رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 15 بهمن 1393 - 10:19
  • کد خبر : ۴۶۰۳
  • چاپ خبر : آنچه در سی امین جشنواره موسیقی فجر می‌شنویم/ آغاز و پایان با پاپ

آنچه در سی امین جشنواره موسیقی فجر می‌شنویم/ آغاز و پایان با پاپ

صفحه موسیقی: سی‌امین جشنواره موسیقی فجر از 23 بهمن تا اول اسفندماه در تهران برگزار می‌شود که نخستین و آخرین اجرای آن با موسیقی پاپ است. در این دوره از جشنواره موسیقی فجر که به دلیل کناره گیری رامین صدیقی مدیر بخش بین الملل دوره درخشان گذشته، یکی از مهم ترین امتیازات خود را از […]

صفحه موسیقی: سی‌امین جشنواره موسیقی فجر از 23 بهمن تا اول اسفندماه در تهران برگزار می‌شود که نخستین و آخرین اجرای آن با موسیقی پاپ است.

در این دوره از جشنواره موسیقی فجر که به دلیل کناره گیری رامین صدیقی مدیر بخش بین الملل دوره درخشان گذشته، یکی از مهم ترین امتیازات خود را از دست داده بیش از یک هزار و 122 هنرمند در بخش های کودک و نوجوان، استعدادهای درخشان، بین الملل، بانوان، نسلی دیگر، رقابتی و نواحی آثار خود را ارائه می دهند؛ آثاری که اگر چه می تواند بخش کوچکی از نیاز شنیداری مخاطبان همیشگی موسیقی را برآورده کند اما اهالی موسیقی چه موافق و چه مخالف خوب می دانند که این رویداد مهم موسیقایی بیش از گذشته نیازمند توجه، سیاستگذاری، ارائه یک سند دارای چارچوب و پرهیز از نگاه سلیقه ای است.

پاپ هست ولی بدون بخش

البته در جدول جشنواره اجرای بیش از 14 گروه موسیقی حرفه ای پاپ نیز به چشم می خورد که مسوولان جشنواره به شکل عجیبی در جدول جشنواره نامی از «بخش پاپ» نبرده اند اما همین گروه‌ها قرار است در برج میلاد آثارشان را به مخاطب ارائه دهند.

آنچه برگزاری این دوره از جشنواره را حائز اهمیت می کند اعتراف مسوولان دفتر موسیقی وزارت ارشاد و مدیران جشنواره است که اذعان دارند نه تنها عنوان بین المللی زیبنده این رویداد موسیقایی همزمان با جشن های پیروزی انقلاب اسلامی نیست بلکه فضای موجود نیازمند یک پوست اندازی اساسی است که یک بار برای همیشه تکلیف جریان پیش روی موسیقی کشور را بر اساس آن روشن کند. فضایی که به قول بسیاری از کارشناسان نه حال و هوای موسیقی انقلاب در دهه اول بعد از پیروزی را دارد و نه دیگر آنقدر جذاب و لذت بخش است که هنرمند بزرگ و یا استاد پیشکسوتی در عرصه موسیقی میلی برای حضور در آن داشته باشد.

بخش فیلم‌های مستند چه شد؟

به هر حال سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با همه بایدها و نبایدهایش از روز پنجشنبه 23 بهمن ماه با اجرای دو کنسرت موسیقی پاپ فریدون آسرایی در ساعت 18:15 و مازیار فلاحی در ساعت 21 کار خود را در هفت تالار اجرای زنده موسیقی آغاز خواهد کرد که البته در این بین باید به حذف بخش فیلم های مستند نیز اشاره کرد که در سال گذشته به همت رامین صدیقی یکی از مهره های تاثیر ذار دبیرخانه جشنواره ایجاد شد اما در این دوره این بخش هم به فراموشی سپرده شد.

آنچه در زیر می خوانید نگاهی کلی به اعم برنامه های سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از روز 24 بهمن تا پایان روز پنجشنبه 30 بهمن ماه سال جاری است که علاقه مندان گونه های مختلف موسیقایی می تواند بسته به سلیقه شنیداری خود از برنامه ها استفاده کنند.

جمعه 24 بهمن، بازگشت نادر مشایخی در کنار چارتار

تالار وحدت ساعت 18:15 روز جمعه 24 بهمن میزبان ارکستر تازه تاسیس شده فرهنگی شهر تهران با حمایت خانه هنرمندان ایران و رهبری ارکستر نادر مشایخی است. ضمن اینکه ساعت 21 همین روز رسیتال پیانو جان وندت از کشور آلمان در بخش بین المللی میزبان دوستداران موسیقی است.

در بخش استعدادهای درخشان نیز ساعت 15 دونوازی ویولن و پیانو وفا حمیدی، تکنوازی پیانو صدف الماسی، تکنوازی ویولن آواشادمانی  در تالار رودکی اجرا می شود. این در حالی است که از ساعت 18:30 در بخش رقابتی تریو بتهون امیر محمد کاظمی و «هرمس» مهسا قربانی در این مکان میزبان تماشاگران خواهد بود. ساعت 21:30 نیز دوئت پیانو و کلارینت از کشورهای ایتالیا و اتریش در بخش بین الملل برنامه های خود را اجرا می کنند.

در تالار ایوان شمس نیز گروه سهند به خوانندگی رشید وطن دوست ساعت 18:15 و گروه خنیا به سرپرستی پری ملکی ساعت 21 آثار خود را در بخش جنبی اجرا می کنند. فرهنگسرای نیاوران هم ساعت 18:15 در بخش ویژه بانوان میزبان گروه موسیقی سیمین سپهر به سرپرستی سوسن سپهری خواهند بود.

گروه موسیقی چهارگان به سرپرستی احسان ذبیحی فر و گروه «یاد» به سرپرستی محمدرضا ابراهیمی و مجتبی عسگری ساعت 20 در فرهنگسران ارسباران میزبان علاقه مندان موسیقی در بخش نسلی دیگر خواهند بود. در بخش رقابتی نیز از ساعت 18:15 تا 21 به ترتیب گروهای «باران شیراز» به سرپرستی امیرحسین دادور، «سایه سار» به سرپرستی حسین سلیمانی، «کر مهر وطن» به سرپرستی مسعود نکویی و «کر آوای باران» به سرپرستی سارا جلایی در برج آزادی آثار خود را ارائه می دهند.

گروه پرطرفدار «چارتار» نیز ساعت های 18:15 و 21 در برج میلاد تهران میزبان علاقه مندان خود با اجرای چند قطعه جدید و قطعه های آلبوم «باران تویی» خواهند بود.

شنبه 25 بهمن؛ لذت شنیدن موسیقی ایرانی در کنار کلاسیک نوازی 15 ساله ها

در روز شنبه 25 بهمن ماه و در بخش پاپ جشنواره ساعت 18:15 کنسرت سیروان خسروی و ساعت 21 کنسرت احسان خواجه امیری میزبان علاقه مندان موسیقی است.

در بخش رقابتی گروه‌های «صراحی» به سرپرستی محمد مهدی کاردگرد، «نغمه سپهر» به سرپرستی حسین روزبهانی، «آواز دامور» به سرپرستی فراز خسروی دانش و «کر گرگان» به سرپرستی ابوذر اسماعیلی ثالث از ساعت 18:15 تا 21 در برج آزادی آثار خود را ارائه خواهند داد. این در حالی است که در بخش نسلی دیگر نیز ساعت 20 تکنوازی سه تار سپیده مشکی و گروه «سپهر» به سرپرستی احمد رضا خواه و مهدی امامی آثار خود در فرهنگسرای ارسباران اجرا می کنند.

در بخش ویژه بانوان نیز گروه «دادمهر» به سرپرستی پروین سلطانی ساعت 18:15 در فرهنگسرای نیاوران کنسرت خود را برگزار می‌کند. تالار ایوان شمس نیز گروه «کوارتت» از کشور ایتالیا در بخش بین‌الملل ساعت 18:15 و ارکستر «ایستگاه» به سرپرستی مهدی نوروزی ساعت 21 برنامه‌های خود را در بخش جنبی ارائه خواهند کرد.

سالن رودکی نیز از ساعت 15 میزبان دونوازی ویولنسل و پیانوی مهگل طاهری زمانی، آهنگساز 15 ساله، دونوازی ویولن و پیانوی امین مجدم‌زاده و تک‌نوازی پیانوی مریم صوفی سیاوش خواهد بود. این در حالی است که از ساعت 18:30 نیز ارکستر مجلسی «رسا» به سرپرستی مظفر نبیلی و کوارتت گیتار کلاسیک «چهار فصل» وحید وحیدپور میزبان علاقه‌مندان به موسیقی خواهند بود. ساعت 21:30 نیز در بخش بین‌الملل دوئت پیانو و کلارینت هنرمندان کشورهای اتریش و ایتالیا برای دوستداران موسیقی اجرا خواهد شد. در این روز تالار وحدت هیچ اجرایی ندارد.

یکشنبه 26 بهمن؛ ضیافت «زاگرس‌نشینان» یا «کوارتت هلندی‌ها»

در چهارمین روز از برگزاری سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر مصادف با روز یکشنبه (26 بهمن ماه) گروه موسیقی زاگرس به سرپرستی استاد ایرج رحمانپور ساعت 18:15 در بخش موسیقی نواحی و گروه ایرانی به سرپرستی پژمان طاهری در بخش جنبی آثار خود را در تالار ایوان شمس اجرا خواهند کرد.

ساعت 18:15 همین روز گروه موسیقی «ژیوار» به سرپرستی ژیوار شیخ‌الاسلامی در فرهنگسرای نیاوران پذیرای دوستداران موسیقی خواهند بود. گروه موسیقی «رستاک» نیز به سرپرستی سیامک سپهری و کوارتتی از کشور هلند به ترتیب در ساعت‌های 18:15 و 21 در تالار وحدت میزبان علاقه‌مندان موسیقی هستند.

این در حالی است که در بخش استعدادهای درخشان نیز از ساعت 15 تک نوازی پیانوی شقایق خانی‌پور، تک‌نوازی ویولن امیر غفاری، دو نوازی ویولنسل و پیانوی محمد حسین غریبی، تریو پیانو کلارینت و ویولا متین لادانی پذیرای دوستداران موسیقی خواهند بود.

ارکستر زهی «پاتتیک» به رهبری حمید بنی سعید و ارکستر پاسارگاد به رهبری امین غفاری و مهدی پناهی دیگر گروه‌های موسیقایی شرکت‌کننده در بخش رقابتی جشنواره هستند که ساعت 18:30 در تالار رودکی آثار خود را اجرا می‌کنند؛ ضمن اینکه ساعت 21:30 نیز در همین تالار رسیتال پیانوی فرهنگ حکیمی‌نژاد در بخش جنبی اجرا خواهد شد.

فرهنگسرای ارسباران نیز ساعت 20 همین روز شاهد اجرای تک‌نوازی سنتور کاوه شفیعی و کنسرت «نوای ارغنون» محمد عشقی در بخش نسلی دیگر جشنواره موسیقی خواهد بود. در برج آزادی نیز از ساعت 18:15 گروه «دلشدگان مشهد» به سرپرستی رامین میلانی، «همنوازان شهریار» به سرپرستی ایمان محمد قاسم، گروه آوازی «پاسارگاد» به رهبری حامد فقیهی و آنسامبل‌سازی و آوازی «همگام» به سرپرستی فرزین عابدینی در بخش رقابتی پذیرای مخاطبان خواهد بود.

شهرام شکوهی و فرزاد فرزین نیز به ترتیب در ساعت‌های 18:15 و 21 در بخش پاپ جشنواره که در برج میلاد برگزار می‌شود، میزبان طرفداران خود خواهند بود.

دوشنبه 27 بهمن ماه؛ محسن یگانه و تازه‌ترین کنسرت بعد از سفر آمریکا

دوشنبه 27 بهمن ماه در پنجمین روز از برگزاری جشنواره، کوارتت کشور هلند به هنرمندی یوری هونینگ ساعت 18:15 و ارکستر زهی کشور استونی ساعت 21 در بخش بین‌الملل جشنواره در تالار وحدت کنسرت خود را اجرا خواهند کرد.

دوئت کلارینت و پیانوی کیمیا روهینا و آنیتا یعقوبی، تک‌نوازی پیانوی سارا صوفی سیاوش و دونوازی ویولن و پیانوی پوریا اوصانلو آثار اجرایی بخش استعدادهای درخشان جشنواره را در این روز تشکیل می‌دهند که تمامی این اجراها از ساعت 15 در تالار رودکی به صحنه خواهد رفت. ضمن اینکه ساعت 18:30 نیز دوئت پیانو و فلوت فیروزه نوایی در بخش‌ بین‌الملل و ساعت 21:30 دونوازی پیانو و بربت سامان احتشامی‌پور و مجید ناظم‌پور و کنسرت گروه «عود زریاب» به سرپرستی مجید ناظم‌پور در همین تالار پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

در بخش موسیقی نواحی نیز گروه «شبدیز» به سرپرستی محسن حیدری ساعت 18:15 و گروه «آگرین» به سرپرستی عادل نادری ساعت 21 در تالار ایوان شمس کنسرت‌های خود را اجرا می‌کنند. در بخش موسیقی بانوان نیز گروه کُر هنرستان موسیقی دختران به سرپرستی شهلا میلانی ساعت 18:15 در فرهنگسرای نیاوران برنامه خود را اجرا خواهند کرد.

در فرهنگسرای ارسباران تکنوازی تار امیر شریفی و «همنوازان رها» به سرپرستی سعید کُرد مافی ساعت 20 در بخش نسلی دیگر جشنواره آثار خود را ارائه خواهند داد. البته در بخش رقابتی نیز گروه «همنوازان ایران» به سرپرستی کاوه پیمان، گروه «همنوازان چکاو» به سرپرستی مهدی مرتضایی، گروه کُر «صبای مشهد» به سرپرستی محمد یوسفی و گروه کُر «آوای ماهان» به سرپرستی نیما فاتحی ساعت‌های 18:15 و 21 در برج آزادی برنامه‌های خود را اجرا خواهند کرد.

محسن یگانه، خوانند موسیقی پاپ کشورمان نیز بعد از مدت‌ها دوری از اجراهای زنده در کشورمان، ساعت‌های 18:15 و 21 کنسرت خود را در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌کند.

سه‌شنبه 28 بهمن؛ اولین کنسرت رسمی گروه «دنگ‌شو» در جشنواره

در ششمین روز از برگزاری جشنواره نیز گروه موسیقی «دنگ‌شو» بعد از مدت‌ها تلاش برای دریافت مجوز کنسرت و البته انتشار رسمی آلبوم «اتاق گوشواره» در یک نوبت و در ساعت 18:15 در برج میلاد اولین کنسرت رسمی خود را برگزار خواهد کرد. ساعت 21 نیز بابک جهانبخش دیگر خواننده موسیقی پاپ کشورمان اجرای زنده‌ای در همین مکان خواهد داشت.

برج آزادی نیز در ساعت 18:15 میزبان گروه «همنوازان آبنوس» به سرپرستی علیرضا صدیقی‌نسب و «همنوازی ایرانی» به سرپرستی محمدرضا فیاض در بخش رقابتی خواهد بود. در همین مکان و در ساعت 21 نیز گروه «گیل و آمارد» به سرپرستی ناصر رحمتی کنسرت خود را اجرا خواهند کرد.

در بخش نسلی دیگر نیز ساعت 20 تکنوازی قانون پریچهر خواجه و کنسرت گروه «نغمه صبا» به سرپرستی وحید تاج، میزبان علاقه‌مندان به موسیقی ایرانی است. این در حالی است که در بخش ویژه بانوان نیز گروه «ستاره قطبی» به سرپرستی بهار ایچی ساعت 18:15 کنسرت خود را در فرهنگسرای نیاوران اجرا خواهند کرد.

اجرای گروه موسیقی «آموزشگاه موسیقی وَدا» به سرپرستی سودابه سالم ساعت 18:15 در بخش کودک و نوجوان و اجرای کوارتت کشور ایتالیا ساعت 21 در بخش بین‌الملل برنامه‌های این روز از جشنواره در تالار ایوان شمس خواهد بود.

در تالار وحدت نیز ارکستر زهی کشور استونی ساعت 18:15 در بخش بین‌الملل و ارکستر «آی‌سو» به سرپرستی مازیار یونسی ساعت 21 اجراهایی خواهند داشت. این در حالی است که در بخش استعدادهای درخشان، دونوازی ویولنسل و پیانوی هاله آخوند سامانی، دونوازی ویولن و پیانوی گلنوش اخوان، تکنوازی پیانوی سحر طاهرخانی و کوارتت فلوت، ویولن، ویولا و ویولنسل هلیا گلمغانی آذر ساعت 15 در تالار رودکی آثار خود را ارائه خواهند داد. ساعت 18:30 نیز رسیتال پیانو و فلوت ایران و اتریش با هنرمندی علی باستانی‌نژاد در بخش بین‌الملل و ساعت 21:30 کنسرت پیانو و آواز محمدرضا صادقی و نگین سریر در بخش جنبی آثار خود را ارائه خواهند کرد.

چهارشنبه 29 بهمن ماه؛ منتظر سورپرایز ویژه بنیامین بهادری باشید

روز چهارشنبه 29 بهمن ماه و در هفتمین روز از برگزاری سی امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، آنسامبل کشورهای تونس و سوئیس ساعت 18:15 در بخش بین‌الملل و گروه «سازینه نواحی ایران» به سرپرستی پیمان بزرگ‌نیا ساعت 21 در بخش موسیقی نواحی آثار خود را در تالار وحدت اجرا می‌کنند.

بنیامین بهادری، خواننده صاحب نام پاپ کشورمان نیز که پیش از برگزاری تازه‌ترین کنسرت خود در ایران تور کشورهای اروپایی خود را نیز به پایان رسانده، در این روز با سورپرایزهای ویژه‌ای که به مناسبت روز عشق ایرانی در نظر گرفته، میزبان مخاطبان خود در برج میلاد طی ساعت 18:15 و 21 خواهد بود.

گروه «دستاس» به سرپرستی پیام جهان مانی ساعت 20 در بخش نسلی دیگر میزبان دوستداران موسیقی ایرانی در فرهنگسرای ارسباران خواهد بود. هادی منتظری با گروه «تیام» و بابک راحتی با گروه «همنوازان اقبال» در بخش جنبی طی ساعت‌های 18:15 و 21 در برج آزادی پذیرای تماشاگران خواهد بود.

در بخش ویژه بانوان نیز گروه «پرسیا» به سرپرستی فهیمه نور محمدی ساعت 18:15 کنسرت خود را در فرهنگسرای نیاوران اجرا خواهد کرد. این در حالی است که در بخش استعدادهای درخشان تکنوازی پیانو فواد محمودی، تکنوازی ویولن نیلوفر هادی سُهی، دوئت گیتار پارسا سنجری و پریسا حیدری‌نژاد، دونوازی ویولنسل و پیانو ماکان خوئی‌نژاد از ساعت 15 اجراهای خود را در تالار رودکی آغاز خواهند کرد. ساعت 18:30 نیز در همین تالار گروه «خنیاگران امروز» به سرپرستی مهرداد پاکباز در بخش جنبی و ساعت 21:30 دوئت پیانو و ویولن کشور ارمنستان در بخش بین‌الملل کارهای خود را اجرا می‌کنند.

در تالار ایوان شمس نیز گروه «پارس» به سرپرستی ناصر نظر در بخش کودک و نوجوان ساعت 18:15 و گروه «دالغا» به سرپرستی چنگیز مهدی‌پور در بخش موسیقی نواحی ساعت 21 کنسرت‌های خود را اجرا می‌کنند.

پنجشنبه 30 بهمن ماه؛ خداحافظی با یک جشنواره

در آخرین روز از برگزاری جشنواره نیز ساعت 18:15 ارکستر سمفونی عراق به رهبری آرش امینی و محمد آل ثمین در بخش بین‌الملل کنسرت خود را در تالار وحدت برگزار می‌کنند.

در تالار رودکی و در بخش استعدادهای درخشان نیز تکنوازی پیانو کسری فریدی، دونوازی ویولنسل و پیانوی ژابیز و گلریز زربخش ساعت 15 اجرا می‌شود. در ساعت 18:30 نیز دوئت پیانو و ویولن کشور ارمنستان در بخش بین‌الملل و در ساعت 21:30 ارکستر موسیقی نو به رهبری علیرضا مشایخی در بخش جنبی میزبان علاقه‌مندان به موسیقی است.

گروه «اُرف» به سرپرستی مسعود نظر در بخش کودک و نوجوان و گروه «لوتوس» به سرپرستی سینا سرلک به ترتیب در ساعت‌های 18:15 و 21 میزبان تماشاگران در تالار ایوان شمس خواهند بود. این در حالی است که گروه موسیقی «تروند» به سرپرستی رضوان نباتی ساعت 18:15 در فرهنگسرای نیاوران ویژه بانوان و تکنوازی تار علی کاظمی و کنسرت «نغمه‌های مرکب» به سرپرستی سعید نایب محمدی و مهدی امامی ساعت 20 در فرهنگسرای نیاوران در قالب بخش نسلی دیگر جشنواره کارهای خود را ارائه خواهند داد.

در برج آزادی نیز گروه «دِرنگ» به سرپرستی محمدرضا فیاض در بخش جنبی و گروه «تبری» به سرپرستی جلال محمدی در بخش موسیقی نواحی به ترتیب طی ساعت‌های 18:15 و 21 کنسرت خود را برگزار می‌کنند. ضمن اینکه در ساعت‌های 18:15 و 21 همین روز برج میلاد میزبان گروه «سِون» در بخش موسیقی پاپ خواهد بود.

مراسم اختتامیه سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر نیز ساعت 19 جمعه (اول اسفند ماه) در تالار وحدت برگزار می‌شود. این در حالی است که همزمان با مراسم اختتامیه ساعت‌های 18:15 و 21 محمد علیزاده کنسرت خود را در برج میلاد برگزار می‌کند.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه