رفتن به بالا
  • سه شنبه - 11 آذر 1393 - 10:50
  • کد خبر : ۳۷۳۱
  • چاپ خبر : بنیامین بیانی : آرزو دارم سلیقه ی شنیداری مردم بهتر شود

بنیامین بیانی : آرزو دارم سلیقه ی شنیداری مردم بهتر شود

  صفحه موسیقی – محسن معراجی : همان طور که می دانید صفحه موسیقی MusicBoard ؛ علاوه بر تحت پوشش قراردادن اخبار موسیقی ، پیگیری ویژه ایی هم از ترانه سرایان و آهنگسازان و نوازنده ها دارد . بر آن شدیم تا با بنیامین بیانی که یکی از نوازنده های خوش نام و البته خوش […]

 

صفحه موسیقی – محسن معراجی : همان طور که می دانید صفحه موسیقی MusicBoard ؛ علاوه بر تحت پوشش قراردادن اخبار موسیقی ، پیگیری ویژه ایی هم از ترانه سرایان و آهنگسازان و نوازنده ها دارد . بر آن شدیم تا با بنیامین بیانی که یکی از نوازنده های خوش نام و البته خوش اخلاق موسیقی ماست  گپ و گفتی داشته باشیم . بنیامین هم اکنون از اعضای ارکستر محسن یگانه می باشد و سابقه ی فعالیت با ارکسترهای رضا صادقی ، مهدی یراحی ، گروه سون و … را در کارنامه ی خود دارد . این شما و گفتگوی اختصاصی صفحه موسیقی با این چهره ی عرصه نوازندگی موسیقی :

 

* نت نویسی و پارت نویسی مسئله ایست که بسیاری از تنظیم کننده های ما بلد نیستند ! و در واقع این نوازنده ها هستند که به آنها کمک می کنند . به طور مثال فیروز ویسانلو ، پیام طونی ، میثم مروستی در حق بسیاری از آهنگسازان و خواننده های ما لطف کرده اند . خود تو بعنوان نوازنده در این باره چه نظری داری؟

بله کاملا درسته . متاسفانه از وقتی تکنولوژی و برنامه های آهنگسازی جای ورق نت ، مداد و یک ساز مثل پیانو رو گرفتن این اتفاق افتاده . من مخالف تکنولوژی نیستم و اتفاقا ً موسیقی امروز یعنی همراهی علم آهنگسازی و تکنولوژی . معتقدم کسی که اسمش آهنگساز یا تنظیم کننده اس باید تحصیلات آکادمیک داشته باشه .

 * درسته اما به نظر من بیشتر تنظیم کننده های امروزی علم ندارند . به قول بهنام ابطحی این ها پروگرامر هستند نه تنظیم کننده!

 دقیقا ً . اینکه شما یک ریتم رو لوپ کنی و به یه نوازنده بگی بیاد روش بداهه نوازی کنه یا حتی آکوردهارو عوض کنه اسمش آهنگسازی نیست .

* بنیامین ! یک سوال ویژه ! موسیقی دهه پنجاهی چیست ؟ چه تفاوتی با موسیقی امروزی داره ؟

مسلماً موسیقی دهه پنجاه با الان قابل قیاس نیست . به عنوان مثال در سبک پاپ ترانه ها پخته تر ، ملودی ها ناب تر بوده …

به کسی موزیسین میگفتن که تحصیلات آکادمیک داشته نه کسی که صرفا ً با چند تا نرم افزار کار می کرده !برای ساخته شدن ِ  هر اثر روزها ؛ هفته ها و حتی ماه ها فکر و زحمت صرف می شده ؛ نه مثل الان که در عرض بیست دقیقه یک کار به مرحله میکس و مستر می رسه !!

* خب موسیقی یک صنعت شده و مسلما ً بُعد هنری ایی برای خیلی ها نداره . شاید بهتر باشه بگیم آن نوع موسیقی هنری تر بوده !

ببین سلیقه هم مهمه ؛ مردم ، جوون تر ها و بویژه نوجوون ها ؛ این نوع موسیقی رو دوست دارن و دهه پنجاهی رو علاقه مند نیستن . نه تو ایران تو کل دنیا اینجوری شده …

* درسته ! اما ما کشوری هستیم که داعیه ی فرهنگی بودن داریم ولی هنوز آن طور که باید موسیقی ایی خاصی نداریم !

بله ولی اگر تلفیق درست تکنولوژی و علم موسیقی باشه کارها زیباتر و جاودانه تر میشن نه فقط مصرفی اونم برای چند روز یا چند ماه !

 * بسیار خب ! برویم سراغ خودت ! چه شد که به سمت موسیقی کشیده شدی ؟

 من دور از این صحبت کلیشه ای که میگن ؛ واقعا ً از قبل از مدرسه رفتنم عاشق موسیقی بودم .  یه کیبورد کوچیک داشتم که با اون ملودی کارهای معروف رو می زدم البته به صورت گوشی .

* یعنی از حدود 5-6 سالگی با کیبورد کار می کردی؟

بله . شانس این رو داشتم که در 10 سالگی با یکی از اساتید بزرگ موسیقی ( آقای وارطان ساهاکیان ) به صورت آکادمیک شروع کنم و تئوری موسیقی ؛ سلفژ ؛ هارمونی و به ترتیب دروس پایه موسیقی رو آموزش دیدم. بعد ساز گیتار رو با اساتیدی مثل آقای دانشمند و در نهایت استاد سعید حبیبی چندین سال کار کردم . و کمی قبل از ورود به دانشگاه ساکسوفون رو ابتدا با آقای افشار و بعد استاد ورژ ملیکیان و بعد هم آقای پیتر سلیمانیپور کار کردم .

 * این هایی که می گویی تا چند سالگی است ؟

ببین گیتار رو از همون 11 سالگی تقریبا ً شروع کردم و ساکسوفون هم فکر کنم از 22 سالگی .

* و درنهایت به ساز تخصصی تو تبدیل شد؟

بله یه جورایی … گیتار بیشتر سازی شد که تدریس می کنم و ساکسوفون سازی که تو کنسرت ها یا سطح حرفه ای می نوازم .

در کل در موسیقی شانس این رو داشتم که چه در دانشگاه چه خارج از دانشگاه اساتید من ، همه اساتید درجه یک بودن و این خیلی مهمه و خیلی کمکم کرد .

* بله شانس خوبی داشتی ! مخصوصا ً من نام جناب پیتر سلیمانپور رو شنیدم شگفت زده شدم !

بله هم ایشون هم آقای ملیکیان که از نوازندگان قدیمی سبک جز هستند .همچنین آقای ساهاکیان که اولین و آخرین استاد من هستند که در دانشگاه استاد بسیاری از موزیسین های موفق کشورمون بودن .

10836605_808738282503138_1908616854_n

* تجربه ی تنظیم یا ملودی سازی برای دیگران را داشته ایی ؟

آره چند قطعه برای تلویزیون کار کردم . مثلا ً سری جدید نیمرخ که اگر اشتباه نکنم به اسم کارنامه پخش شد . یا یکی از برنامه های عظیم مستند به اسم مستند ایران که صدابردار موسیقیش بودم و . . .

* بسیار خب ؛ الان با چه ارکسترهایی مشغول به فعالیت هستی ؟

با ارکستر آقای رضا صادقی ، محمد علیزاده ، مهدی یراحی و گروه سون همکاری داشتم . البته با بند آرپژ هم بودم . الان فقط با گروه آقای محسن یگانه همکاری می کنم به رهبری آقای علی ثابت .

* تو از کارنامه ایی که در این مدت داشته ای ؛ راضی هستی؟

بستگی داره رضایت چی تعریف بشه ( می خندد )

* به طور کلی .

با توجه به شرایط موسیقی ما و از این بابت که کاری که بهش علاقه مندم رو انجام میدم و نسبتا ً هم موفق بودم بله .

اینکه الان بسیاری از نوازنده ها هستند که خوب ساز می زنند ولی شانس اجرا در گروه ها رو ندارند و من همیشه این شانس رو داشتم هم خدا رو شکر میکنم و هم راضی هستم .

 10841211_808738359169797_1036945878_n

* خب برویم سراغ چند سوال کوتاه …

 اولین کنسرتی که رفتی ؟

 یک گروه موسیقی اینسترومنتال بود که بچه های دانشگاه بودن و البته قبلش اولین کنسرت یه جورایی اجرای آموزشی آموزشگاهی بود که توش گیتار یاد می گرفتم .

* خاطره انگیز ترین آلبوم یا قطعه ایی که شنیدی ؟

ایرانی؟

* علاقه شخصی خودت رو بگو !

من از بچگی با موسیقی دهه شصت – هفتاد میلادی بزرگ شدم که در واقع اعضای خانواده ی ما گوش می دادن ( موسیقی های آمریکایی یا فرانسوی ) . خودمم از نوجوونی عاشق گروه پینک فلوید بودم و هستم . از بین آثار ایرانی هم مرحوم ناصر عبدالهی و حمید حامی …

* ضعیف ترین قطعه ایی که تاکنون شنیده ایی ؟

والا کم نیستن ( می خندد ) منتها من همیشه این رو به حساب سلیقه افراد میذارم و نمی گم ضعیف ! بالاخره هر کاری طرفدارای خودش رو داره …

 * من اسم چند نفر رو میگم ؛ اولین چیزی که به ذهنت میاد رو بعدش بگو …

بسیار خب

* شادروان استاد بابک بیات

اسطوره

* فواد حجازی

موزیسین و نوازنده حرفه ای

* ایمان جعفری پویان

یک استاد حرفه ای

* مهدی یراحی

خوش صدا و با حس

* رضا صادقی

خاص و تکرار نشدنی

* خب بنیامین عزیز ، ممنونم که وقتت رو در اختیار ما گذتشتی . صحبت پایانی اگه هست در خدمتیم ؟

ممنون از سایت صفحه موسیقی . آرزو دارم اوضاع موسیقی ما بهتر و بهتر بشه و بخصوص مردم سلیقه شنیداری و درک شنوایی شون بیشتر بشه .

 

 

 

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه