رفتن به بالا
  • شنبه - 11 بهمن 1393 - 08:39
  • کد خبر : ۴۵۸۶
  • چاپ خبر : آلبوم تازه علیرضا قربانی و برادران پورناظری رونمایی شد
علیرضا قربانی

آلبوم تازه علیرضا قربانی و برادران پورناظری رونمایی شد

صفحه موسیقی – مراسم رونمایی آلبوم «قطره‌های باران» به آهنگسازی برادران پورناظری و خوانندگی علیرضا قربانی جمعه (دهم بهمن ماه) در تالار ایران فرهنگستان هنر برگزار شد. به گزارش خبرنگار مهر، سهراب پورناظری آهنگساز و تنظیم‌کننده این آلبوم موسیقایی در ابتدای مراسم گفت: اثر «قطره‌های باران» تولید سال 1387 است که بنا به دلایلی، تاکنون […]

صفحه موسیقی – مراسم رونمایی آلبوم «قطره‌های باران» به آهنگسازی برادران پورناظری و خوانندگی علیرضا قربانی جمعه (دهم بهمن ماه) در تالار ایران فرهنگستان هنر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سهراب پورناظری آهنگساز و تنظیم‌کننده این آلبوم موسیقایی در ابتدای مراسم گفت: اثر «قطره‌های باران» تولید سال 1387 است که بنا به دلایلی، تاکنون انتشار آن میسر نبود. این اثر در راستای همکاری مشترک من و دوست عزیزم، علیرضا قربانی همراه با آلبوم «سماء تنبور» بود که این اثر چند سال گذشته منتشر شد اما آلبوم «قطره‌های باران» که در فضای موسیقی سنتی برای مخاطب تولید شده، موفق به انتشار نشد.

 آلبومی که سازندگانش از آن خبر نداشتند

وی افزود: این اثر در راستای کارهای قبلی ما که همواره دوست داشتیم چند ژانر مختلف موسیقایی از کلاسیک غربی تا موسیقی سنتی را تجربه کنیم، برای علاقه‌مندان آماده شده بود؛ ضمن اینکه ما در این آلبوم برای اولین بار از دکلمه استاد پرتو کرمانشاهی از شاعران پیشکسوت منطقه کرمانشاه استفاده کردیم. به هر ترتیب این اثر ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند آلبوم قابل تاملی برای علاقه‌مندان موسیقی به حساب آید. ما در این آلبوم سعی کرده‌ایم تصنیف‌های زیادی را در کار بگنجانیم ضمن اینکه در این راه حضور بسیار پرقدرت گروه موسیقی شمس و تعدادی از نوازندگان آمریکایی در بخش کلاسیک غربی و علیرضا قربانی که به نظر من یکی از پر قدرت‌ترین اجراهای خود را انجام داد، بسیار نقش تعیین‌کننده‌ای داشته و دارد.

 

پورناظری تصریح کرد: گرچه این اثر در چندین سال گذشته منتشر شده است، اما این کار نیز در راستای همان هدفی است که ما برای آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» به خوانندگی همایون شجریان دنبال می‌کردیم تا بتوانیم با این راه، با مردم خود ارتباط برقرار کنیم؛ ضمن اینکه استفاده از آثار شاعران معاصر از جمله پرتو کرمانشاهی و محمدعلی بهمنی در کنار ساخته‌های پدرم کیخسرو پورناظری که تصنیف‌هایی سنتی هستند، نکات دیگری بوده که می‌تواند در توضیح نحوه انتشار آلبوم به آن اشاره کند.

این نوازنده و آهنگساز در ادامه صحبت‌های خود گفت: آلبوم «قطره‌های باران» برای انتشار یک سیر پنج ساله را طی کرد. ما در ابتدا قرار بود این اثر را به مرکز موسیقی سازمان صدا و سیما بدهیم اما بعدها خواستم که این آلبوم به من واگذار شود اما این امر محقق نشد و سرانجام موسسه سروش دست به انتشار این آلبوم موسیقایی زد که ما هم خبردار نبودیم اما وقتی پوستر و بروشور کار را در تعدادی از فضاهای مجازی دیدیم، متوجه انتشار آن شدیم. با این حال از تهیه‌کننده اثر خواستیم تا اجازه دهد ما روی این اثر کار دوباره‌ای را انجام دهیم که از همین جا پروسه شبانه‌روزی ما آغاز شد و ما سرانجام کار را در آذر ماه امسال آماده کردیم.

پورناظری بیان کرد: می‌توان گفت بیش از 40 درصد کار بازسازی دوباره شده که خوشبختانه با تلاشی که توسط علیرضا قربانی و سایر دوستانم در حوزه تهیه و تولید این آلبوم انجام گرفت، خروجی کار برایم جالب بود. به هر حال امیدوارم در جامعه راهی باز کرده و به دل مردم بنشیند.

یک انتخاب شایسته برای تولید یک آلبوم موسیقی

محمدعلی بهمنی، شاعر و غزلسرای کشورمان نیز در این مراسم با ابراز خرسندی از انتشار آلبوم «قطره‌های باران» گفت: خوشحالم که خانواده پورناظری با انتخاب شایسته‌ای که از کارهای استاد پرتو کرمانشاهی انجام داده‌اند، پیوند شیرین بین موسیقی و شعر را شکل داده‌اند. اگر کارهای پرتو کرمانشاهی را بخوانید، متوجه می‌شوید که او با چه قدرت و توانایی دست به خلق غزل‌هایی زده که در ادامه سبک و الهام گرفتن از بزرگانی چون نیما بوده است.

 

وی ادامه داد: استاد پرتو کرمانشاهی آثار بسیار ارزشمندی به جامعه ادبی کشور ارائه کرد که امیدواریم انتشار چنین اثری بتواند دریچه مناسبی برای آشنایی هر چه بهتر و بیشتر مردم با این شاعر و غزلسرای توانمند کشورمان باشد.

یک توصیه موسیقایی از مدیرعامل خانه موسیقی

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی هم که در این مراسم حضور داشت با تجلیل از مقام هنری استاد کیخسرو پورناظری، گفت: آلبوم «قطره‌های باران» برای من یادآور خاطرات خوبی است که در طول دوران هنری خود با خانواده پورناظری داشتم. می‌توانم ببینم که خانواده پورناظری هنرمندانی هستند که کارهایشان با هم، همپوشانی دارند. درواقع سنت‌گرایی و رجوع به موسیقی اصیل ایرانی استاد کیخسرو پورناظری به همراه خلاقیت نوآوری تهمورس و سهراب پورناظری می‌تواند موسیقی را به مخاطب ارائه دهد که حتما بارها شنیدنی است؛ به ویژه اینکه این موسیقی با صدای علیرضا قربانی که هنرمندی شایسته، با اخلاق و با شخصیت است، رقم بخورد.

این خواننده موسیقی ایرانی تاکید کرد: به نظر من این گونه آثار هر چه تولید شود، باز هم کم است. زیرا در روزگاری حضور داریم که مشخص نیست موسیقی به کدام سمت می‌رود. ما متاسفانه شاهد آثاری هستیم که به هیچ عنوان نمی‌توان برای آنها کلمه موسیقی را به کار برد. بنابراین لازم است که هنرمندان شریف موسیقی ایرانی همگی با یک عزم جدی سعی کنند تا این موسیقی را زنده نگه دارند؛ موسیقی که همه تاریخ و هویت ماست.

 

وی افزود: در یک مقایسه اجمالی می‌بینیم که متاسفانه موسیقی در جامعه ما در مسیری که باید باشد، نیست و این نیازمند عزمی جدی از سوی مخاطبان و هنرمندان است که باید به اصلاح این ماجرا بیایند. ما نباید هویت خود را فراموش کنیم. ما باید بدانیم جان‌مایه موسیقی ما، موسیقی اصیل و ایرانی است که نباید فراموش شود. پس باید به فرزندان خود و این نسل جدید بیاموزیم که با این موسیقی بزرگ شوند.

قربانی ناجی آلبوم «قطره‌های باران» را معرفی کرد

علیرضا قربانی، خواننده آلبوم «قطره‌های باران» نیز که در این مراسم حضور داشت، با ابراز خرسندی از حضورش در این آلبوم موسیقایی، توضیح داد: نکته‌ای که در این کار برای من بسیار مهم بود، این بود که بخش اعظم کار در قالب ارکستراسیون ایرانی است که طعم و بوی موسیقی ایرانی می‌دهد و این وظیفه ماست که بتوانیم در قالب چنین آثاری، ترویج‌دهنده موسیقی اصیل ایرانی باشیم؛ موسیقی که برخاسته از ردیف دستگاهی ایرانی است و متاسفانه در سال‌های اخیر با تمام احترام و دست‌بوسی که نسبت به هنرمندان عرصه موسیقی دارم، به آن توجهی نشده و ما شاهد آثاری هستیم که دارای کیفیت خوبی نیست. به افول رفتن کیفیت و نوشتار برخاسته از موسیقی ناب ایرانی، حقیقی است که در حال رخ دادن است و لازم است که این موضوع برای جوانان و آهنگسازان نیز دغدغه باشد.

این خواننده ادامه داد: گرچه بسیاری از دوستان برای تهیه و تولید آلبوم «قطره‌های باران» تلاش خود را انجام دادند، اما به اعتقاد من کار مردانه را سهراب پورناظری انجام داد و من شاهد این موضوع بودم که او شبانه‌روز برای بازسازی آلبوم زحمت کشید. درواقع می‌توانم بگویم سهراب این آلبوم موسیقی را نجات داد و درخشانش کرد و جا دارد از همین جا به او یک خسته‌نباشید ویژه بگویم که این اثر قابل توجه را به مخاطبان خود ارائه داده است.

 

قربانی با اشاره به حضور استاد کیخسرو پورناظری در خلق برخی از ملودی‌های این آلبوم موسیقایی، گفت: من شخصا به ملودی‌های استاد کیخسرو پورناظری علاقه دارم چرا که در بسیاری از موارد، شما نمی‌توانید ملودی‌های مشابه حوزه موسیقی ایرانی را در کارهای ایشان ببینید. این استاد هم در گردش ملودی‌ها و هم در تنوع آنها، تصنیف‌های بی‌نظیر، پیچیده و منحصر به فردی را خلق می‌کند که واقعا برای من جالب توجه است.

وی تصریح کرد: امروز به هر ترتیب خوشحالم که آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» تهمورس پورناظری و همایون شجریان با همه نقدهای غیرمنصفانه و منصفانه‌اش، در ژانر موسیقی ایرانی دیده شد و این حرکت بسیار مثبتی است که می‌تواند نشانه‌های خوبی برای موسیقی ایرانی باشد. بنابراین امیدوارم این کار نیز به اندازه خودش دیده شود و مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد.

تهمورس پورناظری، یکی از آهنگسازان آلبوم «قطره‌های باران» نیز با ابراز خرسندی از اینکه این آلبوم موسیقایی به استاد پرتو کرمانشاهی تقدیم شده است، گفت: اولین کارهایم را با آهنگسازی روی کارهای استاد پورناظری شروع کردم چرا که همیشه دنبال کارهایی بودم که نشنیده و نخوانده باشند و این افتخار من است که این بار توفیق همکاری با استاد پرتو کرمانشاهی را پیدا کنم و امیدوارم این اثر که از دل برآمده، به دل نیز بنشیند.

علیرضا قربانی

استاد کیخسرو پورناظری نیز در بخش پایانی این نشست گفت: محمدعلی بهمنی یکی از برومندترین غزلسراهای ایران زمین است که امروز افتخار دادند و در کنار ما حضور دارند و من بسیار خوشحالم که در این مدتی که از فعالیت هنری‌ام می‌گذرد، روی غزل‌های این شاعر، آهنگ ساخته‌ام و در برخی از آنها علیرضا قربانی به زیبایی خوانده است.

وی با اشاره به حضور پرتو کرمانشاهی در این آلبوم موسیقایی نیز گفت: بیش از 50 سال است که با استاد پرتو کرمانشاهی دوستی دیرینه دارم. او یکی از افتخارات شهر ماست که در شعرهای خود همواره از مضامین جالب و ردیف‌های بسیار ارزشمند استفاده می‌کند. درواقع او در شعرهایش به قدری به سه فرهنگ ذهنی غنای زبان کُردی کرمانشاهی، فارسی و زبان محلی اهمیت می‌دهد که همیشه موجب رضایتمندی من از کار با او می‌شود.

این هنرمند پیشکسوت تصریح کرد: در خانواده پورناظری هم این سه اندیشه هنری همواره جاری و ساری است که بتوانیم به صورت همزمان به موسیقی ملی، موسیقی کُردی و موسیقی تنبور که در آن بزرگ شدیم، توجه کنیم و اگر غنایی هم در کار بوده، وجود این سه اندیشه هنری در آن بی‌تاثیر نبوده است.

بر اساس این گزارش در بین اجرای سخنرانی‌ها، سه قطعه از آلبوم «قطره‌های باران» برای مخاطبان پخش شد.

احسان تابع قانون، نماینده موسسه کار و اندیشه که حامی مالی تولید آلبوم موسیقایی «قطره‌های باران» بود نیز به ارائه برنامه‌های این موسسه در تولید آثار فرهنگی هنری پرداخت.

 

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه