رفتن به بالا
  • سه شنبه - 13 خرداد 1393 - 11:00
  • کد خبر : ۶۸۱
  • چاپ خبر : گفتگو با “اشکمهر” ؛ پس از ده سال سکوت !

گفتگو با “اشکمهر” ؛ پس از ده سال سکوت !

صفحه موسیقی – شایان رسول زاده : گفنگو با خواننده ای که ده سال سکوت کرد !  عکس ها از : محمدصادق اتقیایی برای مشاهده ی سایز اصلی ِ عکس ها در اسلایدر بالا ؛  روی عکس کلیک کنید . ________________________________________________________ اشکمهر خواننده و ترانه سرا ؛ نخستین گفتگوی خود را پس از ده سال […]

صفحه موسیقی – شایان رسول زاده :

گفنگو با خواننده ای که ده سال سکوت کرد !

 عکس ها از : محمدصادق اتقیایی

برای مشاهده ی سایز اصلی ِ عکس ها در اسلایدر بالا ؛  روی عکس کلیک کنید .

________________________________________________________

اشکمهر خواننده و ترانه سرا ؛ نخستین گفتگوی خود را پس از ده سال با صفحه موسیقی انجام داد .

این گفتگو را بعد از یک بیوگرافی کوتاه از اشکمهر ؛ می خوانید .

امیر منصوری ملقب به اشکمهر در سال 1352 در شهرستان میاندوآب  و در یک خانواده متوسط فرهنگی به دنیا آمد . وی اولین آلبوم خودرا به نام شب شکن در سال 1378 روانه بازار موسیقی کرد.

وی پس از ارائه چند آلبوم دیگر ؛  به دلایل خاصی سکوت کرد که این سکوت ده سال به طول انجامید .

در ادامه می توانید گفتگو با ابن خواننده خوب  و خوش صدا را مطالعه فرمایید :

 

 

– چگونه پای به عرصه هنر گذاشتید ؟

سال هفتاد و پنج  با شعر شروع کردم چون در آن زمان موسیقی پاپ رسمی نشده بود اما  کم و بیش در جزیره کیش برنامه های موسیقی اجرا می شد.

سال 76 مدتی در جزیره بودم و بعد از آن در دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی بستر مناسبی برای ارائه موسیقی فراهم شد ، که من برای انجام امور هنری خودم را به تهران رساندم . در واقع جزو دهه هفتادی ها محسوب می شوم.

 

– پس شما ساکن جزیره کیش بودید .

بله، من 6 ماه آنجا بودم ، چون تنها جایی که می شد اجرای زنده داشت کیش بود.

 

– از چه زمانی به صورت رسمی وارد عرصه خوانندگی شدید؟

من در دوره سربازی در گروه سرود می خواندم ولی نه به صورت علمی ، یک صدایی داشتیم و از خواننده های دیگر می خواندیم. آن زمان کسی در ایران آلبومی نداشت که بخواهیم از او تقلید کنیم و از خواننده های قدیمی اجرا می کردیم ؛ ولی در سال 75 در گروه موزیک سربازی بودم و بعد هم که تا سال 76 بستر مناسب نبود و ما نمی توانستیم کار کنیم ؛ در آن سال فضا مناسب شد و من هم دوره های علمی موسیقی رو گذروندم. در سال 77 آلبومم آماده شد و در سال 78 آلبوم روانه بازار شد.

 

ترانه سرا هم هستید، نزد کدام استاد آموزش دیدید؟

شب های شعر بود که می رفتیم ، ذوق داشتم ، از فرهنگسراها (ارسباران،اندیشه و …) شروع کردم.

 

چقدر به خوانندگی علاقه داشتید که به این سمت آمدید؟

یک اتفاق عاطفی باعث شد که تصمیمم جدی بشود.

 

یعنی عاشق شدید؟

بله در سن 23 سالگی عاشق شدم و تازه فهمیدم که می توانم از این طریق خودم را تخلیه کنم.

 

برای خواننده شدن چقدر سختی کشیدید؟

هیچ سختی ای نبود ! همه چی خوب پیش می رفت .

 

طی  این سالها بالاخره سختی هایی هم بوده است !

من با هیچ سختی ای برخورد نکردم و هیچ محدودیتی در وزارت ارشاد نداشتم. اگر محدودیت و باند بازی باشد در صدا و سیماست  وگرنه ارشاد قوانینی دارد که اگر آنها را رعایت کنی به هیچ مشکلی بر نمی خورید.

 

با کدام خواننده ها به صورت همخوان همکاری داشتید؟

با هیچ خواننده ای به صورت همخوان همکاری نداشته ام ، همیشه تک بودم ! اما خیلی از خواننده هایی که آمدند در بازار مثل  گروه پارت و … از طریق شرکت من به بازار معرفی شدند.

در هر حال  به صورت همخوان با کسی همکاری نداشته ام  و الان هم نمی خواهم این کار را انجام بدهم .

 

دلیل سکوتتون چه بود؟

یک سری اتفاقات افتاد ، یکسری خیانت ها به من شد سال 84 حدود 300 میلیون پولم رفت. به این دلیل نبود که به خاطر از دست دادن پولم روحیه ام را از دست بدهم. به خاطر اتفاقاتی که رخ داد و کسانی که نمک پرورده من بودند این کار را کردند و این باعث شد که انگیزه ام را از دست بدهم.

دلیل دیگرش این بود که شبکه های ماهواره ای  و سایت ها شروع به کار کرده بودند. چون ما خواننده رسمی بودیم و نمی توانستیم رقابت کنیم ، برای رقابت باید کلیپ می ساختیم و و به شبکه ها می دادیم که با این کار شرکتم ممنوع الکار میشد و دیدم که میدان رقابت عادلانه نیست.

ما آلبوم می ساختیم بدون هیچ تبلیغاتی نه در صدا سیما داشتیم و نه در شبکه های ماهواره ای می توانستیم کلیپ داشته باشیم ، کار من باید شنیده می شد ؛  اما آقای X وY کلیپ می ساختند کل ایران میشناختنشون . چون این ابزار نا عادلانه بود خودم را عقب کشیدم تا ببینم این اوضاع نا به سامان به کجا کشیده میشود !

 

با این اوضاع بهتر نبود مهاجرت می کردید و آثارتان را از کشورهای دیگر پخش می کردید؟

نه! من عاشق ایرانم  و اگر حرفی دارم باید اینجا بزنم و حقم را اینجا بگیرم. آنجا من حرفی برای گفتن ندارم، آنجا برای ملیت های دیگر است. من وطنم اینجاست و حقی اگر دارم باید اینجا بگیرم.

 

مافیا در موسیقی هست؟

بله

 

علت سکوتتون این همه سال مافیا نبوده؟

نه! قدرتی ندارن که با اشکمهر در بیفتن! چون همه دست پرورده های خود من هستند که حالا بزرگ شدن! و خودشون هم میدونن تنه به تنشون بزنم می افتند !

 

چهره های آشنا هستند؟

بله، الان دیگر آشنا هستند و از تهیه کننده های مهم شدند. اسم نمی برم ولی آن زمان که ما کنسرت برگزار می کردیم اینها معنی کنسرت را هم نمی دانستند.

 

چقدر حق خودتون رو در موسیقی گرفتید؟

اگر حقی از من در موسیقی ضایع شده توسط افرادی بوده که دورو بر من بودند وگرنه وزارت ارشاد خیلی راحت همکاری کرده است. من هیچ مشکلی در این وزارت خانه نداشتم .

 

در این چند سال سکوت کسی از اهالی موسیقی به سراغ شما آمد؟

نه! کسایی که دست پرورده من بودند پول من را خوردند ؛ انتظار دارید کسی بیاد بگه کجایی؟

 

از چه زمانی تصمیم گرفتید “موسسه ترنم اشکمهر” را تاسیس کنید؟

آلبوم اولم شب شکن را که ساختم، خوب فروش کرد و پول خوبی به دست من رسید. همان پول باعث شد که من اولین استودیوی دیجیتال ایران را تاسیس کنم که تکنولوژی این کار را از دبی وارد ایران کردم و استودیو راه اندازی شد. و بعد اقدام به ثبت شرکت کردم.

 

چند آلبوم از طریق این موسسه منتشر شد؟ آلبوم چه خواننده هایی بود؟

دقیقا نمیدانم اما حدود دویست آلبوم بود که یک سری از این خواننده ها موفق نشدند و خواننده هایی که سیاست گذاریشان را خودم و تیمم می کردند به نتیجه می رسیدند و در این چند سالی که من نبودم آلبوم های زیادی از طرف شرکت من به بازار می امدند.

 

موسسه ترنم اشکمهر توانست کسی را به جامعه موسیقی معرفی کند؟

بله خیلی ها بودند، گروه پارت ، آرمین نصرتی و خیلی های دیگر را من وارد موسیقی کردم، و لی خب! دیگر این کار را نمی کنم!

کسی تلاش میکرد که به اشکمهر ضربه بزند؟

نه! رقیب من در شرکت ، محسن رجب پور (ترانه شرقی) بود. ما دو شرکت رقیب بودیم. هنوز هم خیلی با هم رفیقیم. هیچوقت سعی نکردیم به هم آسیب برسونیم.

 

چی شد که تصمیم گرفتید سکوتتون را بشکنید؟

ثصمیم داشتم کلا نخوانم ولی دوسال پیش دوتا از دوستانی که آهنگساز هستند خیلی اصرا کردند که یکی از شعرهایت را بده برای آهنگسازی . گفتم که من نمیخواهم که بخوانم اما اصرار کردند.من ده تا شعر از پانزده سال پیش کنار گذاشته بودم که یک روزی آلبومشون کنم که یکی از شعرهارا به اسم “داس ” برداشت و گفت که من این را می سازم، بعد از چند وقت کار را آورد و دیدم که یک کار خوب آورده اما هنوز به فکر آلبوم نیفتادم و باز هم چند وقت پیش یکی دیگر از دوستان آمد و از بین 9شعر باقیمانده یکی را انتخاب کرد و بعد از شش ماه دیدم که یک کار خیلی خوب آورده ولی باز هم انگیزه آلبوم نداشتم. اما همه چیز خود به خود پیش رفت و من دیدم بعد از پنج ماه آلبوم آمده است. و اینگونه شد که می توانم بگویم یکی از آلبوم های فاخر موسیقی ایران شکل گرفت.

 

نام آلبوم؟

سماع سرخ

 

با چه کسانی در آلبوم همکاری کرده اید؟

سه تا از ترانه ها سرودی خودم است، دو ترانه از زنده یاد مسعود ارشادی فریک ترانه از علیرضا راهب و یک ترانه از حمید میرزائی نژاد ، یک ترانه مرتضی امیری و دو  ترانه داوود بصیری .

 

آلبوم سرو صدا می کند؟

اگر از ابزار تبلیغاتی مناسب استفاده بشود صد در صد ولی اگر بی سرو صدا به بازار بیاید مثل خیلی از آلبوم های خوب دیگر خاموش می ماند

در نظر دارم که برای 4تا از ترک های آلبوم کلیپ با مجوز ارشاد بسازم و در اختیار سایت های موسیقی قرار بدهم.

 

خواننده شدن سخته؟

الان دیگه نه! مثل آب خوردن! الان هرکس پول داشته باشه میتونه سوپراستار باشه و محبوب مردم!

 

وضعیت موسیقی کشور؟

وضعیت موسیقیمون فاجعه است. اما برگشتم تا دو سال دیگر موسیقی ایران را تصفیه میکنم و به تعادل میرسونم .

 

برای تحول موسیقی چه کارهایی انجام میدهید؟

قصد نداریم با تحولی که میخواهیم ایجاد کنیم کسی را تخریب کنیم ما فقط با موسیقی قوی وارد می شویم که در ذهن مخاطب جا بگیریم با اینکه هزینه اش برای ما زیاد است.

 

کلام پایانی؟

فضای موسیقی واقعا خراب است ، می خواهم از خانواده مطبوعات و موسیقی که خودم بخشی از این خانواده هستم درخواست کنم، تا کمک کنیم و دست به دست هم بدهیم تا موسیقی را از این منجلابی که هست بیرون بکشیم، فرهنگ یک کشور با موسیقی آن کشور شناخته می شود.

 

شایان ذکر است که آلبوم “سماع سرخ” با ترانه ها و موسقی متفاوت به زودی توسط

“موسسه ترنم اشکمهر” روانه بازار خواهد شد.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه