید رنگ است. در آواز هم ما رنگ داریم آواز نغمه اصفهان نارنجی کمرنگ و شور هم سبز رنگ است.

او در آخر نیز گفت: بین موسیقی و نقاشی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد، به خاطر دارم که یک بار شخصی با نام علیرضا زرین مهر کتابی با این مضمون که پیوند بین خط و موسیقی را پیدا کرده و نگاشته بود، او در کتاب خود گفته که خطوط نستعلیق مانند نت‌های موسیقی و کاملا شبیه به هم هستند.

مهمترین چیز مردم هستند

مجابی هم در انتهای صحبت هایش به این پرفورمنس و هدف آن اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین چیز در این اجرا مردم هستند، چرا که آن‌ها در تمام این اجرا دخیل بوده و از نزدیک شاهد خلق اثر در لحظه هستند.

کیوان ساکت هم در آخر برنامه گفت: تنها اتفاق دیگری که رخ می‌دهد یک صدای نت به صورت پرده توسط یکی از دوستانم اجرا می‌شود تا سالن از برهنگی  در بیاید.

لازم به یادآوری است که پرفرومنس “رنگاهنگ” یا دوئت بداهه  بوم و تار با حضور علیرضا مجابی و کیوان ساکت روز جمعه اول خرداد ما ساعت ۲۱ در تالار وحدت اجرا خواهد شد.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه