رفتن به بالا
  • یکشنبه - 19 بهمن 1393 - 14:30
  • کد خبر : ۴۶۶۰
  • چاپ خبر : علی جنتی: جشنواره موسیقی فجر فرصتی برای معرفی این هنر ملی –میهنی است

علی جنتی: جشنواره موسیقی فجر فرصتی برای معرفی این هنر ملی –میهنی است

صفحه موسیقی: علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر پیام داد. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام آورده است: ” هر سال درچنین روزهایی و در آستانه جشن‌های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بهار فعالیت‌های فرهنگی هنری در نیمه زمستان، آغاز و درخت هنر […]

صفحه موسیقی: علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر پیام داد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام آورده است: ” هر سال درچنین روزهایی و در آستانه جشن‌های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بهار فعالیت‌های فرهنگی هنری در نیمه زمستان، آغاز و درخت هنر شكوفه بار می‌شود.

در چنین روزهایی سازها كوك می‌شوند و نغمه‌های موسیقایی هنرمندان ایرانی و خارجی در فضای جشن‌های فرهنگی هنری و در حضور علاقمندان به هنر موسیقی، طنین انداز می‌شود و سالی سرشار از رویدادهای بدیع هنری را نوید می‌دهد.

موسیقی یكی از هنرهای ملی ماست كه پیشینه‌ای بسیار طولانی و غنی، آثاری ارزشمند و ماندگار و پدیدآوردندگانی صاحب نام دارد. اغراق نیست اگر بگوییم موسیقی علمی‌ترین رشته در میان رشته‌های هنری است و موسیقی‌دانان ایرانی قرن‌ها در این دانش سرآمد دیگر هم قطاران خویش در دیگر سرزمین‌ها بوده‌اند؛ موسیقی‌دانان بزرگی چون صفی‌الدین ارموی، عبدالقادر مراغه‌ای، قطب‌الدین محمود شیرازی، ابونصر فارابی، ابوعلی سینا، رودكی، خوارزمی و صدها اندیشمند و موسیقیدان صاحب نام دیگر كه با كوشش‌های خویش این هنر را در طول تاریخ پرشكوه كشورمان بلندآوازه كرده‌اند.

امروز موسیقی ایرانی علاقمندان بی‌شماری دارد كه بخشی از برترین آنها در این جشنواره بین‌المللی هنرنمایی می‌كنند و پنجه طلایی، نغمه داوودی و طنین صدای دلنشین و آوای گرم آنان، دوستداران موسیقی ایران زمین را مشعوف و پر نشاط می‌كند و آوازه آواز و سازشان را فراتر از مرزهای زمینی بر دل و جان تشنگان هنر ایرانی می‌نشاند و تحسین آنان را بر می‌انگیزد.

برگزاری اولین دوره جشنواره در سال 1364 با عنوان “جشنواره سراسری سرود و آهنگ‌های انقلابی” با حضور 30 گروه هنری به نوعی نخستین گردهمایی هنرمندان موسیقی كشور پس از انقلاب اسلامی به شمار می‌آمد كه زمینه تبادل نظر برای نگاهی تازه و متاثر از انقلاب اسلامی به این هنر را فراهم آورد.

این تجارب ارزنده در دوره‌های بعد تداوم یافت و به تدریج در شكوفایی جریان آینده موسیقی ایران موثر واقع شد، هر چند این راه عاری از آزمون و خطا و گاه برخی دلخوری‌ها نبود اما امروز كه سی امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با مشاركت فعال هنرمندان عزیز برگزار می‌شود، فرصت مغتنمی برای معرفی و تعالی این هنر ملی – میهنی فراهم شده است.

جشنواره موسیقی فجر جلوه‌گاه سالیانه كوشش‌های هنری اهالی موسیقی به شمار می‌آید و برگزاری سی امین دوره این رویداد ارزشمند موسیقایی، نوید بخش روزهای پر امید برای همه كسانی است كه به اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم می‌اندیشدند.

این جشنواره در سی امین سال تولدش همزمان با فعالیت دولت تدبیر و امید برگزار می‌شود و امید می‌رود با تدبیر شایسته مدیران امور هنری فعالیت بیش از پیش هنرمندان موسیقی كشور شاهد پیشرفت روز افزون موسیقی منطبق با معیارهای فرهنگ و هنر ایران اسلامی باشیم.

اینجانب در سی امین طلوع این رویداد ارزشمند هنری به نمایندگی از همه اهالی فرهنگ و هنر، صمیمانه‌ترین درودهایم را به محضر همه هنرمندان شركت‌كننده در جشنواره سی‌ام و مسئولان برپایی و برگزاری این رویداد بین‌المللی تقدیم می‌كنم و برای تمامی آنان آرزوی موفقیت روز افزون دارم.”

علی جنتی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه