رفتن به بالا
  • سه شنبه - 13 اسفند 1392 - 10:24
  • کد خبر : ۹۱
  • چاپ خبر : بازگشت تار 150 ساله به ایران

بازگشت تار 150 ساله به ایران

صفحه موسیقی : یک‌تار پنج‌سیم که از دوران ناصرالدین‌شاه به یادگار مانده بود و سر از ژاپن درآورده است بار دیگر به ایران بازمی‌گردد و در موزه موسیقی آرام می‌گیرد. گن‌ایچی‌تسوگه روز جمعه در دیدار با سفیر ایران ضمن اهدای تار پنج‌سیم خود به موزه موسیقی ایران، ویژگی‌های این ساز را تشریح کرد. این تار […]

صفحه موسیقی : یک‌تار پنج‌سیم که از دوران ناصرالدین‌شاه به یادگار مانده بود و سر از ژاپن درآورده است بار دیگر به ایران بازمی‌گردد و در موزه موسیقی آرام می‌گیرد.

گن‌ایچی‌تسوگه روز جمعه در دیدار با سفیر ایران ضمن اهدای تار پنج‌سیم خود به موزه موسیقی ایران، ویژگی‌های این ساز را تشریح کرد. این تار پنج‌سیم که استاد فرج‌الله، یکی از سازندگان ساز مشهور در دوره قاجار ساخته است، نمونه منحصربه‌فرد و کمیاب ساز است که متعلق به 150سال پیش یعنی دوره ناصرالدین‌شاه است.

نسل جدید این تارها در حال حاضر شش‌سیم دارد. تسوگه در عرصه موسیقی فعال است و علاوه بر شناسایی موسیقی ایران و سایر کشورها در زمینه آموزش و شناساندن جنبه‌های مختلف سازها به مخاطب فعالیت می‌کند. او گفته که با این ساز در سال 1342 خورشیدی و در دوران تحصیل دانشگاهی در ایران با استادانی چون مرحوم استاد زرین پنجه، بنیانگذار موسیقی علمی ایران آشنا شده و این ساز را خریداری کرده است و اکنون آن را  به موزه ایران اهدا می‌کند. این ساز در طول سالیان متمادی در امر آموزش و تدریس در دانشگاه‌های ژاپن مورد استفاده قرار گرفته است.

این موسیقیدان ژاپنی با بیان اینکه آثار باستانی هر کشور متعلق به آن کشور است، خاطرنشان کرد: در اوایل سال‌جاری در بازدیدی از موزه موسیقی ایران تصمیم گرفتم این اثر تاریخی بی‌نظیر و قدیمی را به ایران بازگردانم و مناسب‌ترین محل برای نگهداری و ارایه به علاقه‌مندان را موزه موسیقی ایران می‌دانم.  سفیر ایران در ژاپن نیز ضمن تمجید از عمل ارزشمند این موسیقیدان ژاپنی، از فعالیت‌های ارزنده این استاد در امر آموزش و معرفی موسیقی و سازهای ایرانی به دانشجویان و مخاطبان موسیقی در ژاپن تقدیر کرد.

 

 
منبع:شرق

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه