رفتن به بالا
  • یکشنبه - 14 دی 1393 - 20:20
  • کد خبر : ۴۱۴۰
  • چاپ خبر : گزارش تصویری رونمایی از آلبوم “شکوه” محمد اصفهانی
محمد اصفهانی آلبوم شکوه

گزارش تصویری رونمایی از آلبوم “شکوه” محمد اصفهانی

صفحه موسیقی – مراسم رونمایی از آلبوم «شکوه» با حضور محمد اصفهانی، عبدالجبار کاکایی، علیرضا کهن‌دیری و پدرام کشتکار عصر شنبه ۱۳ دی ماه در خبرگزاری مهر برگزار شد. عصرشنبه ۱۳ دی ماه نشست رونمایی آلبوم “شکوه” با صدای محمد اصفهانی و با حضور عبدالجبارکاکایی (ترانه سرا)، علیرضا کهن دیری (موزیسین)، پدرام کشتکار (موزیسین) و […]

صفحه موسیقی – مراسم رونمایی از آلبوم «شکوه» با حضور محمد اصفهانی، عبدالجبار کاکایی، علیرضا کهن‌دیری و پدرام کشتکار عصر شنبه ۱۳ دی ماه در خبرگزاری مهر برگزار شد.

عصرشنبه ۱۳ دی ماه نشست رونمایی آلبوم “شکوه” با صدای محمد اصفهانی و با حضور عبدالجبارکاکایی (ترانه سرا)، علیرضا کهن دیری (موزیسین)، پدرام کشتکار (موزیسین) و محمد اصفهانی (خواننده) در سالن اجتماعات خبرگزاری مهر با مجری‌گری علیرضا سعیدی (روزنامه نگار) برگزار شد.

در ابتدای نشست بعد از قرائت قرآن و سرود ملی ایران عبدالجبارکاکایی از پروسه طولانی شدن و مشکلات مربوطه آن گفت: این آلبوم نزدیک به ۱۳ سال ساختتش طول کشید و عوامل در طول همین ۱۳ سال دائما درباره نوع شعر‌ها و مضمون آن‌ها همفکری می‌شد تا نتیجه خوبی بدست آید.

کاکایی ادامه داد: در این آلبوم سعی بر این شده تا به مضمون اصلی که همه با آن درگیر بودند یعنی جنگ پرداخته شود و در آن

زمان جامعه به نوعی دچار دگرگونی شده بود و این مساله کاملا در آثار هنرمندان سایه انداخته بود، یکی از چیزهایی که در ادبیات جهانی بهای زیادی داده می‌شود همین پیامدهایی است که از جنگ می‌ماند علی الخصوص بازماندگان آنکه باید نسبت به آن‌ها توجه بیشتری داشت.

ترانه سرای «کبوتر» در ادامه صجبت‌هایش اذعان داشت: متاسفانه به خاطر کج سلیقگی مدیران آنطور که باید و شاید به مضمون جنگ پرداخته نشده و اینطور احساس شده که اگر بیش از حد به آن توجه کرد باعث پایین آمدن ارزش‌های جنگ می‌شود.

این شاعر به نام در پایان صحبت‌هایش گفت: در این آلبوم ۳ قطعه وجود دارد که یکی از آن‌ها با نام «قاب» سروده خودم و مابقی سروده دوستانی چون علیرضا قزوه و مرحوم حسینی هستند، قطعه‌ای که سروده مرحوم حسینی بود دچار یک سری انتقادهایی شده بود و اصرار بر این اساس بود که نگاه او به جنگ را نگاهی تند و تیز است اما من از صمیم قلب این کار را پسندیدم.

در ادامه نشست علیرضا کهن دیری از تجربه حضورش در این آلبوم گفت: موزیک یک اثر همیشه خودش آن حرفی را که باید بزند، می‌زند و من حرف دیگری ندارم. فقط باید به این نکته اشاره کنم تا زمانی که من شعری را دوست نداشته باشم و با آن ارتباط برقرار نکنم برایش آهنگ نمی‌سازم اما این کار را بسیار دوست داشتم و از آقای کاکایی ممنون هستم که شعر خود را به من رساندند تا آن را آهنگسازی کنم.

بعد از او نوبت به دیگر آهنگساز کار یعنی پدرام کشتکار رسید که او هم از حضور در «شکوه» را اینطور بیان کرد: زمانی که کار موسیقی را شروع کردم جوان بودم و عاشق موسیقی اما امروز روز اهدافم به طور کل تغییر یافته و بنا به صحبتی که استاد کاکایی داشتند که این آلبوم از زمان جنگ آغاز شد و زمان صلح به پایان رسید اما من اعتقادم این است که «شکوه» انقدر ماند تا موهای من سپید شود تا اجازه داشته باشم امروز در اینجا بنشینم.

این موزیسین با سابقه ادامه داد: کاری که ساختم شعرش متعلق به علیرضا قزوه بود و «ماهی‌ها» نام داشت اما ساختن آن برایم بسیار دشوار بود چرا که خودم بچه جنگ هستم و در هنگام ساخت آن دائما صحنه‌های آن ترانه برایم تداعی شده و حالم را بد می‌کرد.

سرانجام نوبت به محمد اصفهانی رسید تا در مورد این آلبوم صحبت کند: در این آلبوم یک چیزی که بسیار مهم بود وجود همدلی و همفکری‌های بین گروه بود که بسیار در ساخت کار تاثیر می‌گذاشت و باعث شد تا امروز این آلبوم با این شکل به دست شما برسد.

اصفهانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر سفارشی بودن آلبوم گفت: ابتدا باید بدانیم مفهوم سفارش چیست. این پیشنهادی بود که ۱۳ سال پیش توسط مهدی ارگانی معاون هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) به من ارائه شد. باایشان صحبت کردیم و خوشبختانه متوجه شدیم که نظرات ما به هم نزدیک و قابل تجمیع است. من از اول می‌دانستم سراغ چه کسانی باید بروم و سراغ چه افرادی نباید بروم. البته یک هنجارشکنی‌هایی از نظر موسیقی در این آلبوم انجام شد. مثلا کار «سراب» را اگر کسی بشنود دور از دهن است که این کار را علیرضا کهن دیری انجام داده است زیرا از کارهای قبلی او دور است. البته «قاب» مقداری امضای کهن دیری را دارد. یا «ماهی‌ها» را فکر نمی‌کنی کشتکار آهنگسازی کرده باشد زیرا با کارهای همیشگی او متفاوت است.

خواننده آلبوم «بی‌واژه» درباره طولانی شدن زمان ساخت آلبوم و حواشی آن هم گفت: یکی از اشتباهات اصلی در این آلبوم این بود که خودم طرف اصلی قرارداد بودم و دیگر مسئله تغییر مدیریت در موسسه مذکور بود اما در هر صورت در قرارداد ما قید نشده بود که حتما باید ۱۰ قطعه باشد بلکه قرار بود از اول ۷ قطعه باشد که طی صحبت‌هایی که با مدیران داشتین آن‌ها گفتند بهتر است ۲ قطعه را حذف کنیم و ماند ۵ قطعه.

خواننده آلبوم «شکوه» همچنین در مورد انتخاب سبک تلفیقی خود در موسیقی توضیح داد: خیلی دوست داشتم در زمینه موسیقی سنتی فعالیت داشته باشم اما تصور کنید چه چیز جدیدی باید در این عرصه‌ای که همه‌شان جزو بزرگان هستند ارائه می‌دادم؟ در زمینه توانایی بالاهای ایرج یا تکنیک‌های استاد شجریان من چه حرفی می‌توانستم داشته باشم؟ در نتیجه ترجیح دادم با توجه به علاقه‌ای که به پاپ داشتم با رنگ و لعابی تازه سبکی تلفیقی در بر گیرم و نتیجه این شد که می‌بیند.

محمد اصفهانی درباره حواشی که در یکی از کنسرت‌های اخیرش مبنی بر پوشانده شدن اعضای ارکس‌تر با پارتیشن دفاع کرد و گفت: تنها می‌توانم بگویم این یک اتفاق بود! ما به دعوت یکی از کارخانه‌های بزرگ درست بعد از ماه رمضان برای اجرا رفتیم و در قرارداد هم همه چیز ذکر و تاییده داشت اما از زمانی که با مدیر کارخانه مذکور برخورد کردم اضطراب را در چهره‌شان دیدم و وقتی علت را جویا شدم متوجه شدم که با توجه به گذشت سه روز از شهادت امیر مومنان و تعصب مردمان روی این مسئله ممکن است آشوبی به پا شود در ‌‌نهایت در لحطه آخر تصمیم گرفتیم اعضا را با پارتیشن پنهان کنیم چرا که پیش از این هم در زمان اجرایی برای بسیج وزارت ارشاد هم چنین اتفاقی رخ داده بود و تجربه‌ای شد تا باز هم اتفاق رقم بخورد اما این میان یکی از اعضا ناچارا و تنها برای نشان دادن وضعیت و سختی‌های موجود در کار عکسی گرفت و در صفحه شخصی‌اش قرار داد که کاملا ناخواسته بود و این میان یکی از آهنگسازهای موسیقی که فکر می‌کنم مشکل اصلی‌اش من بودم این عکس را پخش کرده واین بلوا را به پا کرد.

پدرام کشتکار در جواب سوال خبرنگار هنرآنلاین مبنی بر قدیمی شدن کار‌ها با توجه به پروسه طولانی بودن آلبوم گفت: ما دائم نگران این هستیم که یک وقت کاری دچار تکرار و دلزدگی نشود اما سوالم این است که چطور می‌شود یک سری آثار هنوز که هنوز است دلنشین هستند و و آن‌ها را دوست می‌داریم، ما در این آلبوم ریسک نکردیم چون همه این جنس از موسیقی را به خوبی می‌شناختند و با ان آشنایی داشتند.

این آهنگساز در پایان صحبت‌هایش در رابطه با همکاری تازه خود با محمد اصفهانی گفت: پیش از این در یک قطعه با نام «بی‌واژه» که اتفاقا نام آلبوم هم قرار گرفت با ترانه‌ای از اهورا ایمان همکاری کردیم و امروز هم مجددا شرایط محیا شد تا دوباره در آلبومی دیگر با هم همکار شویم.

خواننده قطعات پر طرفدار “گلچین” و “حسرت” در پایان نشست اظهار داشت: بعد از جنگ بازماندگان جنگ یعنی مادر ان و پدران شهدا گاهی ناهنجاری‌هایی را می‌بینند و ما تنها خواستیم با اراده یک چنین آلبومی بتوانیم کمی بر زحم آن‌ها مرهم باشیم.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه