رفتن به بالا
  • سه شنبه - 19 اسفند 1393 - 17:23
  • کد خبر : ۵۲۵۸
  • چاپ خبر : همایون شجریان: ˝مستور و مست˝ پیوند موسیقی شرق و غرب است

همایون شجریان: ˝مستور و مست˝ پیوند موسیقی شرق و غرب است

صفحه موسیقی- مینا آتشی: مراسم رونمایی “مستور و مست” در حضور هنرمندانی چون تهمورس پورناظری، رضا یزدانی و علی اوجی صبح سه‌شنبه ۱۹ اسفند در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. ژانو باغومیان: اولین اثر موسیقایی من این آلبوم است در ابتدای ژانو باغومیان آهنگساز کار که اصالتی آمریکایی داشته و فارسی را بسیار خوب صحبت […]

صفحه موسیقی- مینا آتشی: مراسم رونمایی “مستور و مست” در حضور هنرمندانی چون تهمورس پورناظری، رضا یزدانی و علی اوجی صبح سه‌شنبه ۱۹ اسفند در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

ژانو باغومیان: اولین اثر موسیقایی من این آلبوم است

در ابتدای ژانو باغومیان آهنگساز کار که اصالتی آمریکایی داشته و فارسی را بسیار خوب صحبت می‌کند، اما از دایره لغات جالبی استفاد می‌کند در سخنانی درباره آلبوم “مستور و مست” گفت: این آلبوم اولین اثر رسمی من در بازار موسیقی است که به خوانندگی همایون شجریان منتشر شده است. فعلا نمی‌توانم درباره خوب یا بد بودن آلبوم صحبت کنم، زیرا این مردم هستند که باید درباره آلبوم نظر بدهند. در هر صورت مسیری که برای تولید این آلبوم طی شد به آشنایی من با همایون شجریان در پروژه “سیمرغ” بر می‌گردد که بعد از شنیدن صدای زیبای او تصمیم گرفتم خوانندگی آلبوم را به او بسپارم.

کارهای ایرانی خواننده‌محور هستند

باغومیان افزود: کارهایی که معمولا در موسیقی ایران تولید می‌شود اغلب خواننده‌محور هستند و با موسیقی در یک خط قرار می‌گیرد، اما ما در این کار موسیقایی تلاش کردیم با دل و جرات بافت موسیقی را جدا از صدای قدرتمند همایون شجریان قرار دهیم. البته باید به این نکته اشاره کنم که موسیقی ارکسترال در دنیا تغییر پیدا کرده، چرا که در این یکی دو دهه اخیر سازهای الکترونیک نیز به این مجموعه‌ها اضافه شده که باعث حجیم‌تر شدن فضای صدایی شده است. به همین جهت ما نیز در این آلبوم سعی کردیم در حد توان خود به روز‌ترین ارکستر را نشان دهیم که واقعا کار سختی بود و امیدواریم مخاطبان نیز از آن راضی باشند.

این هنرمند در جوااب سوال خبرنگاری مبنی بر موسیقی این آلبوم گفت: موسیقی “مستور و مست” کاملا غیرخطی است. در این کار، موسیقی را با دل و جرأت حرکت داده‌ایم و آن را با یک خواننده‌ سنتی همراه کردیم که البته کار سختی هم بود. قبلا فکر می‌کردم که نمی‌شود این اثر را در ایران به صورت کنسرت اجرا کرد، اما در حال حاضر فکر می‌کنم اجرای این آلبوم در ایران امکان‌پذیر است و می‌توان منتظر اجرای آن بود.

وی همچنین در پایان صحبت‌هایش درباره‌ نام این آلبوم موسیقی گفت: در “مستور و مست” یک درهم‌تنیدگی وجود دارد که این به معنای مستور بودن است، منظور از مست هم صدای شجریان است که بسیار پرقدرت در این اثر ظاهر شده است.

همایون شجریان: این آلبوم تجربه خوبی بود

همایون شجریان خواننده اثر که از شیرین بیانی آهنگساز کارش و دایره لغاتی باغومیان از خنده سرخ شده بود، درباره کلیت آلبوم گفت: برای من همکاری با ژانو باغومیان تجربه بسیار خوبی بود، زیرا او از جمله هنرمندانی است که تسلط زیادی به فرهنگ ایرانی دارد و علاوه بر این‌ عرفان را هم می‌شناسد. اتفاقا همین آشنایی خوب این هنرمند به عرفان شرقی بود که شنیدن موسیقی او را برایم جذاب‌تر کرد. البته یکی از نقاط قوت این آهنگساز در کار‌هایش به این دلیل است که او شکوه و عظمت محتوای شعر شاعران بزرگی چون مولانا، حافظ و عطار را در قالب ظریف موسیقی حفظ کرده و توانسته با ارکستراسیون قوی کاری قابل تامل ارائه دهد.

“مستور و مست “پیوند موسیقی شرق و غرب است

شجریان در بخش دیگر صحبت‌هایش به پیوند میان شرق و غرب در این آلبوم اشاره کرد و گفت: سبک موسیقایی ژانو باغومیان با یک موسیقی حماسی و قلدری همراه شده است که حضور ۳۰۰ نوازنده در قالب یک ارکستر توانسته شکوه موسیقایی خوبی را به مخاطب نشان دهد. او در این آلبوم توانسته با استفاده از موسیقی غربی و ترکیب آن با موسیقی ایرانی شکوه و عظمت خاصی را به کلام آهنگ بدهد. همین موضوع باعث شد که من دخالت کمتری در کار انجام دهم. من فکر می‌کنم این آلبوم نمره‌ مثبتی در کارنامه فعالیت‌هایم محسوب می‌شود.

“آرایش غلیظ” با سلیقه‌ها منطبق نبود

این خواننده بنام موسیقی در پاسخ سوال خبرنگاری مبنی بر سبک این آلبوم و ناهماهنگی با سبک این خواننده گفت: آلبوم “مستور و مست” بالانس ذهنی آدم‌ها را نسبت به آثار من کمتر بر هم می‌زند. مثلا وقتی کار “آرایش غلیظ” منتشر شد، می‌دانستم این کار با سلیقه خیلی‌ها منطبق نیست و از آن انتقاد می‌شود. با این حال دوست داشتم که در زمینه‌ موسیقی فیلم تجربه کسب کنم. البته نمی‌دانم استقبال از این کار چگونه است و نمی‌توانم درباره‌ کار‌هایم پیش‌بینی داشته باشم، چون هر وقت پیش‌بینی کرده‌ام، اشتباه از آب درآمده است.

صدرا امانی: دنبال خواننده خاص بودیم

صدرا امانی تهیه کننده آلبوم در ادامه جلسات به توضیحاتی درباره چگونگی شکل گیری آلبوم پرداخت و گفت: دوستی‌ که از قبل با ژانو باغومیان داشتیم این انگیزه را در ما ایجاد کرد که بعد شنیدن موسیقی‌ای که ساخته بود به دنبال انتشار آن نیز باشیم. از این رو بعد از مذاکرات اولیه به دلیل اینکه ژانو دنبال صدای خاصی بود با خوانندگان مختلفی وارد مذاکره شدیم و در ‌‌نهایت تصمیم گرفتیم که از همایون شجریان برای حضور در این اثر دعوت کنیم.

علی شجاعی: آلبوم هزینه سنگینی داشت

علی شجاعی مدیر موسسه فرهنگی هنری “گلچین آوای شرق” نیز در این مراسم، اظهار داشت: وقتی برای اولین بار با ملودی ژانو باغومیان و صدای همایون شجریان مواجه شدم، شاهد شنیدن کار بسیار اثرگذار و فوق‌العاده‌ای بودم که بسیار شگفت زده‌ام کرد. مطمئنم به دلیل هزینه سنگینی که برای گروه تولید‌کننده داشته و البته تلاشی که هنرمندان اثر انجام داده‌اند، مخاطبان موسیقی از فردا که آلبوم به صورت سراسری منتشر می‌شود شاهد اثری خوب و با کیفیت در عرصه موسیقی خواهند بود.

در پایان این مراسم موزیک ویدئویی که از پیش به عنوان سوپرایز کار یاد می‌شود با استفاده قطعه‌ای از آلبوم “مستور و مست” با نام “خموش باش” به کارگردانی فردین صاحب‌زمانی و بازی مهتاب کرامتی از نمایشگر داخل سالن پخش شد.

آلبوم “مستور و مست” توسط شرکت گلچین آوای شرق از چهارشنبه 20 اسفند منتشر و در بازار موسیقی پخش خواهد شد.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه