رفتن به بالا
  • یکشنبه - 13 مهر 1393 - 00:09
  • کد خبر : ۱۸۹۶
  • چاپ خبر : سفینه کهکشانیها پرواز نکرد

سفینه کهکشانیها پرواز نکرد

صفحه موسیقی- شایان رسول زاده: واضح است که برای موفقیت در هر عرصه ای علی الخصوص موسیقی نیاز به ابتکار و خلق آثار متفاوت است اما این متفاوت بودن نیز قاعده و قانونی دارد. در چندین سال اخیر هر کدام از خوانندگانی که موفقیتی را کسب کرده اند بی دلیل نبوده و تفاوت در کارشان احساس […]

صفحه موسیقی- شایان رسول زاده: واضح است که برای موفقیت در هر عرصه ای علی الخصوص موسیقی نیاز به ابتکار و خلق آثار متفاوت است اما این متفاوت بودن نیز قاعده و قانونی دارد.

در چندین سال اخیر هر کدام از خوانندگانی که موفقیتی را کسب کرده اند بی دلیل نبوده و تفاوت در کارشان احساس شده است و تنها به قانون پول بسنده نکرده اند!

اخیرا آلبومی تحت عنوان کهکشانیها راهی بازار موسیقی شده و همانطور که روی اینسرت آلبوم نوشته شده : بزرگترین اتفاق در موسیقی پاپ ایران و اولین آلبوم همخوانی ایرانی است.

بنیامین ، حمید عسکری ، رضا صادقی ، مهدی یراحی و علی اصحابی از جمله خوانندگان بنامی هستند که به دلیل متفاوت شدنشان مطرح شدند و در این آلبوم در کنار آروین صاحب ، اشکان ملک زاده و فرزان ملک زاده حضور دارند.

روزبه بمانی ، فرید احمدی و امین بامشاد به عنوان ترانه سرا و کوشان حداد ، شهاب اکبری ، میلاد ترابی ، زنده یاد نیما وارسته و اشکان ملک زاده نیز تنظیم کنندگان آلبوم کهکشانیها میباشند.

در نگاه اول به ایده ی آلبوم ، یعنی حضور چهره ها در کنار خواننده اصلی ” آروین صاحب” ایده ی خوب و جالبی به نظر می رسد ، اما این ایده بر اساس جنس صدا ، سبک ویا به عبارت دیگر شخصیت موسیقایی وی شکل نگرفته است.

این ایده باید بر اساس جنس صدا و سبک خواننده سنجیده و دیگر خوانندگان را به عنوان همخوان انتخاب کرد.

نمونه ی بارزاش آهنگی که برای عید نوروز امسال منتشر شد و رضا صادقی ، سعید شهروز ، مهدی یراحی ، محمد علیزاده ، مرتضی پاشایی و پیام عزیزی در کنار یکدیگر خواندند.

هر کدام از خواننده ها به زبان مادریشان خواندند اما چیزی که مهم بود انتخاب خواننده ها بود که فضای موسیقیشان به یکدیگر نزدیک باشد.اما در این آلبوم این یکرنگی وجود ندارد و مشخص است که خواننده اصلی هنوز صدا و سبک موسیقی خود را نشناخته است.

چندی پیش یکی از دوستان غیر موسیقی در خصوص این آلبوم گفت:یک خواننده هالیوودی با اکثر خواننده ها همخوانی داشته است و آهنگ های این آلبوم هم مثل آهنگ های این خواننده است،چه ایرادی دارد؟ واضح است که این خواننده هالیوودی خواننده رپ یا “گفتاواز” است، او یا هر رپر دیگر با هر خواننده ای قصد همخوانی داشته باشد سبک و فضای کاری خودش را در آن آهنگ ارائه می دهد و این یعنی سبک موسیقی خود را شناخته و در هر آهنگ شخصیت موسیقایی خود را به نمایش میگذارد.

اما در کهکشانیها خواننده اصلی هنوز به جنس و سبک اصلی خود نرسیده به همین دلیل در هر آهنگ یک جنس متضاد را می شنویم.

به یاد فیلم فرش قرمز رضا عطاران افتادم ، این فیلم نشان می دهد به هر قیمتی نمی توان در جایگاهی باشی که به آن تعلق نداری ؛ این جایگاه با تولید کار خوب ارتقاء پیدا می کند و صرفا با صرف هزینه های گزاف نیست!

به عوامل مطرح این آلبوم شاید انتقاداتی صورت بگیرد اما به دلیل اجرا ها و آلبوم های اصلی خودشان این انتقادها کم رنگ می شود تا حدی که دیگر حرفی از آن به میان نیاید ، اما برای عوامل اصلی کهکشانیها شاید کارنامه ی مناسبی نباشد و مسلم است باید با وسواس و پردازش بیشتری به ایده های خود بپردازند تا

سفینه ی کهکشانیها از مدار زمین خارج شود.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه