رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 24 دی 1393 - 13:57
  • کد خبر : ۴۳۳۹
  • چاپ خبر : گفتگو با علی ایلیا

گفتگو با علی ایلیا

صفحه موسیقی – محسن معراجی : همیشه بر این معتقد بوده و هستم که آنچه که یک شاعر یا ترانه سرا را متفاوت می کند ؛ زاویه نگاه شاعر یا ترانه سرا می باشد . ” علی ایلیا ” مصداق بارزی است برای این مقوله ؛ بعلاوه ی اینکه در کلمه به کلمه ی ترانه […]

صفحه موسیقی – محسن معراجی : همیشه بر این معتقد بوده و هستم که آنچه که یک شاعر یا ترانه سرا را متفاوت می کند ؛ زاویه نگاه شاعر یا ترانه سرا می باشد . ” علی ایلیا ” مصداق بارزی است برای این مقوله ؛ بعلاوه ی اینکه در کلمه به کلمه ی ترانه هایش به شدت ” خودش ” است .

ایلیا را چند سالی است می شناسم و خوشحالم که پس از مدت ها بار دیگر با این دوست قدیمی ؛ همکلام شدم . گفتگوی من با وی را در ذیل خواهید خواند :

 

 

__________________________________________________

نسل جدید برخلاف گذشته بیشتر دنبال « حالا هرچی شد بنویسیم» هستند

__________________________________________________

– در تازه ترین آلبوم فریدون آسرایی یک قطعه ی احساسی با ترانه ی تو شنیده شد . از شکل گیری این همکاری بگو .

سال گذشته به صورت خیلی اتفاقی میلاد اکبری روی ترانه «یاد تو می افتم» ملودی ساخت و کار رو به فریدون عزیز سپرد. قرار بود تیتراژ سریالی باشه که نشد و در آلبوم قرار گرفت.

 

– در مجموع از کلیت این قطعه ( یاد تو می افتم ) رضایت داری ؟

خیلی زیاد. خوشحالم که مردم کار و دوست داشتند و خوشحالم با خواننده ایی کار کردم که با کارهاش روزگاری زندگی می کردم . جالب اینه که پنج سال پیش که این شعر رو می نوشتم اصلا فکر نمی کردم به اجرا برسه . . .

 

– استقبال مردم از کتابت ( قدم زدن با پیاده رو ) چگونه بود ؟ آیا به فکر انتشار کتاب دیگری هستی ؟

خوب بود ، راضی بودم. تقریبا چاپ اول قدم زدن با پیاده رو به اتمام رسیده و اگه خدا بخواد چاپ دوم هم منتشر میشه. از انتشارات دارینوش که خیلی برای این کتاب زحمت کشید هم همیشه ممنونم.

مجموعه دوم هم با عنوان«گریه برای دختری که زنم بود…» هم در مراحل اخذ مجوز قرار داره که اگه مشکلی پیش نیاد تا آخر سال از طریق انتشارات نیماژ پخش میشه.

 

Ali-ilia-2

 

– بسیار خب . جلساتی که تحت عناوین مختلف انجمن و … مرتبط با ترانه برگزار می شوند ، چقدر موثر هستند ؟ فرم برگزاری آنها به نسبت سال های پیش دچار تغییر شده ؟ به نظر تو آیا برای نوجوانان و جوانان ما موثر هستند ؟

جلسات که تاثیر زیادی دارند همین که تو شرایط و بین شاعران و شعر دوستان حضور داشته باشی انرژی و انگیزه میده. فرم برگزاری تغییر زیادی نکرده ، فقط نسل جدید برخلاف گذشته بیشتر دنبال « حالا هرچی شد بنویسیم» هستند تا دنبال «چی بنویسیم». متاسفانه این دوستان بیشتر دست به گوشی هستن تا دست به قلم ( ! ! ) یعنی فقط دنبال این هستند که ترانه هاشون به هر شکلی اجرا بشه…

صدالبته هستند کسانی از همین نسل که واقعا کار می کنند و شعر رو برای شعر می نویسند مثل محمد ابراهیمی،کسری بختیاریان،خانم هانیه میرسعید،امید روزبهانی و… که امیدوارم یه روز نتیجه تلاششون و ببینند.

 

Ali - ilia3

 

– از همکاری های جدیدت در موسیقی برایمان بگو .

تو بازار موسیقی ایران تا زمانی که کاری منتشر نشه ؛ نمیشه خبرشو اعلام کرد اما با حمید عسکری ، سهراب پاکزاد ، مسعود امامی ، بابک مافی ، شهاب رمضان و چند تا خواننده جدید خوش صدا مثل سهیل پندوش کارهایی انجام دادیم که امیدوارم زودتر پخش شوند .

 

– نام چند نفر را می گویم ، اولین جمله کوتاه یا کلمه ایی که به ذهنت می رسد را بگو :

 علیرضا آذر: استاد

رضا صادقی: بامحبت

میلاد اکبری: رفیق

علی بحرینی: خیلی بهش مدیونم

400 باند: اشتباهی که تجربه خوبی بود

دکتر افشین یداللهی: رو راست

سجاد عزیزی آرام: عزیز و آرام

 

– حرف پایانی .

بی عشق جهان یعنی …

یک چرخش بی معنی …

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه