رفتن به بالا
  • پنجشنبه - 23 بهمن 1393 - 08:55
  • کد خبر : ۴۷۱۳
  • چاپ خبر : شنیدن یا نشنیدن//وضعيت نامناسب نبود سالن استاندارد و آكوستيك كنسرت در اكثر شهرستان ها

شنیدن یا نشنیدن//وضعيت نامناسب نبود سالن استاندارد و آكوستيك كنسرت در اكثر شهرستان ها

صفحه موسیقی – سیما رامین نیا : قرار است گروه بزرگی از موسیقی دانان پس از مدت ها در شهر کنسرتی بر پا کنند، گروه از آن دسته گروه هایی است که اسم و رسم زیادی دارد. با شوق و اشتیاق با دوستانم قرار می گزاریم تا به دیدن و شنیدن این کنسرت برویم. می گویند باید […]

صفحه موسیقی – سیما رامین نیا : قرار است گروه بزرگی از موسیقی دانان پس از مدت ها در شهر کنسرتی بر پا کنند، گروه از آن دسته گروه هایی است که اسم و رسم زیادی دارد. با شوق و اشتیاق با دوستانم قرار می گزاریم تا به دیدن و شنیدن این کنسرت برویم. می گویند باید بلیت را اینترنتی تهیه کنیم، لكن سایت مورد نظر در دسترس نمی باشد. مستأصل می مانیم، با هزار دردسر و سختی از یکی از آشنایان چند بلیت در بازار آزاد تهیه می کنیم و آماده رفتن به سالن برگزاری کنسرت می شویم، در بدو ورود آنقدر فضا نامأنوس است که توی ذوقمان می خورد، خودمان را گول می زنیم و وارد سالن می شویم، گرما و بوی نامطبوع از همه جای سالن به مشام می رسد. می نشینیم، البته نشستن که نه، جايي پیدا می کنیم تا بتوانیم بایستیم، زیرا به لطف مسؤولان اجرايي بیش از اندازه بلیت فروخته شده است. برق سالن در ابتدای آغاز برنامه قطع شد، صدای همهمه، روشن شدن آتش در سالنی که قرار است در آن موسیقی روحمان را تازه کند… مسئولين اجرايي به سختي آتشي كه چندان بالا نگرفت را خاموش كردند. کمی بعد گروه به روی صحنه می آید، لکن ما صدایی نمی شنویم، گویا سیستم های صوتی سالن مناسب اجرای این برنامه نيست.

درحين اجرا صداي همهه ي موجود در سالن تبديل به صداي فرياد و دعوا شد گويا افرادي براي ارشاد كردن مردم به داخل سالن اجرا آمده اند، البته مشكل چندان پر اهميت  نبود يا بهتر است بگويم مهمتر از اين كه صداي خواننده محبوبت را در كنسرتش نمي شنوي نبود و بعد از چند دقيقه اوضاع آرام تَر شد. براي ما فرقي هم نمي كرد زيرا نه صدايي شنيديم نه از فاصله ي دور و آن همه شلوغي تصويري ديديم. البته از حق نگذريم كلي آدرنالين در بدنمان ترشح شد و اگر روحمان تازه نشد حداقل آنقدر كه براي ديدن خواننده محبوبمان تلاش كرديم كلي كالري سوزانديم كه اين خود جاي بسي خوشحالي دارد.
و در آخر!
 چند ساعت بعد آنقدر خسته و درمانده به خانه می رسیم که گویی در معدن کار کرده ایم. لذت که نه عصبانيت فراوان از کنسرتی که قرار بود بعد از اتمامش روح و روانمان را تقويت کند؛ در حال حاضر تنها وقتمان را گرفت و خسته امان کرد… و این روایت همیشه برگزاری کنسرت ها در اكثر شهرستان هاست. اين را هم بگوييم شهر هايي هم به هستند به جز پايتخت كه سالن استاندارد كم ندارند.
كم توجهي مسؤولان در شهرهاي كوچك

قرار نیست هر روز که این صفحه را می خوانید، وضعیت هنری استان ها را نقد کنیم و کاستی های آن را به گونه ای بگوییم که گوش فلک را كٓر کند، اما هر چه که هست، این است که نمی توان عقب افتادگی هنر برخي شهرستان ها را در نظر نگرفت، منظورمان از عقب افتادگی این نیست که هنری های ما کار بلد نیستند، نه… منظور همان درد همیشگی شهرهاي كوچك تَر، و آن هم کم توجهی مسولان نسبت به هنر و هنرمند است. وقتی از موسیقی می گوییم، خیلی ها شاید بگویند، مگر فلان شهرستان هم گروه های موسیقی و موسیقی دان دارد… و این است درد حرفه ای های این هنر گوش نواز…
 كيفيت را ناديده نگيريم

کیفیت را فدای کمیت نکنیم، وقتی در توان مسولان و امکانات موجود در شهر نیست، چرا باید کنسرت به گونه ای اجرا شود که تنها خواننده و تماشاگر زیر سوال رود. سالنی که مخصوص مسابقات ورزشی است را به سالن اجرای جُنگ و کنسرت اختصاص داده ایم كه وقتی هنرمندی ارزنده  برای اجرای کنسرت به این شهر ها می آید، آنقدر سیستم صوتی و وضعیت سالن اسف ناک است که تماشاگران حتی باورشان نمی شد که کسی که برای اشان خواند، همان خواننده معروف با آن صدای اسطوره ایش بود، زيرا که در آن هنگام تنها فریاد و جمعیتی که تمام تلاششان را می کنند که حداقل او را از نزدیک ببینند، به چشم ميخورد. وگرنه صدای خواننده که نمی رسید.
عدم صدور مجوز اجراي كنسرت به برخي خواننده ها
مشكلات در برخي شهرستان ها، تنها نبود سالن استاندارد براي اجرا نيست، در برخي موارد مسؤولان هنري اين شهر ها به دلايلي كه براي خودشان بي نهايت منطقي است، ندادن مجوز به اجراي برخي گروه ها و خوانندگاني كه سبك موسيقي شان ممكن است كمي شادتر باشد و خدايي ناكرده حركات ناموزونِ زير پوستي از آن تماشاگران حاضر در سالن سر بزند، هم اضافه مي شود. فقط سوالي براي من پيش آمد! اگر اين گروه ها خوب نيستند پس چرا وزارت ارشاد به اشعار و آلبوم هاي آن ها مجوز داده است؟! 
راه چاره!
فكر ميكنم براي جلوگيري از اين كه مسؤولان هنري اكثر شهرستان ها به خصوص شهرهاي كوچك تَر سليقه اي عمل كنند، نياز باشد، قانوني كلي و ثابت در اين خصوص  توسط وزارت فرهنگ و ارشاد إسلامي به تمامي استان ها ابلاغ شود! تا شايد و البته تكرار مي كنم شايد ، كمي آرامش در مخاطبان، جامعه موسيقي، دلواپسان و تمامي مسؤولان دلسوز شهري و هنري مستولي گردد.
 والسلام.

 

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه